صندوق توسعه ملی تشکیل نشده با کسر موجودی مواجه شده است.

در صورت تصویب نفت 60 دلاری در بودجه 89، کل منابع واریزی به صندوق توسعه ملی در سال آینده 12 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که با برداشت 13.4 هزار میلیارد تومانی توسط دولت برای بودجه عمرانی، این صندوق که اساس تشکیل آن برای بخش غیردولتی است، دچار کسری 1400 میلیارد تومانی می‌شود.

به گزارش فارس ، بر اساس اخبار و پیشنهادات ارائه شده توسط نمایندگان مجلس، قیمتی که برای هر بشکه نفت در بودجه سال آینده مد نظر مجلس است، معادل 55 الی 60 دلار خواهد بود. این در حالیست که این رقم در قانون بودجه سال 88 معادل 37.5 دلار به تصویب رسیده بود و دولت در لایحه بودجه رقم 65 دلار را پیشنهاد کرده است.
بررسی و تحلیل ارقام بودجه 89 نشان می‌دهد که 39.2 درصد از کل درآمدهای دولت از محل منابع حاصل از نفت تامین می‌شود، در حالی که این نسبت در قانون بودجه 88 کل کشور 35.1 درصد بوده است.
بنابراین گزارش در لایحه بودجه 89 منابع حاصل از نفت 26 هزار و 537 میلیارد و 670 میلیون تومان و درآمدهای کل کشور 67 هزار و 604 میلیارد و 915 میلیون تومان برآورد شده است.

اطمینان بی‌اساس به فروش نفت 75 دلاری

به گزارش فارس، طبق آنچه به عنوان منابع صندوق توسعه ملی در متن لوایح برنامه پنجم توسعه و بودجه 89 پیشنهاد شده است، دولت مکلف به واریز حداقل 20 درصد از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی به این صندوق است.
این رقم با توجه به رقم پیشنهادی حدود 60 دلار برای هر بشکه نفت توسط نمایندگان مجلس که احتمال تصویب آن وجود دارد، نشان می‌دهد که دولت و مجلس از فروش هر بشکه نفت معادل 75 دلار در طول سال آینده اطمینان حاصل کرده‌اند.
این در حالیست که در شرایط فعلی با وجود فصل سرما و افزایش طبیعی قیمت نفت در دنیا، نفت ایران به طور متوسط 70 تا 75 دلار به فروش می‌رسد و این بهترین شرایط ایجاد شده برای صادرات نفت کشور در طول سال جاری است.
اما برای تأمین رقم پیش‌بینی شده در لایحه بودجه که اتفاقا مورد حمایت نمایندگان مجلس نیز قرار گرفته است، باید در تمام طول سال آینده نفت ایران با قیمت حداقل 70 تا 75 دلار به فروش برسد و باید پذیرفت که این قیمت از ریسک بسیار بالایی برخوردار خواهد بود.

واریز 12 هزار میلیارد تومان به صندوق توسعه ملی در سال 89

گذشته از ریسکی بودن رقم مورد بررسی برای نفت در بودجه 89، با یک حساب سرانگشتی می‌توان رقم واریزی به صندوق توسعه ملی در پایان سال آینده را پیش‌بینی کرد.
همانطور که گفته شد با فروش نفت بشکه‌ای 75 دلار، باید 15 دلار از هر بشکه به صندوق توسعه ملی واریز شده و مابقی به حساب بودجه منظور شود.
این گزارش حاکیست در شرایط عادی، صادرات نفتی ایران روزانه 2 میلیون و 200 هزار بشکه است که این رقم در سال معادل 803 میلیون بشکه برآورد می‌شود و بنابراین واریز رقم 12 هزار و 45 میلیون دلار به صندوق توسعه ملی در پایان سال آینده، چندان دور از واقعیت نخواهد بود.
حال اگر قیمت دلار در بودجه سال آینده را که به گفته مقامات بانک مرکزی با افزایش مواجه خواهد بود، معادل 950 تا 1000 تومان در نظر بگیریم، در خوشبینانه‌ترین حالت حدود 12 هزار میلیارد تومان به صندوق توسعه ملی واریز خواهد شد.

برداشت 13 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی در سال 89

اما نکته مهم این است که دولت در لایحه بودجه 89 که آن را به مجلس ارائه کرده، درآمدی معادل 13 هزار و 400 میلیون تومان به عنوان منابع حاصل از استفاده از صندوق توسعه ملی پیش‌بینی کرده که آن را در بخش عمرانی هزینه خواهد کرد.
بنابراین مشاهده می‌شود، در صورت تصویب پیشنهادات ارائه شده در لایحه بودجه، در پایان سال آینده میزان برداشت‌ها از صندوق توسعه ملی حداقل یک هزار و 400 میلیارد تومان بیش از رقم واریز شده به این صندوق در طول سال خواهد بود.
البته بخشی از این منابع نیز بر اساس لایحه برنامه پنجم توسعه باید به بخش خصوصی تعلق بگیرد.
گزارش فارس حاکیست، یکی از مهمترین دلایل تبدیل حساب ذخیره ارزی به صندوق توسعه ملی، برداشت‌های بی‌رویه دولت‌ها از این حساب و نبود نظارت کافی بر روند پرداخت‌ها و برداشت‌های این حساب بوده است.
لذا به نظر می‌رسد با این روال، موجودی صندوق توسعه ملی در پایان سال 89 حداکثر معادل موجودی منتقل شده به این صندوق از محل حساب ذخیره ارزی باشد.

 موجودی 20 میلیارد دلاری حساب ذخیره ارزی در پایان سال جاری

از آنجا که سیاست دولت و بانک مرکزی در سال‌های اخیر مبنی بر عدم اعلام موجودی حساب ذخیره ارزی بوده است، شاید گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس معتبرترین منبع برای کسب اطلاع از موجودی این حساب باشد.
مرکز پژوهش‌ها در آخرین گزارشی که به پیش‌بینی موجودی حساب ذخیره ارزی پرداخته است، موجودی تقریبی این حساب را در پایان سال 87 حدود 12.8 میلیارد دلار برآورد می‌کند.
با فرض اینکه در خوشبینانه‌ترین حالت دولت در طول سال جاری هیچ گونه برداشتی از این حساب نداشته و طبق اعلام نمایندگان مجلس در طول سال جاری حداقل 8 میلیارد دلار به این حساب واریز شده باشد، موجودی پایان سال جاری حساب ذخیره ارزی رقمی در حدود 20 میلیارد دلار خواهد بود که تماما " به عنوان منابع صندوق توسعه ملی به حساب این صندوق واریز خواهد شد و احتمالا باقی ماندن همین رقم در موجودی صندوق توسعه ملی در پایان سال آینده یکی از بهترین حالت‌های قابل تصور برای این صندوق باشد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 43043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =