علی کربلایی - خبرگزاری خبرآنلاین؛ ماجرا از وقتی آغاز شد که آدیداس، در یک نبرد تجاری بزرگ؛ رقیب آمریکایی خود؛ نایکی را شکست داد و موفق شد در یک قرارداد طولانی مدت اسپانسر باشگاه منچستر یونایتد شود و پیراهنهای این تیم را خودش تولید کند.
زمان رونمایی از پیراهنهای مخصوص هواداران که رسید، جنجالها آغاز شد. پیراهن مخصوص هواداران خانم این تیم، یقهای باز تر از پیراهنهای مردانه داشت. فمنیستها و هواداران حقوق بانوان، خیلی زود در رسانههای مختلف و شبکههای اجتماعی دست به کار شدند. کمپینهایی برای تحریم این پیراهن راه افتاد. آن ها، این طراحی را نشانه واضح و روشن «سکسیسم» یا جنسیت زدگی میدانستند.
اما زمانی که طراحی این پیراهن را ببینید، متوجه میشوید که آدیداس سالهاست از همین طراحی برای پیراهنهای مخصوص بانوان استفاده میکند. به عنوان نمونه پیراهن های رئال مادرید برای بانوان از سال 2000 با همین مدل یقه تولید میشوند. چه اتفاقی افتاده که الان، فعالان حقوق بانوان یادشان افتاده است این طرح ناشی از نگاه جنسیت زده به خانم ها است؟
به نظر میرسد کمپانی نایکی بعد از شکست در رینگ رقابت، مسابقه را به رسانه ها کشاده است و سعی دارد با ضد تبلیغعلیه رقیب خود با استفاده از لابیهای تبلیغاتی، موفقیتهای آدیداس را زیر سوال ببرد.
در حقیقت، بولد کردن باز بودن یقه پیراهنهای منچستر یونایتد برای هواداران خانم، شباهتی به مسائل سازمان یافته دارد. حال آن که آدیداس توضیح داده که برای فرهنگهای مختلف، پیراهنهای مختلف طراحی کرده است و این تنها یکی از طرحهای موجود برای هواداران بانو است.
به این ترتیب فعالان حقوق زنان، تبدیل به ابزاری برای رسیدن کمپانی نایکی به اهداف ضد تبلیغاتی خود علیه رقیب تجاری خود شدند. چون بعید است اگر این کار با آگاهی کامل انجام میشد، به این شکل پاسخ داده میشد. آدیداس خیلی ساده به مشتریان خود گفت که می توانند از مدلهای دیگر استفاده کنند. البته نیازی به این توضیح هم نداشت که سالهاست این طرح یکی از طرحهای ثابت آدیداس هست و تغییر صورت گرفته در پیراهن منچستر است، نه در طراحی های این شرکت.
258 43
نظر شما