روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

سه سال بعد از آخرین آمارگیری از خانه‌های خالی، این نوع آپارتمان‌ها که حکم «عرضه ذخیره» بازار ملک را دارند، از روی میزان مصرف ماهانه برق، مجددا شمارش شدند. نتایجی که روند افت‌وخیز خانه‌های خالی تهران را نشان می‌دهد حاکی است در فاصله سال‌های 90 تا 93 که بازار مسکن سیکل‌های تجاری مختلف را تجربه کرده، خانه‌های خالی نیز با نوسان روبه‌رو شده است؛ به‌طوری‌که تعداد این آپارتمان‌ها از 327 هزار واحد در سال 90 -زمان اتمام رکود قبلی- به‌تدریج کاهش یافته و در نیمه 92 که بازار دوره 2 ساله رونق را طی کرد، تعداد خانه خالی در تهران به نزدیک 130 هزار واحد نزول کرد. اما از نیمه 92 که معاملات مسکن وارد رکود عمیق شد،

حجم بازار ذخیره، هر دو ماه به طور متوسط 13 درصد افزایش یافت و در شهریور 93 تعداد خانه‌های خالی به 235 هزار واحد رسید. امسال این خانه‌ها قطعا از سال گذشته بیشتر شده، اما با گرم شدن تنور معاملات در ماه‌های آینده از تعدادشان کاسته خواهد شد. آمار 93 خانه‌های خالی در قیاس با 700 هزار واحد جدید عرضه شده به بازار مسکن تهران طی سه سال گذشته و همچنین تعداد ازدواج‌ها در تهران طی همین مدت، این سوال را ایجاد می‌کند که چه گروهی غیر از متقاضیان جدید، آپارتمان‌های نوساز را خریداری کرده‌اند؟

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 439244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هموطن IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    مگه نقش خانه های خالی در مقابل انبوه تقاضا و انتظاز خرید چند ساله اخیر برای ارزانی مسکن چقدر است؟ این روزها برخی به بازار داغ معاملات مسکن در ماه های آینده اشاره میکنند. از طرفی در برخی از مقالات اشاره به ادامه رکود در معاملات مسکن و ارزانی آن بدلیل توافق اخیر اشاره شده است. آیا این نوع اطلاع رسانی دور کردن مردم از واقعیت های پیش رو نیست؟ جوان تازه متاهل شده رابا امید ارزانی از تهیه مسکن دور و تا امروز منتظر ارزانی نگهداشته اند و حالا دم از رونق در آینده میزنند. در این شرایط نابسامان و مبهم یازار؛ اعلام رونق همواره با گران شدن همراه بوده است. گفتن واقعیت ها هرچند تلخ هم باشد بهتر از گمراه کردن مردم است.
  • بی نام A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    " گرم شدن تنور معاملات در ماه‌های آینده" ؟؟ با کدام پول
  • والی IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    تعداد خانه های خالی در تهران بالای یک و نیم میلیون واحد میباشد . کم عنوان کردن تعداد خانه های خالی در تهران ترفند جدید گرم کردن بازار مسکن است . ملت فریب بازار گرمی را نمیخورند . قیمتها تا یکماه آینده 35 درصد سقوط خواهد کرد .