جمعی از مدیران بلوکها و اهالی شهرک اکباتان دست به قلم برده اند و به آنچه عملکرد غیرقانونی و خارج از مصوبات شهرداری تهران خوانده اند، اعتراض کرده اند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ماجرای شهرک اکباتان و اعتراضات مردم آن شهرک به ساخت و سازهایی که می گویند باعث تخریب فضای سبز می شود، همچنان ادامه دارد.

برخی از اهالی این شهرک به ساخت و ساز در فضای سبز اطراف خانه های خود معترضند و می گویند ساختن مجتمع فرهنگی و دارالقرآن در بوستانهای این شهرک، غیرقانونی است.

آنها با گرفتن وکیل و طرح دعوا در دیوان عدالت اداری، توانستند دستور توقف عملیات و بهره برداری از این مجتمع فرهنگی را بگیرند، ولی تا ابلاغ دستور توقف، ساختمان سازی و بهره برداری از این مجتمع فرهنگی ادامه یافت. تا اینکه اهالی محل، طوماری را به شهرداری منطقه ۲ تهران دادند و آنها نیز با ابلاغ قانونی دستور توقف، ساخت و ساز در این مجتمع فرهنگی را متوقف کردند.

اهالی محل معتقدند دستور دیوان عدالت اداری درباره توقف بهره برداری و ساخت و ساز در این مجتمع است که طی یک صورتجلسه از سوی شهرداری تهران، به رسمیت شناخته شده، ولی شهرداری تهران پیش از این به خبرآنلاین اعلام کرده بود دستور دیوان عدالت اداری، تنها مربوط به توقف در ساخت و ساز است و ارتباطی با بهره برداری ندارد.

با وجودی که شهرداری تهران اعلام کرده دستور توقف ساخت و ساز در این مجتمع را داده، ولی باز هم خبرهای جسته و گریخته از اکباتان حاکی از این است که در گوشه و کنار این مجتمع، همچنان عملیات ساخت و ساز ادامه دارد.

عملیاتی مانند حفر چاه، ساخت اتاقک نگهبانی، نرده کشی برای راه پله ها و مسایلی از این دست را دوستداران فضای سبز اکباتان منعکس کرده بودند، ولی به هر جهت، اجرای این دستور توقف، ادامه دارد.

شاید جمیع این کارها باعث شد اخیرا، اهالی شهرک اکباتان با انتشار نامه سرگشاده ای به شهردار تهران، به سیاستهای شهرداری درباره این شهرک اعتراض کنند و بگویند این کارها باعث از بین رفتن اعتماد مردم و ایجاد بدبینی نسبت به عملکرد شهرداری شده است.

متن نامه سرگشاده جمعی از مدیران بلوکها و اهالی شهرک اکباتان که نسخه ای از آن در اختیار خبرآنلاین قرار گرفته به این شرح است:

نامه سرگشاده مدیران بلوک ها و اهالی شهرک اکباتان به جناب آقای دکتر قالیباف، شهردار محترم تهران
جناب آقای دکتر قالیباف، شهردار محترم تهران،

با عرض سلام و ادب؛

قصد ما از نگارش این نامه در میان گذاشتن درد دل خود با شما پیرامون اقدامات ناصواب شهرداری طی سالیان در شهرک محل سکونتمان و چاره جویی سریع تر در باره آن هاست.

در طرح ساخت این شهرک، استانداردها و موازین عمرانی و شهرسازی به خوبی لحاظ شده بود. اما شهرداری بتدریج در طرح اولیه شهرک دخل و تصرف کرد. شاید ناصواب ترین اقدام شهرداری در شهرک ما، عدم رعایت توافق منعقد شده در اسفند سال 1374 بین شهرداری منطقه 5 و سازمان عمران و نوسازی بود که بر اساس آن، اراضی مابین فاز 1 و 2 شهرک به مساحت حدود 19 هکتار به شهرداری تحویل (و نه واگذار) شد. در مهم ترین ماده صورتجلسه این توافق به صراحت آمده بود که شهرداری می بایست در این اراضی، فضای سبز ایجاد کند. اما شهرداری در سال1386 طی مصوبه کمیسیون ماده 5، کاربری فضای سبز این زمین ها را تغییر داد. حدود 4.5 هکتار از زمین های مورد اشاره برای ساخت مجتمع تجاری، فرهنگی، خدماتی و تفریحی، که امروزه بزرگ بازار تهران یا مگامال نام دارد، و نیز برای احداث یک فرهنگسرا، هتل، پمپ بنزین، کارواش، مسجد و همچنین حدود 14.5 هکتار (80٪ کل اراضی یاد شده) به بوستان اختصاص داده شد. حال آنکه در عمل، شهرداری به همین مصوبه نیز پایبند نماند. 7.7 هکتار از این زمین ها به فضای تجاری تبدیل شده و از ساخت بوستان و فضای سبز نیز خبری نیست. این در حالی است که طبق بند 4 تبصره 2 صورتجلسه کمیسیون ماده 5، شهرداری مجاز به تغییر تنها 10٪ از کاربری فضای سبز به منظور خدمات بوده است.

احداث بیمارستان فوق تخصصی زنان و زایمان صارم در فاز 3 شهرک از سال 1385 نیز به دلیل اینکه بیمارستانی تخصصی و فرامنطقه ای است، ترافیک زیادی را در شهرک ما ایجاد کرده است و فاضلاب این بیمارستان، بهداشت و سلامت شهرک را به مخاطره انداخته است.

در سال1391 دبیرستان دین و دانش در فاز 3 شهرک اکباتان تغییر کاربری یافت و به پردیس 2 دانشگاه شهید بهشتی تبدیل شد. در حالی که احداث پردیس های دانشگاهی در محیط هایی مانند شهرک های مسکونی موجد بروز پیامدهای منفی برای اهالی است.
همچنین شهرداری از سال 91 بدون بررسی کارشناسی و مطالعات فنی لازم، با تخریب یکی دیگر از فضاهای سبز شهرک و قطع تعداد قابل توجهی اصله درخت، مبادرت به ساخت واحدهایی تجاری در برِ میدان بسیج کرد که مبدا ورود و خروجی شهرک است. این واحد ها در صورت بهره برداری، در ارائه خدمات مرکز آتش نشانی که کنار آن ها قرار دارد، به خاطر افزایش ترافیک اختلال ایجاد خواهند کرد. با اعتراض اهالی، قرار بر این شده است که کاربری این واحدها فرهنگی باشد و درب آن ها از ضلع شمالی گشوده شود. اما هنوز در این خصوص مستندی ارائه نشده که خاطر ساکنان را آسوده سازد.

با این همه گویا تمام این اقدامات برای شهرداری در ایجاد نارضایتی ساکنان اکباتان کافی نبود، چرا که در 8 مرداد 93 افرادی شباهنگام اقدام به خاکبرداری و دیوارکشی در مقابل بلوک 19 فاز 2 شهرک کردند. پس از مدتی معلوم شد این زمین به استناد یک صورتجلسه موقت سراسر تناقض، از سوی شهرداری منطقه 5 به منظور ساخت مسجد به هیئتی مذهبی واگذار شده است. ساخت این سازه پس از یک دوره توقف از طریق مراجع قضایی، دوباره از بهمن ماه 93 پی گرفته شد.

زمین زیر ساخت مذکور بر اساس نقشه طرح تفصیلی شهر تهران و نقشۀ 1/2000 فضای سبز بشمار می آید. طبق نظر کارشناس رسمی دادگستری مندرج در گزارش 115/94 مورخ 2/3/94 این قطعه زمین جزو مشاعات شهرک است. جای تعجب است که شهرداری، کاربری فضای سبز در این زمین را بدون اخذ نظر کمیسیون ماده 5، به فرهنگی تعییر داده است! با توجه به اهمیت حفاظت از محیط زیست و فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه تخریب فضای سبز حتی به بهانه ساخت حوزه علمیه نیز مجاز نیست و دستگاه های مسئول باید قاطعانه با آن مقابله کنند، این اقدام شهرداری چگونه می تواند توجیه داشته باشد؟

صرف نظر از فضای سبز و مشاع بودن زمین مذکور و اینکه در صورتجلسه شهرداری سخن از ساخت مسجد رفته است (نه دارالقرآن) و یا فارغ از تصرفات بعدی هیئت مذکور نسبت به فضای اطراف، اساسا مکان این سازه در جایی بسیار نامناسب از نظر ترافیکی (قرار گیری در سر پیچ خیابانی باریک) و بدون رعایت حریم تاسیسات زیربنایی (بر روی مسیر کابل های برق فشار قوی و نیز کانال های فاضلاب و آب باران، خطوط اصلی لوله گاز و کابل مخابرات) جانمایی شده است!

با پیگیری اهالی شهرک، دستور موقت توقف عملیات اجرایی این سازه از سوی دیوان عدالت اداری (به شماره بایگانی 940257 و 940521) در 1/4/94 صادر شد و شهرداری منطقه 5 تهران نیز بر اساس این حکم، دستور توقف هرگونه عملیات اجرایی شامل ساخت و ساز و فعالیت های موضوع صورتجلسه موقت تنظیمی آن شهرداری را به شهرداری ناحیۀ 6 در اکباتان صادر و این ناحیه را موظف به اجرای آن کرد. با این حال، مجریان سازه همچنان به ادامه کار خود مشغولند و به قانون گردن نمی نهند!

باری این اخیرترین تعرض به فضای سبز و مشاعات اکباتان(که انشاء الله آخرین باشد!)، تاکنون پیامدهای ناگواری را در بر داشته، از جمله موجب بروز اختلافات شدید بین مدیران و اهالی شهرک و مجریان سازه و و نیز نارضایتی و بدبینی اهالی شهرک نسبت به شهرداری شده است. همچنین این ساخت غیرقانونی و مسئله دار، مصداق بارز ضربه به ارزش های دینی و تضعیف آن ها در اذهان مردم است؛ چرا که ساخت بناهای مذهبی و اساسا هر آنچه که مرتبط با اعمال دینی و اعتقادی مردم است، می بایست به صورتی که شایسته ارزش و جایگاه آن است، با رعایت تمام ملاحظات قانونی، شرعی و اجتماعی احداث شوند.

گفتنی است برغم آنکه روسای برخی کمیسیون های شورای اسلامی شهر تهران نیز از حقوق اهالی شهرک در برابر تعرضات شهرداری درمورد ساخت این سازه دفاع کرده اند، عملیات و فعالیت های غیر قانونی آن همچنان ادامه دارد!

جناب آقای قالیباف، شهردار محترم تهران!

متاسفانه اهالی شهرک اکباتان، با تحمل هزینه های اجتماعی، روانی و مادی ناشی از تصمیمات و اقدامات شتاب زده، غیر کارشناسانه و بعضا منفعت طلبانه عده ای از افراد در سازمان تحت نظارت شما، بسیار خسته و دل شکسته اند. ما معتقدیم ادامه روند موجود و کم توجهی مدیران شهری به مطالبات بر حق ساکنان، نیک نامی شهرداری تهران را که با تلاش های مستمر و شایسته جنابعالی حاصل شده و عنوان مدیریت نمونه شهرداران آسیایی را از آن خود کرده، خدشه دار ساخته و باعث از بین رفتن هویت کالبدی و اجتماعی شهرک اکباتان به عنوان بزرگ‌ترین شهرک مسکونی در خاورمیانه می شود.

بدین وسیله ما مدیران و اهالی شهرک اکباتان، از جنابعالی خواستاریم تا با درایت خود و سایر همکاران دلسوز و پایبند به حقوق شهروندان، در گام نخست، نسبت به تصحیح مکان یابی سازه یاد شده، که متاخرترین اقدام غیرقانونی شهرداری منطقه 5 در شهرکمان است، دستورات مقتضی و عاجل صادر فرمایید تا از عواقب ناگوار غیر قابل پیش بینی، جلوگیری شود.

در گام بعدی از حضرتعالی تقاضا داریم که دستور فرمایید شهرداری دربارۀ تمامی برنامه های ساخت و ساز در اراضی شهرک اکباتان شفاف سازی و بازنگری کرده و از امکان انجام هر گونه تخلف سریعا جلوگیری به عمل آورد.

با تشکر

مدیران و اهالی شهرک اکباتان

رونوشت:

1- جناب آقای قاضی ناصر سراج، رئیس محترم سازمان بازرسی کل کشور جهت استحضار و انجام اقدامات مقتضی
2- جناب آقای دکتر پیروز حناچی، دبیر محترم شورای عالی معماری و شهرسازی جهت استحضار و انجام اقدامات مقتضی
3- سرکار خانم دکتر معصومه ابتکار, رئیس محترم سازمان حفاظت محیط زیست جهت استحضار و انجام اقدامات مقتضی
4- جناب آقای مهندس مهدی چمران، رئیس محترم شورای اسلامی شهر تهران، جهت استحضار و انجام اقدامات مقتضی
5- جناب آقای دکتر علی نوذر پور، معاون محترم شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور جهت استحضار و انجام اقدامات مقتضی

تصویر امضاهای پیوست نامه:

 

 

 

۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 446528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    6 0
    يكي هم در مورد پارك مادر مشرف به خيابان كاشاني اعتراض نامه جمع كند در محوطه ان كه قرار بود پارك شود بسرعت ساخت و ساز كردند تا وقتي دستور توقف از مرجع قضايي صادر شد بهانه ان زيادي فضاي سبز در انجا بود لطفا يك خبر نگار عصرها به پارك تربيت در خيابان بهنام مجاور ان محل مراجعه كند ببيند پارك جاي سوزن انداختن ندارد آنوقت از زيادي فضاي سبز در منطقه صحبت مي كنند.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    9 0
    جوابیه قالیباف: خدا را شاکر باشید که ساختمان هایتان سر جایش است و برای ساخت برج کوبیده نشده
  • ناشناس IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    3 8
    چقدر ساده دل و دلخوش هستند این جماعت چه فکری میکنن؟ اینجا ایرانه بالام جان نه آمریکا
  • بی نام A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    6 4
    گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من آنچه البته به جایی نرسد فریاد است. شهرداری کار خودشو میکنه و به هیچ اصولی هم پای بند نیست .اهالی شهرک هم هیچکاری از دستشون برنمیاد
  • بی نام A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    13 0
    متشکرم مردم فهیم و بافرهنگ.
  • بی نام RU ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 3
    ام بله؟