وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان برای شرکت در جلسه سالانه صندوق اوپک برای توسعه بین‌المللی(OFID) راهی وین پایتخت اتریش شد.

علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور به همراه محمد خزاعی معاون وزیر اقتصاد و رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران، برای شرکت در جلسه سالانه صندوق اوپک برای توسعه بین المللی (OFID) به اتریش رفتند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، طی این نشست صورتهای مالی صندوق اوپک، انتخاب حسابرسان مستقل، گزارش وضعیت صندوق مشترک برای تجارت،حسابداری منابع مالی صندوق اوپک، انتخاب رئیس و نائب رئیس شورای وزیران، از جمله مباحث دستور کار نشست مذکور می باشد.

این صندوق برای تصمیم گیریهای راهبردی و اجرایی دارای دو رکن اصلی می باشد. نخست اجلاس وزرای کشورهای عضو است که هر سال یکبار برگزار می گردد و علاوه بر وظیفه بررسی عملکرد صندوق، راهبردهای دراز مدت آن را نیز تعیین می کند.همچنین  رکن دوم تصمیم گیری صندوق، نشستهای هیأت مدیره می باشد که چهار بار در سال تشکیل می شود.

هیأت مدیره علاوه بر بررسی وضعیت و عملکرد مالی صندوق و نظارت بر عملیات اجرایی آن، وظیفه بررسی و تصویب پرونده هایی که قرار است به نفع کشورهای در حال توسعه تأمین مالی شود را نیز برعهده دارد.

این گزارش می افزاید: هدف از تاسیس صندوق فوق کمک به رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای در حال توسعه (به جز کشورهای عضو صندوق) از طریق اعطای کمک های بلاعوض و وام های ترجیحی است و در حال حاضر تعداد 121 کشور در حال توسعه از قاره های آفریقا، اروپا، آمریکای لاتین،کشورهای کارائیب و خاورمیانه از تسهیلات صندوق اوپک برای توسعه بین المللی بهره‌مند می شوند.

شایان ذکر است: برای اولین بار در اجلاس سران سازمان کشورهای صادرکننده نفت( اوپک)  که در سال 1975 میلادی در کشور الجزایر برگزار شد، پیشنهاد تاسیس صندوقی به عنوان مجرایی برای اهدای کمک های توسعه ای سازمان اوپک به کشورهای در حال توسعه و کشورهای عقب مانده، توسط وزرای اقتصاد کشورهای عضو مطرح شد و این صندوق رسما فعالیت خود را در سال 1976 میلادی با مشارکت 13کشور عضو و با سرمایه ای بالغ بر 800 میلیون دلار به صورت وقف  آغاز کرد.

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 437824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =