پرونده قضایی سعید مرتضوی بالاخره پس از سالها به سرانجام رسید.

محمد حسین نجاتی: در مرداد ماهی که گذشت سعید مرتضوی به رد مال و تحمل یک سال حبس در پرونده شکایت سازمان تامین اجتماعی محکوم شد و از اتهام معاونت در قتل در پرونده کهریزک تبرئه شد.

مرتضوی را می توان یکی از مهم ترین بازداشتی های دولت های نهم و دهم دانست. او به همراه محمدرضا رحیمی، حمید رضا بقایی، علی اکبر جوانفکر، محمد شریف ملک زاده و... در لیست بازداشتی های دولت قرار داشتند.(اینجا)
اتهام اول مرتضوی طی سال های اخیر پرونده سازمان تامین اجتماعی بود. آنجا که وکیل سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد، مرتضوی الان باید در سلول مجاور زنجانی باشد و او پاداش12میلیونی به هرعضوهیات مدیره داده است.
او همچنین اعلام کرد:« پول‌ها به افرادی پرداخت شده است که هیچ ربطی به سازمان تامین اجتماعی نداشته‌اند. اگر وجوه منابع غیرشمول از شمول تشریفات مندرج در آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی سازمان مستثنا شده به این معناست که از دارایی سازمان خارج شده و می‌شود به هر مصرفی برسد. ثانیا اسناد مالی حکایت از این دارد که در برخی موارد به‌واسطه خدمات اشخاص، مثلا به مسئولان فرودگاه، تیم حفاظت مدیرعامل، و...  پاداش‌هایی از محل اعتبارات غیرشمول پرداخت شده است، درحالی‌که پرداخت پاداش به‌صورت نقدی یا کارت‌های هدیه یا بن‌کارت یا سکه صرفا جهت تشویق کارکنان تأمین اجتماعی پیش‌بینی شده است. بنابراین پرداخت پاداش به اعضای هیأت امنا یا سایر اشخاصی که هیچ‌گونه رابطه استخدامی با سازمان ندارند در غالب سکه و بن‌کارت هدیه بر خلاف دستورالعمل مذکور و خارج از روابط قانونی بوده است.»(اینجا)

علاوه بر مسئله سازمان تامین اجتماعی دیگر اتهام مرتضوی معاونت در قتل در پرونده کهریزک بود. به طوریکه خود سعید مرتضوی دراین باره اعلام کرد: پرونده کهریزک با شکایت آقای روح‌الامینی و کامرانی تحت عنوان معاونت در تهیه گزارش خلاف واقع مطرح شده است که این موضوع را دیوان عالی کشور نپذیرفته و حکم را نقض کرده است. این موضوع به شعبه هم عرض ارجاع شده است. در این باره خودشان و وکیلشان توضیحاتی دادند و من هم دفاع کردم ولی چون دادگاه غیرعلنی بود اجازه بدهید به توضیحات پرونده نپردازم.

مرتضوی درباره شکایت معاونت در قتل که از سوی روح‌الامینی مطرح شده است، گفت: این موضوع 5 بار رسیدگی شده که طی آن حکم برائت یا قرار منع تعقیب صادر شده است.
وی با بیان این‌که «پس از 5 بار رسیدگی نباید این دعوا از سوی دادگستری پذیرفته می‌شد» گفت: وقتی ما را دعوت می‌کنند مجبوریم بیاییم از نو دفاع کنیم تا ببینیم شعبه جدید چه تصمیمی در این باره می‌گیرد.(اینجا)
البته اتهامات او به این دو مورد نیز ختم نشد و همزمان رسانه ها از ارتباطات مالی او با بابک زنجانی سخن به میان آوردند.(اینجا)
با این حال دادگاه رسیدگی به اتهامات او در تیرماه امسال برگزار شد(اینجا) اما مرتضوی وقتی به دادگاه آمد که جلسه به پایان رسیده بود.
پس از آن مرتضوی در ۱۰ مرداد ماه سال جاری دوباره به دادگاه فراخوانده شد. دادگاهی که قرار بود با حضور شاهدانی معروفی برگزار شود.(اینجا) و (اینجا).
با این همه دادگاه های بررسی اتهامات سعید مرتضوی خالی از حاشیه نیز نبود. به طوریکه که وکیل او در یکی از جلسات خواستار جلب وزیر کار دولت یازدهم شد،(اینجا) و به همراه برخی دیگر از همکارانش در دولت دهم اقدام به شکایت از شکات خود کرد.(اینجا)

همزمان عبدالحسین روح الامینی یکی از شاکیان پرونده کهریزیک این حاشیه ها را تاب نیاورد و اعلام کرد:«مرتضوی بهتر است مشاور فیلم های پلیسی - تخیلی شود» (اینجا)
پس از آن در بحبوحه بررسی اتهامات او در سازمان تامین اجتماعی میزان حقوق دریافتی او از سوی رسانه ها اعلام شد(اینجا) و بازهم ردپای ارتباطات او با بابک زنجانی مطرح شد(اینجا). با این حال در نیمه های مردادماه مسئولان قوه قضاییه اعلام کردند حکم مرتضوی تا پایان ماه اعلام می شود(اینجا).
پس از آن در پایان مرداد ماه سال ۱۳۹۴ سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد: مرتضوی به رد مال و حبس محکوم شده(اینجا) و بعد از آن قاضی پرونده جزییات مرتضوی را اعلام کرد.
اما این حکم با اعتراض دو گروه از شاکیان اصلی مواجه شد.
در ابتدا وکیل عبدالحسین روح الامینی اعلام کرد که نسبت به این حکم اعتراض دارد(اینجا) و پس از آن وکیل سازمان تامین اجتماعی نسبت به این حکم اعتراض کرد(اینجا). با این حال هنوز مشخص نیست اعتراض شاکیان نسبت به حکم مرتضوی به جایی خواهد رسید یا خیر. مرتضوی پس از اعلام حکم اش به سوژه ای برای رسانه ها و حتی کاریکاتوریست ها تبدیل شد(اینجا). علاوه بر این خبرآنلاین در گزارش به حیات سیاسی و قضایی سعید مرتضوی طی ۱۵ سال اخیر و حاشیه آن پرداخت که در اینجا می توانید بخوانید.



۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 449799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =