سند سرسپردگی کردها به انقلاب می‌خوانندش «قهرمان‌شهر» پاوه که روزگاری قلب ایران شده بود و می‌تپید برایش نبض مام وطن ...

فارس نوشت: دنبال یک واژه می‌گشتم که با آن خطابت کنم؛ واژه‌ها هم انگار کم آورده‌اند برای بیان درد و رنج آن روزهایت که سند سرسپردگی کردهای غیور به انقلاب و رهبری شدی و ماندگار در تقویم ایرانی ...

«قهرمان‌شهر» بهترین واژه‌ای بود که یافتم برای تو که انگار از قبل می‌دانستند باید روزگاری روی پاهای خودت بایستی و نام «پاوه» را بر تو نهادند. تویی که تن‌های بی سر را دیدی و دم بر نیاوردی؛ تویی که شیون و زاری مادرانت را دیدی و خم به ابرو نیاوردی؛ تویی که زیر بار آتش نفاق و دورویی بودی و سوختی و نسوزاندی؛ تویی که...

قلب ایران شده بودی و ضربان زندگی ایرانیان به نبض تو گره خورده بود؛ آن‌سان که می‌گویند آخرین دژ مقاومت مردم کرد بودی برای نقش بر آب کردن نقشه شوم کردستان مستقل و آزاد عده‌ای منافق که برای رسیدن به اهدافشان از هیچ جنایتی علیه هم‌وطنان خود دریغ نکردند. آتش زدند، غارت کردند، کشتند، سر بریدند، جنازه‌ها را قطعه قطعه کردند و...

شگفتا از این همه بی‌شرمی و پستی که در خاک تو قهرمان‌شهر روا داشتند و قلبت را به درد آوردند، آن‌چنان که هنوز هم التیامی برای درد و رنج آن روزهایت نمی‌توان یافت. یادمان شهدایت داغ تو را تازه‌تر کرده است. داغ شهدایی که در بیمارستانت قطعه قطعه شده و پیکر آنها قابل تشخیص نبود.

صلابتت را از کوه‌های شاهو وام داری؛ پس مقاومت و پایمردی مردمان پولادین اراده‌ات بی‌دلیل نیست. نامت شهره شده به سمبل ایستادگی و مقاومت. نام کردها را جاودان کردی بر پیکر تاریخ و آبرومند کردی آنها را.

هنوز شیرینی انقلاب را زیر زبانمان احساس نکرده بودیم که حمله مزدوران سرسپرده و منافقان کوردل به مرزهای غربی کشور کاممان را تلخ کرد و شور و شوق وصف‌ناپذیر آن روزها را برایمان به التهاب و اضطراب کشانید تا آرامش را بگیرد از مام وطن.

این بار هم تو را به دندان طمع گرفتند و به خیالشان می‌توانستند در عرض چند روز با تسلیم شدن نیروهای نظامی موج مقاومت مردم را بشکنند و تو را به چنگ برگرفته و جشن استقلال کردستان را بگیرند که خوابش را دیده بودند، برای همین بود که حتی از غارت شهر و ورود بی‌اجازه به خانه‌های مردم ابایی نداشته و هر جنایتی که خواستند روا داشتند.

شاید فکر جنگ تن به تن با مردم را نکرده بودند یا به حساب غیرت بر باد رفته خودشان روی غیرت‌فروشی مردمت برای تحویل پاسداران در مقابل آزادی خودشان حساب کرده بودند. هر چه بود برایشان گران تمام شد ...

روزهای پر از التهابی بود آن روزهایی که خانه پاسداران قلب مقاومت پاوه شده و دل ایران را به زخم آورده بود بی‌شرمی حزب کومله و دمکرات در سرکوب ناجوانمردانه مردان مردت.

محصور شده بودی در بین ارتفاعاتی به اندازه پستی منافقان که چشم از تو و دل از داشتنت نمی‌کندند؛ درگیری‌های آخرین شب‌های محاصره شدنت را به خاطر بیاور ...

همان شبی که وقتی آخرین پیام برای درخواست کمک از سوی پاسداران مخابره شد و گفتند که مقاومت تنها تا یک ساعت دیگر امکان دارد و تمام. دل دل می‌کردیم تا خبری بیاید و آمد. خبر جنگ تن به تن مردم با مزدوران وطن‌فروش بود که مخابره شد و این یعنی پاوه هنوز زنده است و سقوط نکرده.

بعد از چند روز مقاومت جانانه ژاندارمری و مردم و نیروهای سپاه، چمران چریک هم بالاخره به جمع آنها آمد و امام(ره) نیز در پیامی تاریخی دستور داد تا غائله پاوه را ظرف 24 ساعت ختم کنند.

معجزه کلام امام راحل با مردم چه ها که نکرد؛ همه ایران برای رفتن به پاوه بسیج شدند وقتی عمق فاجعه را از زبان ایشان شنیدند؛ لرزه بر اندام گروهک‌های منافق افتاده بود و در شب 26 مرداد آخرین ضربه‌های خود را زدند و وقتی ناکامی‌شان را عیان دیدند در نیمه‌های شب متواری شدند و آرام‌آرام غائله‌ای که به پا کرده بودند به لطف خدا به میدان سربلندی آزمون کردهای غیور بدل شد و حماسه آزادسازی پاوه رقم خورد.

*ناگفته‌های ماموستا از غائله پاوه

یکی از افراد تأثیرگذار در حماسه پاوه ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه فعلی این شهرستان است که در آن روزها در غائله پاوه نقش مهمی بر دوش داشت و هم‌پای مردم در آن زمان با منافقان کوردل جنگید و با روشنگری‌هایش مردم را علیه وطن‌فروشان بزدل شورانید تا حماسه‌ای با این عظمت به پا شود.

وقتی برای تازه کردن حال و هوای آن‌روزها با او تماس گرفتیم و از واژه حماسه آزادسازی پاوه برای این روز نام بردیم، بر ما خرده گرفت که نگویید آزادسازی، چون منافقان هیچگاه موفق به گرفتن پاوه نشدند؛ بلکه بگویید شکست حصر پاوه.

این روحانی اهل سنت با گرامیداشت سالروز بازگشت اسرای سرفراز به وطن، سالروز مقاومت مردم شریف پاوه در دفاع از شرف و ناموس و کیان وطن را به همه ایرانیان تبریک گفت.

قادری معتقد است که در تاریخ جامعه اسلامی روزهایی وجود دارد که متعلق به آزمایش جوهره یک قوم خاص است و 26 مرداد ماه 58 و حماسه پاوه نیز یکی از این روزهاست.

وی روایت می‌کرد از آن روزها که انقلاب هنوز کاملا پا نگرفته بود و گروه‌های چپ‌رو و سلطنت‌طلب‌ها با تحریک دولت بعث عراق از طریق مرزهای غربی به کشور به‌ویژه منطقه اورامانات وارد شدند.

امام جمعه پاوه گفت: آنها می‌خواستند مقاومت شهر پاوه را در هم شکسته و تضعیف کنند و مردم که در مسیر انقلاب ایستادگی کرده و به آن رأی آری داده بودند، رأی خود را پس بگیرند.

*مقاومت یک هفته‌ای مردم با زبان روزه

مقاومت یک هفته‌ای مردم پاوه با زبان روزه در حصر منافقان نکته ناگفته دیگری بود که تا به حال کسی از آن روزها برای ما نقل نکرده بود؛ مقاومت مردم روزه‌دار زیر رگبار آتش و گرمای سوزان مرداد ماه، حتی تصورش هم برای ما نسل امروزی‌ها سخت است ...

وی یادآور شد: آن روزها مصادف با ماه مبارک رمضان شده بود و مردم روزه‌دار با مقاومت در برابر مهاجمان نشان دادند که پای رأی خود به انقلاب اسلامی محکم مانده‌اند.

تصرف بیمارستان و قتل عام بیماران، مدافعان بیمارستان و پرستاران موضوع دیگری بود که قادری به آن اشاره کرد و اینکه آنها بر قله‌های اطراف نیز مشرف شده و حتی منبع آب این شهر را هم گرفته بودند، اما هیچگاه نتوانستند شهر را در دست بگیرند.

امام جمعه پاوه گفت: این موضوع ممکن نبود مگر با مقاومت مردم و نجات و شکست حصر پاوه در سایه چهار مسئله مهم شکل گرفت.

وی لطف خداوند، پیام صریح و تاریخی بنیانگذار کبیر انقلاب، وجود شهید چمران و مقاومت مردم را چهار مؤلفه تأثیرگذار بر ختم غائله پاوه و رقم زدن این حماسه برشمرد.

حضور مردم در جنگ تن به تن و مبارزه با منافقان حتی با اسلحه های سرد را این روحانی مبارز نشانی از اثبات پایبندی و وفاداری مردم پاوه به انقلاب دانست.

*گلایه از فیلم «چ»

وقتی از وی خواستم در مورد نقش خودش در این غائله برایمان توضیح دهد، پاسخ داد که من هرچه بگویم مگر کسی باور می‌کند؛ وقتی در فیلم «چ» حتی یک درصد به مردم ما نقش ندادند.

«البته ما هیچگاه از مقاومتمان پشیمان نیستیم و اجرمان را از خداوند خواهیم گرفت؛ حتی اگر ما را از تاریخ حذف کنند و در چنین فیلم‌هایی هیچ حقی به ما ندهند» این گلایه روحانی مبارز و امام جمعه پاوه بود از متولیان فیلم «چ» که برای نشان دادن حماسه پاوه ساخته شد.

البته ثبت خاطرات امثال این روحانی مبارز در چنین حماسه‌هایی می‌تواند در روشنگری و آشنایی نسل‌های آینده بسیار تأثیرگذار باشد که وقتی از وی برای ثبت خاطراتش پرسیدم گفت که مشغول تدوین خاطرات تاریخ 35 ساله بعد از انقلاب و روزهای قبل از انقلاب هستم که خودم شاهد آنها بودم و به‌دنبال چاپ آن هستم.

*روایت حماسه عاشورایی پاسگاه پاوه و شهید آیت شعبانی

یکی از فرماندهان نظامی کرمانشاهی آن زمان که دوشادوش شهید چمران در توطئه ضدانقلاب در پاوه حضور داشت محمد کرمی‌راد است که فرماندهی سابق قرارگاه جنگ‌های نامنظم رمضان را در کارنامه خود دارد.

وقتی از وی خواستم روایت کند به‌عنوان یک شاهد عینی نظامی از آن دوران، در ابتدا یادی کرد از شخصیت‌های تأثیرگذار آن زمان همچون ماموستا ملاقادر قادری، شهیدان چمران، اصغر وصالی، آیت شعبانی، سید محمدسعید جعفری، و تنی چند از همرزمانش تا حق مطلب را به جای آورده باشد.

کرمی‌راد مقاومت‌های مردم پاوه و حضور آنها در تظاهرات زمان ستم‌شاهی را یادآور شد و بر نقش مهم و مؤثر روحانیان و بزرگان این شهرستان در این زمینه اشاره کرد.

وی بیان داشت: نیروهای ضد انقلاب در پی غائله‌ای که در کردستان و شمال غرب کشور به راه انداخته بودند، تدارک گسترده‌ای در غار قوری‌قلعه دیدند و موج سنگینی از جنایات در آن زمان با همکاری رژیم بعث انجام دادند.

فرمانده سابق قرارگاه جنگ‌های نامنظم رمضان مجاهدت و رشادت شهید چمران در حماسه پاوه را یادآوری کرد و لفظ مهاجران و انصار را برای یاران چمران چریک به کار برد و گفت: انصار همان اهالی منطقه و نیروهای مردمی و مهاجران همراهان و پاسداران اعزامی همراه وی بودند.

رشادت‌های شهیدان آیت شعبانی و سوری و افرادی که در پاسگاه پاوه یکی از خاطرات این سردار بود که به گفته وی، آن شب با تنگ‌تر شدن حلقه محاصره، شبی سرنوشت‌ساز در تاریخ مبارزات بوده است.

کرمی راد ادامه داد: آن شب شهید شعبانی با تأسی از سیدالشهداء امام حسین(ع) با دوستان، هم‌رزمان و نیروهای ژاندارمری اتمام حجت کرد که ممکن است تا فردا هیچ‌یک از شما زنده نمانید اگر اینجا بمانید و می‌توانید در تاریکی شب پاسگاه را ترک کنید و آن شب یک حماسه عاشورایی شکل گرفت.

*بسیج یک‌تنه ایران برای ختم غائله پاوه

ایران یک تنه بسیج شده بود برای رفتن به پاوه؛ این موضوع را کرمی‌راد واکنش ملت در برابر پیام تاریخی امام(ره) برای ختم غائله پاوه بیان کرد؛ همان پیامی که پس از ارتباطات و نامه‌نگاری‌های مرحوم آیت‌الله حاج‌آخوند و شهید سید محمدسعید جعفری فرمانده سپاه وقت کرمانشاه با بیت امام(ره) صادر شد و ضدانقلاب را به وحشت انداخت.

جنایات وحشیانه بیمارستان پاوه چیزی نیست که از خاطره‌ها پاک شود و این موضوع نیز در سخنان این فرمانده نظامی دوران دفاع مقدس چندین بار مورد اشاره قرار گرفت؛ همان صحنه‌هایی که نیروهای منافق مدافعان و بیماران را زنده زنده سر بریدند و صحنه‌های فجیعی را از پستی خود بر جای گذاشتند.

*تیراندازی هوایی از فرط خوشحالی صدور فرمان امام(ره)

وی بیان داشت: فرمانداری پاوه که با شهید چمران در آنجا بودیم، مقر سپاه، ژاندارمری و چند نقطه دیگر از نقاطی بود که با مقاومت اعضا دشمن هیچگاه نتوانست آنها را تصرف کند.

کرمی‌راد گفت: صدور فرمان امام(ره) که برای پاوه که در محاصره بود، موج خوشحالی مردم ساکن در این شهرستان را به همراه داشت و از فرط خوشحالی تیراندازی هوایی بسیار سنگینی شکل گرفت که شهید چمران گفت تیراندازی نکنید مبادا مردم شک کنند که درگیری قطع شده است.

و کلام آخر، ای «قهرمان شهر»! رنجوری آن روزهای مردمانت را به جان می‌خریم. فقط باصلابت بمان تا نامت بر تارک ایران بدرخشد و افتخار قوم کرد باشی در سرسپردگی به وطن.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 447310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امید A1 ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    0 0
    به نظر من بکار بردن لفظ سرسپردگی برای تعریف و تمجید حداقل تو روستای ما که جالب نیست امیدوارم خبرگزاری فارس با توجه به نامش محل متنه و سواستفاده نادانها نشود چون کرد برای دفاع از مردم و سرزمینش نیازی به تعریف و تمجید ندارد و آن را غریزی برای ایران انجام میدهد