ایجاد مجمتع های آموزشی زمینه ساز شکوفایی مهارتی است/ وجهه آموزشگاه های زیر پله ای کمرنگ شود

حاتمی گفت: آموزش های مهارتی سهم بزرگی در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی دارد و باید مجتمع های آموزشی به منظور مهارت افزایی ایجاد شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، هدایت حاتمی ظهر یکشنبه در نشست شورای مهارت استان کرمانشاه که در محل اداره کل آموزش فنی و حرفه ای برگزار شد، بر واگذاری آموزش های مهارتی دستگاه های دولتی و خصوصی به آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای تاکید کرد و گفت: رسالت اداره کل آموزش فنی و حرفه ای بحث آموزش است و با آموزش های خود سعی دارد خلاهای آموزشی خصوصا در حوزه مهارت را پر کند.

وی، آموزش را یک صنعت سودآور توصیف کرد که کمترین بازدهی آن برای کم تجربه ترین فرد ۴۰ درصد است.

معاون استاندار کرمانشاه بر فعال کردن، احیا و تقویت آموزشگاه های آزاد تاکید کرد و گفت: اولین اقدام این است که دستگاه ها خود اقدام به آموزش مهارتی نکرده و این کار را به آموزشگاه ها بسپارند.

وی، کم رنگ کردن وجهه آموزشگاه های غیرمجاز و زیر پله ای را از دیگر راهکارهای تقویت آموزشگاه های مجاز عنوان کرد.

سرپرست معاونت امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استانداری کرمانشاه برضرورت برنامه ریزی برای ایجاد مجتمع های آموزشی تاکید کرد و آن از رمز موفقیت در این زمینه برشمرد.

وی تصریح کرد: استراتژی ما احیای این آموزشگاه ها است و باید تمام آموزش های موازی را به این سمت و سو هدایت کنیم.

حاتمی، هم چنین بر ارتقا کیفیت و کمیت آموزش ها متناسب با نیازهای جامعه از سوی صاحبان آموزشگاه ها تاکید کرد و گفت: این مسئله باعث جلب اعتماد مردم برای استفاده از این آموزشگاه ها خواهد شد.

وی سهم آموزش های مهارتی در ایجاد اشتغال را بسیار موثر دانست و گفت: امیدواریم اداره کل آموزش فنی و حرفه ای بخشی از آموزش های خود را به این آموزشگاه ها در بخش خصوصی واگذار کند.

معاون استاندار کرمانشاه، خطاب به مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه گفت: اداره کل آموزش فنی و حرفه ای نیز با دستگاه های مختلف چون آموزش و پرورش، کمیته امداد و... تفاهم نامه های آموزشی را منعقد کند و ظرفیت قابل آموزش را بین آموزشگاه های آزاد تقسیم کند.

برخی استان ها در عراق مجتمع آموزشی دارند

حاتمی بار دیگر به ایجاد مجتمع های آموزشی به عنوان یک راهکار اشاره کرد و گفت: هم اکنون در برخی از استان ها مجتمع های آموزشی آنقدر قوی هستند که در کردستان عراق هم شعبه دارند و این درحالی است که زدن این شعبات سهم استان هایی چون ما ایلام و کردستان است.

وی بر برنامه ریزی و ایجاد یک مدل برای کار در این زمینه از سوی مسئولین مربوطه در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای تاکید کرد و گفت: استانداری نیز در این زمینه کمک خواهد کرد و تسهیلاتی به این آموزشگاه ها اعطا می شود.

معاون استاندار کرمانشاه در خصوص آموزشگاه های غیرمجاز نیز گفت: به دنبال راهکار به راه آوردن این آموزشگاه ها خواهیم بود اما چنانچه در مسیر قانونی حرکت نکرده و امتناع کنند حتما مورد برخورد قرار می دهیم.

وی افزود: آموزشگاه نیز کار رتبه بندی را به شدت دنبال کنند و البته به گونه ای رشته های خود را تعریف کنند که پاسخگوی نیاز همه دستگاه ها باشد که دستگاه ها نیز خود اقدام به ایجاد موسسات آموزشی درون خود که غیر از رانت و فساد چیزی را به دنبال ندارد نکنند.

حاتمی هم چنین بر اجرایی کردن مصوبات این جلسه توسط اداره کل آموزش فنی و حرفه ای به عنوان دبیر شورای مهارت تاکید کرد.

اعطای پروانه صنفی به شرط آموزش

وی هم چنین از اتاق اصناف خواست تا پروانه صنفی را به شرط داشتن مدرک مهارتی به اصناف اعطا کند و البته آموزش های با کیفیت بالا و قیمت پایین طی تفاهم نامه ای با اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه تدارک ببیند.

معاون استاندار کرمانشاه، هم چنین گفت: در بحث توسعه واحدهای صنفی نیز باید همین سیاست پیاده شود و البته آموزشگاه ها نیز طی یک نیاز سنجی به مهارت های مورد نیاز دست یابند.

حاتمی، با بیان اینکه خیلی شغل ها وجود دارد که در کرمانشاه نیست بر ایجاد این مشاغل و آموزش مهارتی آنها در آموزشگاه های فنی تاکید کرد.

وی ابراز امیدواری کرد، طی ۲۰ تا ۳۰ روز آینده آموزش از دست بخش های غیرآموزشی خارج و به آموزشگاه های فنی دولتی و خصوصی سپرده شود.

معاون استاندار کرمانشاه بر حمایت از این آموزشگاه ها با بهره گیری از کمک های فنی و اعتباری تاکید کرد و گفت: منابع این موضوع موجود است و از محل پول هایی که به عنوان آموزش وارد دستگاه ها شده و پرت و به رانت و فساد منجر می شد تامین خواهد شد.

وی بار دیگر بر ایجاد مجتمع های آموزشی تاکید کرد و گفت: پس ایجاد این مجتمع ها باید زمینه ایجاد آنها را در کشور عراق نیز فراهم کرده و از این ظرفیت یعنی هم جواری با کشور عراق نیز بهره مند شویم.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 439913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =