زهرا تالانی: فعالان عرصه گردشگری معتقدند که با رشد گردشگری و افزایش ورود تورها، مشکل زیرساختها مثل کمبود هتل های درجه یک و استاندارد در کشور بسیار چشمگیرتر شده است. از طرفی برای رسیدن به 20 میلیون گردشگر تا سال 1404، 400 هتل استاندارد کم داریم.در شرایط فعلی که حضور سرمایه گذاران کمی آسانتر شده است دست اندرکاران و مسئولان این حوزه امیدوارند که بتوانند از حضور آنها در این عرصه بهره ببرند و از این رو سازمان گردشگری بسته ای برای جذب و دعوت آنها تهیه کرده است. در همین زمینه با جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران ایران گفت وگویی را انجام داده ایم.
مشروح این گفت و گو را می خوانید:
سالها مشکل تحریم بر تمام جنبه های اقتصادی و تجاری کشور سایه انداخته بود. در این دوره وضعیت سرمایه گذاری در بخش هتل چگونه بود و شما با چه مشکلاتی مواجه بودید؟
به هرحال در دوران تحریم سرمایه گذاری خارجی برای ساخت هتلهای استاندارد و جهانی خیلی کم بود اما تنها مشکل ما تحریم نبود و مسائل داخلی هم برآن اثر داشت تا کسی برای ساخت هتلهای خوب ، استاندارد و تخصصی انگیزه نداشته باشد.
مشکلات داخلی ، چه عواملی هستند؟
یررسیها نشان می دهد که 90 درصد مشکلات برای سرمایه گذاری در بخش هتل داخلی هستند ؛ مثل گران بودن زمین در ایران چون ما به هتلهای خوب و استاندارد در شهرهای بزرگ توریستی نیاز داریم که آنجا هم زمین بسیار گران است . در اصفهان، شیراز و تهران زمین کم و قیمتها خیلی بالاست. از طرفی فرایند دریافت موافقتهای اصولی هم بسیار پیچیده و زمان بر است و باید استعلامهای مختلفی گرفته شود که اصلا لزومی ندارد. از آن طرف شهرداری هم عوارضهای زیادی به بهانه های مختلف می گیرد. همچنین سرمایه گذار نیاز به تسهیلات بانکی دارد و در تمام دنیا دولتها این تسهیلات را با سود کم به آنها می دهد. اما بسیاری از سرمایه گذاران به بانکهای دولتی برای دربافت وام معرفی شدند اما فرایند بوروکراسی آنقدر پیچیده و زمان بر است که آنها نمی توانند وام بگیرند و برای همین به بانک خصوصی مراجعه می کنند اما بهره آنها بالای 30 درصد است که اصلا توجیه اقتصادی ندارد. در کشور ما متاسفانه بهره ای که بانکهای خصوصی دریافت می کنند به شدت بالا است و تفاوتی بین سرمایه گذاری برای هتل سازی یا ساخت پاساژ تجاری وجود ندارد. حالا یک سرمایه گذار تمام این شرایط را پشت سر می گذارد و هتل به بهره برداری می رسد اما بازهم مشکلاتی دارد مانند اخذ مالیات سنگین، مالیات 9 درصدی ارزش افزوده ، عوارضهای مختلف شهرداری ، مالیات بردرآمد و ... که سبب می شود تا خدمات هتل داری گران شود. حتی در زمینه تجیهزات هتلداری هم گمرک بالاترین تعرفه را دارد اما در کشورهای پیشرفته برای واردات تجهیزات گمرکی ، معافیت وجود دارد.
در دوران پسا تحریم مسئولان دولتی در حوزه گردشگری از تهیه یک بسته برای مشخص شدن وضعیت سرمایه گذاری در این حوزه خبردادند تا شرایط را تسهیل کنند. به نظر شما چقدر این می تواند در حل مشکلات و جذبب سرمایه گذاری موثر باشد؟
این حمایتها صدردصد می تواند موثر باشد.من معتقدم که اگر بخش دولتی در کنار بخش خصوصی باشد مشکلات کم می شود، مخصوصا برای سرمایه گذاران داخلی ؛ ما معتقدیم ابتدا دولت باید شرایط را برای بخش سرمایه گذار داخلی فراهم کند و بعد خارجی. به نظرمن در دوران پسا تحریم باید از حضور برندهای خارجی در صنعت هتلداری در بخش ساخت و بهره برداری هتل استفاده کنیم. حتی از دانش و تکنولوژی آنها باید استفاده کنیم. ما الان در جامعه هتلداران به دنبال این هستیم که تکنولوژی ساخت هتل را وارد کنیم و تولید بسیاری از تجهیزات هتدارای را با کمک خود آنها در ایران انجام دهیم.مطمئنا این به ارتقا خدمات گردشگری و خدمات هتلداری کمک می کند.
طیق پیش بینیها، در افق 1404 ما باید 20 میلیون نفر گردشگر به کشور داشته باشیم و برآورد می شود که ما حداقل 400 هتل کم داریم.شما در این زمینه برنامه ریزی کردید؟
متولی این امر دولت است و ما هم کمک می کنیم .اما ما بارها هم به مسئولان تاکید کردیم که احداث هر هتل مطابق با استانداردهای جهانی نیاز به مطالعه و نیاز سنجی دارد یعنی ما باید در شهرها و مکانهایی که گردشگر بیشتری دارد هتل خوب و 5 ستاره داشته باشیم . یعنی حتما باید مطالعه شود که مثلا برای 2016 به چند هتل در کدام شهرها و چند ستاره نیاز داریم و به همین ترتیب با برنامه پیش رویم تا به سرمایه گذاران مشاوره درست بدهیم. گاها دیده شده در یک شهر که گردشگر چندانی ندارد چون زمین ارزان است چندین هتل 5 ستاره داریم اما در شهرهای دیگر هتل استاندار خوب نداریم.
اکنون دولت در کنار بخش خصوصی فعالیتهایی را برای جذب گردشگر شروع کرده است.شما چه برنامه ای در این زمینه دارید؟
باید گردشگری به توسعه پایدار برسد و برنامه ها مقطعی نباشد یعنی با تغییر یک مدیر سیاستها تغییر نکند و دوباره گردشگری به پستو برود در اینصورت سرمایه گذار تضمین حضور دارد. اما آنچه اکنون اهمیت دارد ارتقا کیفیت خدمات در بخش هتلداری، ارتقا سطح معلومات هتلداران و کارکنان،استفاده از دانش و تکنولوژی روز هتلداری، تعامل با تشکلهای هتلداری سایرکشورها برای ارتقا تجارب و مشاوره برای سرمایه گذاران است که ما در این زمینه برنامه ریزی می کنیم. الان مشکل رستورانهای بین اللملی را هم داریم. همانطور که ما وقتی به چین و مالزی سفر می کنیم و برای یک یا ود وعده غذای آنها برای ما جذابیت دارد برای آنها هم اینگونه است و آنها دوست دارند به غذای چینی و مالزیایی بخورند. اما ما در شهرهای توریستی این رستورانها را نداریم و در این زمینه هم باید برنامه ریزی شود. به هرحال من معتقدم که افزایش گردشگران عاملی برای ارائه خدمات با کیفیت بالا و ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاران در این بخش است.
بسیاری از فعالان حوزه گردشگری از ضعف سواد انگلیسی هتلداران و کارکنان گله دارند. در این زمینه هم برنامه ای دارید؟
الان برای استخدام کارکنان جدید هتل، آشنایی به یک زبان به ویژه زبان انگلیسی اولویت دارد. آموزش زبان به صورت دوره های کوتاه مدت هم در دستور کار هتلها است که در حال برگزاری است. اما اگر ورود گردشگر خارجی رشد پیدا کند به طور طبیعی زبان کارکنان هتلها هم خوب می شود.همچنین حضور سرمایه گذاران خارجی هم موثر است . به هرحال آموزشهای کوتاه مدت می تواند این مشکل را حل کند چون آنها نیاز به آموزش زبان تخصصی ندارند.
سرمیه گذار به دنبال بازگشت سود و سرمایه خود است. اگر چند درصد یک هتل از گردشگر پر باشد برای سرمایه گذار سود دارد؟
بستگی به هتل دارد، درآمد برخی هتلها تنها از اجاره هتل است اما برخی هتلها سالن ، تالار، سینما و استخر دارند و درآمدهای اینچنینی هم دارند. در کل اگر 55 درصد هتل اشغال باشد سرمایه گذار تازه به اصل سرمایه خود می رسد و بعد از آن سود است. استانداردسازی یک فرایند طولانی است هر کجا که هتلها وضعیت مالی مناسبی داشته اند، در حد توان خود استانداردسازی را انجام دادهاند مشکل عدم توان مالی آنهاست. با روند فعلی هیچ وفت نمیتوان گفت که هتلها صد درصد استاندارد شدهاند. رعایت مواردی که کارشناس ارزیاب در هتلها اعلام میکند، مستلزم توان مالی است. اما اکنون بسیاری از هتلها در پرداخت حقوق کارکنانشان هم عاجز مانده اند.تعیین نرخ اتاق در هتلها به عوامل مختلفی بستگی دارد چون هتل هر شهری با شهر دیگر و ستاره آن متفاوت است. به عنوان مثال نرخ اتاق هتلی که در اصفهان و موقعیت مناسبی شهری قرار گرفته با نرخ اتاق هتلی در بندرعباس متفاوت است.
232 42
نظر شما