تسنیم نوشت:

معاون اول قوه قضائیه گفت: پوشاندن تخلفات به نفع مجموعه و جامعه قضات شریف دستگاه قضایی نیست؛اگر کوچکترین نقطه سیاه را از دستگاه قضایی پاک نکنیم، همه جامعه شریف دستگاه قضا در دید مردم مخدوش می‌شود
حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در مراسم تودیع و معارفه دادستان انتظامی قضات قدیم و جدید قوه قضائیه که در سالن اجتماعات کاخ دادگستری با حضور دادستان کل کشور و جمعی از مسئولان عالی قضایی برگزار شد، اظهار داشت: همه می‌دانیم که قوه‌قضائیه مستقل، مقتدر و صحیح‌العمل می‌تواند نظام جمهوری اسلامی ایران را به اهداف مقدسی که دارد برساند. اگر قوه‌قضائیه کار خود را به درستی انجام دهد از بسیاری از اعجاج‌های احتمالی جلوگیری می‌شود.
وی اضافه کرد: دادسرا و دادگاه انتظامی قضات اگر به درستی به وظیفه خود عمل کند قوه قضائیه می‌تواند به هدف بزرگ خود که تحقق عدالت است جامه عمل بپوشاند.
معاون اول قوه‌قضائیه با بیان اینکه دادسرا و دادگاه انتظامی قضات می‌تواند قوه قضائیه مستقل و مقتدر را تضمین کند، اظهار کرد: دادسرای انتظامی قضات براساس قانون دو وظیفه برعهده دارد که وظیفه نخست نظارت مستمر بر رفتار قضات و تحقیق پیرامون مواردی است که با ماهیت و شئون قضا و قاضی منافات دارد. البته این کار باید با حفظ حریم خصوصی انجام شود.
محسنی‌اژه‌ای افزود: وظیفه دیگر دستگاه قضایی شناسایی قضات نخبه، خوب، کاردان و شایسته برای ارتقای موقعیت و منزلت او و معرفی آنها به رئیس قوه قضائیه است.
وی اضافه کرد: هم‌اکنون حدود 8 الی 9 هزار قاضی در قوه‌قضائیه داریم که اکثریت آنها قضات شریف، زحمتکش و جزو طبقه ممتاز جامعه هستند. بنابراین لازم است به مناسبت این جایگاه حرمت آنها محفوظ بماند و نظارت دادسرا و دادگاه انتظامی قضات به گونه‌ای انجام شود که شأنیت آنها مخدوش نشود.
معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه پوشاندن تخلفات به نفع مجموعه و جامعه قضات شریف دستگاه قضایی نیست، گفت: اگر کوچکترین نقطه سیاه را از دستگاه قضایی پاک نکنیم، همه جامعه شریف دستگاه قضا در دید مردم مخدوش می‌شود بنابراین ما در این مسئله نباید به هیچ وجه کوتاهی کنیم و باید کمترین تخلفات پیگیری شود.
اژه‌ای ادامه داد: بسیاری از قضاوت در مقام استنباط از قانون، تصمیم‌گیری و رای صادر می‌کنند. ممکن است این استنباط از قانون توسط قاضی یک دادگاه با قاضی دادسرا و دادگاه انتظامی قضات متفاوت باشد. دادسرا و دادگاه انتظامی قضات نباید به خاطر استنباط از قانون یک قاضی را تحت تعقیب قرار دهد. البته در مواقعی که تخلف روشن و مشخص است مشکلی وجود ندارد.
وی بر مدیریت نظارت مستمر دادسرا و دادگاه انتظامی قضات تاکید کرد و گفت: باید مکانیزمی ایجاد شود تا نظارت دادسرا و دادگاه انتظامی قضات موثرتر و کارآمدتر شود. یکی از کارهای خوب دادسرای انتظامی قضات، سرکشی‌های نوبه‌ای از مجموعه‌هاست اما این کار کافی نیست. امروز با پیشرفت علم و فناوری‌های نوین می‌توان با اشکال مختلف نظارت مستمر داشت. بنابراین باید برای تکمیل نظارت‌های دادگاه انتظامی قضات مکانیزم‌های لازم ایجاد شود.
معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: در مورد تخلفات و برخی جرایم اذهان مردم عمدتا متوجه تخلفات مالی و اخلاقی می‌شود که به هیچ وجه نباید وجود داشته باشد.
اژه‌ای ادامه داد: مسئله‌ای که باید علاوه بر تخلفات مالی و اخلاقی به آن توجه ود، تخلفات احتمالی سیاسی است. بسیاری اوقات یک نگاه یا تحلیل غلط یا گرایش نادرست منشأ بسیاری از مشکلات می‌شود و باید به این موضوع نیز توجه شود.
وی ادامه داد: طبعا دستگاه نظارتی اصلی ما دادسرا و دادگاه انتظامی قضات است اما ممکن است مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه نیز در مواردی ورود کند بنابراین می‌توان با ایجاد هماهنگی‌ و همکاری از موازی‌کاری جلوگیری کرد.
معاون اول قوه قضائیه به شناسایی افراد با استعداد و واجد شرایط تصدی مدیریت‌های قضایی اشاره کرد و گفت: امروز یکی از خلأهایی که وجود دارد این است که وقتی مدیری تغییر می‌یابد برای پیدا کردن جایگزین باید مدت‌ها فکر کنیم. آیا در مجموعه قوه قضائیه مدیر نداریم؟ حتما داریم اما اینها در دسترس نیستند بنابراین در این ارتباط دادسرا و دادگاه انتظامی قضات باید اهتمام لازم را به کار گیرد و افراد مستعد و مدبر را شناسایی کند.
اژه‌ای اضافه کرد: گاهی اوقات یکسری شایعاتی در بیرون مطرح می‌شود که این شایعات عمدتا توسط افرادی که به نحوی با دستگاه قضایی مرتبط یا واسطه هستند، به وجود می‌آید. دادستان انتظامی و مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه باید کمک کنند تا افرادی که به عنوان وکیل، کارشناس یا ... به دستگاه قضایی می‌آیند و می‌روند و احیانا می‌توانند چهره قوه قضائیه را در دید مردم مخدوش کنند شناسایی شوند. بویژه دلال‌ها و کسانی که اصلا ارتباط کاری با قوه قضائیه ندارند.
۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 446966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =