مشخصات فنی هواپیماهایی که ایران می‌خواهد از روسیه بخرد

با سفر معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به روسیه گزارش‌هایی از مذاکرات برای خرید جنگنده و هواپیمای مسافربری از شرکت سوخو منتشر شده است. این هواپیماها اما چه مشخصات فنی دارند ؟

ايران و روسيه مذاكراتي براي فروش جنگنده‌های پیشرفته سوخو سو-30  و همچنين هواپيماي مسافربري سوپرجت 100 را همزمان با برگزاري نمايشگاه بين المللی هوافضای «ماکس 2015» در اين كشور داشته اند. دکتر سورنا ستاری که به مسکو سفر کرده با  وزیر صنایع روسیه در زمینه فناوری های فضایی گفت‌و‌گو داشته که یکی از بحث های مهمی  آنها همکاری در تولید و خرید هواپیمای سوپرجت 100 بوده است. همچنين گزراشي‌هايي از تمايل ايران براي خريد سوخو-30  منتشر شده است.

جنگنده سو-30 كه مذاكراتي درباره خريد آنها صورت گرفته یک هواپیمای جنگنده مدرن و بسیار چابک نظامی است که توسط شرکت سوخو ساخته شده است. شركت سوخو كه بزرگترین تشکیلات هواپیماسازی روسیه است اين جنگنده را با هدف برتري هوايي طراحي كرده اما اين جنگنده قابليت حمله به اهداف زميني را هم دارد. برد عمليات سوخو 30 كه نمونه ارتقاء يافته سوخو-27 به حساب مي‌آيد 1500 كيلومتر است اما با سوخت‌گيري هوايي مي‌تواند به بيشتر از 2 هزار كيلومتر برسد.  در جدول فروش جهاني سو-30  مدل‌هاي Su-30MK و Su-3-K فروش خوبي داشته‌اند. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه مثلا هند تا آگوست سال 2014 ،200فروند سو-30 را در ارتش خود به خدمت گرفته است. هندي‌ها ابتدا نمونه اوليه را از روسيه خريداري كردند اما نمونه‌هاي جديدتري را خودشان تحت ليسانس سوخو توليد كردند كه سوخو-۳۰ ام‌کاآی نامگذاري شده و مخصوص نيروي هوايي اين كشور است.  سوخو ٣٠ علاوه بر نیروی هوایی روسیه ، در کشورهای چین ، الجزایر، آنگولا، مالزی ، ونزوئلا ، اندونزی ، اوگاندا ، قزاقستان و ویتنام هم مورد استفاده قرار گرفته است.

سوخو ۳۰ یك جنگنده برتری هوایی دو نفره(يك خلبان،يك افسر اسلحه) است كه از مشتقات سوخو ۲۷ به حساب مي‌آيد. يكي از تفاوت‌هاي سوخو 30 با سوخو27 در اضافه شدن یك بالك (كانارد) به هواپیما برای افزایش كارایی و قدرت مانور است. در یك عملیات شبیه سازی شده كامپیوتری توسط نیروی هوایی آمریكا سوخو ۳۰ ام كا آی توانست اف-۱۵ سی را شكست دهد.

مدل  كه در هند تحت ليسانس سوخو توليد مي‌شود دارای توانایی Thrust Vectoring است. همچنين پیش بالهای جلو و تغییراتی در آن صورت گرفته كه آن را برای سیستم‌های غربی نیروی هوایی هند سازگار كند.

مدل صادراتی به چین دارای توانایی‌های جنگ دریایی بیشتر  است اما قابلیت Thrust Vectoring در آن وجود ندارد. همچین پیش بالهای جلویی در مدل توليد شده براي چين وجود ندارد.

سوخو سوپرجت 100 يک هواپیمای مسافربری جت منطقه‌ای در دسته ۷۵ تا ۹۵ صندلی است. توسعه طرح ساخت هواپیما از سال ۲۰۰۰ در بخش هواپیماهای مسافربری شرکت روسی سوخو با همکاری بوئینگ به عنوان همکار اصلی شروع شد. اولین پرواز این هواپیما در ۱۹ مي ۲۰۰۸ و اولین پرواز مسافربری تجاری آن توسط خط هوایی آرماویا از ایروان به مسکو در سال 2011 صورت گرفت. معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور اعلام كرده كه اگر روسیه شرایط مالی خوبی را پیشنهاد دهد بسیاری از ایرلاین‌های  ايران مایل به خرید سوپرجت 100 خواهند بود. روس‌ها در سالهاي گذشته بارها گفته‌اند كه اين هواپيما از لحاظ فني تمامي دانش صنعت هواپيمايي شرق و غرب را به صورت يك‌جا دارد و سازندگان قطعات اصلی آن مثل موتور، ارابه های فرود، سیستم های الکترونیکی و دیگر قطعات شرکت‌های معروف آمریکایی و اروپایی مانند Goodrich و Sutton هستند. علاوه بر اين سوخوی سوپر جت 100 اولین هواپیمای صد نفره دنیاست که به با  ناوبري «Fly by Wire»(سامانه‌ الكترونيكي هدايت هواپيما) هدایت می شود.

نحوه کنترل اين هوپيما برای خلبان و کمک خلبان هیچ فرقی با هواپیماهای مدرن «ایر باس» ندارد و با استفاده از فرمان‌هاي الكترونيكي کمترین میزان فشار و بيشترين ميزان دقت را برای خلبان به همراه دارد. در مقابل رقباي غربي اما روس‌ها اين هواپيما را با قيمت پايين‌ترين(35 ميليون دلار) به فروش مي‌رسانند. مقام‌هاي سوخو همچنين مي‌گويند سوپرجت 100 هزينه پروازي بسيار پايين‌تري نسبت به گزينه‌هاي مشابه خودش دارد. در خطوط داخلي هوايي روسيه سوپرجت 100 براي جايگزيني توپولف 134 در نظر گرفته شده است. يكي ديگر زا خريداران سوپرجت مصر است. ولاديمير پوتين توافق براي فروش اين هواپيما را به همراه عبدالفتاح السيسي،رئيس جمهور مصر در جريان نمايشگاه هوايي ماكس اعلام كرد.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 451310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 69
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • کامیار A1 ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    85 7
    هرچی جنس بنجله میندازن به ما.
  • جاویدان IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    86 9
    ایرباس a380 بخرید.
    • مهدی A1 ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
      44 4
      کدوم فرودگاه ما توان سرویس دهی به این هواپیما رو داره؟ بابا هواپیما خریدن کشکی نمی شه که. عوض 380،می تونیم 747 بخریم که اکثر فرودگاهامون توانیی سرویس دهی بهش رو دارن.ضمنا ما در حال حاضر بسیار زیاد به هواپیماهای منطقه ای مثل کلاس 320 و 737 نیاز داریم.
    • بی نام A1 ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
      33 6
      مهدى جان فرودگاههايى كه ٧٤٧ توش ميشينه ايرباس ٣٨٠ هم ميتونه اونجا بشينه. اين دوتا هواپيما تقريبا مثل همن.
    • بی نام GB ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
      18 4
      مهدی خان، 747 تو اکثر دنیا در قسمت مسافربری بازنشته شده و یا داره میشه و به عنوان کارگو استفاده میشه در ضمن مثل اینکه فراموش کردی فرودگاه امام توانایی لندینگ و تیک آف ایرباس 380 رو داره.... 380 امارات نشست داخلش
    • بی نام IR ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
      11 0
      بی نام بریتانیا اشتباه میکنی. برو یه کم درباره بوئینگ 8747 بخون بعد بیا بگو داره بازنشسته میشه. فوق العادست این هواپیما.
  • مسعود محمدی A1 ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    74 8
    چرا سوخو 30، با توجه به پیر بودن تکنولوژی نیروی هوایی ما که بالغ بر 40 سال میباشد f.4,f14 نیاز هست که در ورطه هوایی ما کمی به روز بشیم و به نظر من با توجه به اینکه الان نسل پنجم جنگنده ها به بازار آمدند خرید سوخو 30 عقلا نی نیست حداقل روی سوخو 35 سرمایه گذاری کنید.
  • بی نام A1 ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    80 2
    چین تموم شد نوبت روسیه است
  • ali IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    85 0
    تاکید شده که 80درصد قطعات این هواپیما روسی نیست وغربی هستش.حالا سوال اینجاست که چرا یهو نمیرن از خود ایرباس وبویینگ بخرن
    • بی نام A1 ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
      7 41
      قطعات این هواپیما را راحت تر می شود خرید گیریم که ایرباس 380 هم به ایران فروختند بعدش هر وقت اراده کنند از دادن قطعه خودداری خواهند کرد اونوقت ما می مونیم و یک غول آهنی که باید به جای پرواز تبدیل به خوابگاه بشه
  • بی نام RO ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    95 7
    سوخو ٣٠ علاوه بر نیروی هوایی روسیه ، در کشورهای چین ، الجزایر، آنگولا، مالزی ، ونزوئلا ، اندونزی ، اوگاندا ، قزاقستان و ویتنام هم مورد استفاده قرار گرفته است. عجب کشورهای دارای سوخو 30 هستند
    • بی نام GB ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
      41 3
      تازه اون چند تا کشور حسابی هم پانزده سال پیش خریدند نه جدیدا
  • بی نام A1 ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    85 1
    فقط ایرباس....
  • بی نام A1 ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    65 2
    سوپر جت 100 امتحانش را پس داده در اولین مانور در شهر جاکارتای اندونزی سقوط کرد و باعث مرک 40 نفر شده. در تمام سایت این خبر وحود دارد
  • بی نام IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    70 2
    فقط جهت اطلاع بگم که ناوگان شرکت هواپیمایی ایرفلوت که یک شرکت معروف روسی هست بشرح ذیل است : ایرباس 319 7 فروند ایرباس 320 63 فروند ایرباس 321 26 فروند ایرباس 330 22 فروند بوئینگ 737 سری 800 12 فروند بوئینگ 777 13 فروند روسها خودشون هواپیمای غربی سوار میشند بعد مردم ایران سوار هواپیماهای روسی بشند؟؟؟؟
    • بی نام RO ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
      8 2
      دوست عزیز فقط کافی بود یه سرچ کوچیک انجام بدین و ببینید که شرکت ایرفلوت در حال حاضر 21 فروند سوخو سوپر جت 100 در حال پرواز داره و 29 فروند دیگه هم سفارش داده . من موافق یا مخالف این هواپیما نیستم ، اما لطفا اگه قرار مطلبی را نقد کنیم بهتر بیطرف و بدون پیش داوری این کار را انجام بدیم.
    • بی نام RO ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
      6 2
      دوست عزیز فقط کافی بود یه سرچ کوچیک انجام بدین و ببینید که شرکت ایرفلوت در حال حاضر 21 فروند سوخو سوپر جت 100 در حال پرواز داره و 29 فروند دیگه هم سفارش داده . من موافق یا مخالف این هواپیما نیستم ، اما لطفا اگه قرار مطلبی را نقد کنیم بهتر بیطرف و بدون پیش داوری این کار را انجام بدیم.
  • مهدی علی پور A1 ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    43 1
    پروازم میکنن؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    33 1
    وقتی ایرباس را با قیمت های زیر ولی با کیفیت و ظرفیت بیشتر بتوان خرید چرا به سراغ این هواپیما میرید با اینکار تا عمر داریم نوکر روسیه میشیم برای تامین قطعات. از طرفی منطقی هم نیست اگه 80 درصد غربی باشه چرا قیمتش نصف مدل غربیش هست ای318 74.3 میلون دللار
  • بی نام A1 ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    33 1
    مسئولین ما بایستی هوشمندانه عمل کنند و خرید هوایپمای جنگی را از هواپیمای مسافربری کاملا از هم مجزا کنند. اگر کسی مثلا اتومبیل خوب تولید می کند آیا کامپیوتر خوب هم می سازد ؟ اگر جدیدترین و بروزترین هواپیماهای جنگنده سوخو را بخیریم خیلی خوب است البته با قراردادهایی از هر نظر محکم اما خرید هواپیمای مسافربری اصلا به صلاح نیست. تجربیات تلخ گذشته اصلا جوابگو نبوده است....
  • على رضا A1 ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    6 12
    باسلام عزیزان ھواپىماى را بخرید که زمان جنگ مشگل نداشته باشىم
  • احمد A1 ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    35 4
    لطفا یه سر به سایت ایروفلوت مهمترین خط هوایی روسیه بزنید متوجه می شید که تمام هواپیماهایی که تو این خط استفاده می شه ایرباس و بویینگ هستن اونوقت ما دنبال هواپیماهای روسیه هستیم
  • بی نام A1 ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    21 14
    سوخو 30 mk موفق شده در داگ فایت نبرد هوایی اف 15 رو شکست بده این حسن بزرگیه
    • فرشاد A1 ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
      36 9
      شما بایست جنگنده ایی رو بخری که بتونه با اف هجده و اف 21 و اف 35 به بالا مقابله کنه با افغانستان که نمیخوای بجنگی
  • محمود RO ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    6 47
    دوستاني كه نظراتشون رو اعلام ميكنند قبلش يه مطالعه بكنند بد نيست. اين هواپيماي مسافربري جديده و خود اروپاييها دارن از روسيه ميخريد. بسيار پيشرفته هستش و از بويينگ بهتر نباشه بدتر نيست. توپولوف كه نيست. يه سرچ تو اينترنت بكنيد متوجه ميشيد. تو اين كلاس كه كلاس كوچكترين هستش اين هواپيما بهترينه. مثل بويينگ قطعات در كل دنيا ساخته ميشه و در روسيه مونتاژ
  • بی نام IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    17 1
    راست میگن از این پک فاهای سوخو بخرن البته هنوز تو فاز تسته 5 تا پروتوتایپ دارن ولی نسل پنجه، ظاهرا اختلاف قیمت چندانی با su35 هم نداره، مثل اف 14 که کمک کردن درست شه، اینم ما کمک کنیم درست شه، خودمونم بخریم ازش
    • بی نام IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
      18 1
      هند پیش دستی کرده. اگر دنبال سرمایه گذاری هستیم باید بریم سراغ میگ ۱.۴۴
  • ناشناس IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    11 0
    ازاین هواپیماها چندا داشتم بد نیست
  • بی نام A1 ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    31 4
    در یك عملیات شبیه سازی شده كامپیوتری توسط نیروی هوایی آمریكا سوخو ۳۰ ام كا آی توانست اف۱۵ سی را شكست دهد.نکته ای که ازش غافل هستیم اینه که دیگه دوره اف15 تمام شده،الان باید هواپیمایی خرید که با اف22 برابری کنه.
  • بی نام US ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    66 4
    روكش صندلي هاي خلبان اين سوخو مثل روكش صندلي خلبان نيسان آبي است
  • بی نام A1 ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    44 2
    از بویینگ و ایرباس لطفا خرید کنید و دیگر تکنولوژی روس بسه
  • والا IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    23 6
    روسها اگه راست میگن چرا سوخو 35 بهمون نمیدن ما هم رده آنگولا و ویتنام نیستیم هند هم از این هواپیما یه چیز جدید میسازه ضمنا چین الان نزدیک 6 یا هفت ساله اف22 آمریکا را کپی میکنه و نیازی به این خارج رده های روسی نداره سوخو100 هم نزدیک 10 ساله از ساختش میگذره و طراحی و بخصوص موتو رهاش غربیه که با توجه به تحریم روسیه از طرف غرب بعیده که این موتورها از طریق اروپا و آمریکا در اختیار روسیه برای مونتاژ قرار بگیره چون اگه داشته باشن خود روسها میذارن زیر پای خودشون
  • بدون نام ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    13 1
    از شركت وكشوري خريد كنيد كه تكنولوژي آن تحت ليسانس قابل انتقال باشد
  • بی نام A1 ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    7 2
    حتما روسیه کی به ایران.که با هاش مرز مشترک.داره هواپیما های جنگنده درست حسابی میده اگه بدن برای اینه که ما توان مقابله با عربستان رو داشته باشیم و در نتیجه امریکا اف 18 های از رده خارج شدش رو به عربستان بفروشه فکر نکنم در حد رافائل باشه ولی شاید بشه روش حساب باز کرد
  • محمد A1 ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    12 4
    آقا مثل اینکه همچینم بد نیست. توی ویکیپدیا سرچش کنید. شرکت های هواپیمایی که توانایی مالی بالایی ندارن خرید زیاد کردن. حتی توی سپتامبر 2010 یه شرکت آمریکایی ازش خرید کرده. این طبیعیه شرکتایی که مثل ایران پول درست و حسابی ندارن میرن این هواپیماهای ارزون می خرن. اگه قرار بود که این سوخو 100 هم مثل بوینگ و ایرباس باشه خوب قیمتش هم میشد همون مقدار.
  • مسعود A1 ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    16 7
    خانواده فلانکر جنگنده های خوبی هستن سوخو ۳۰ مشا به روسی اف ۱۵ آمریکاست اگر از سرو ته ش نزنن جنگنده خوبیه حتی از اف۱۵
  • بی نام A1 ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    9 1
    مثل اینکه روسها باز یه قول هایی واسه تولید سوخو۱۰۰ تو ایران دادن وگرنه چندان رغبتی به خریدش نیست
  • بی نام SE ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    9 3
    چرا jas39 رو از سوئد نميخوين؟
    • بی نام IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
      34 3
      بعضیا انگار تو این کشور زندگی نمیکنن الان سی ساله هواپیمای مسافربری که هیچ لاستیک هواپیما هم به ایران نمیدن میگن تحریمه اونوقت شما میگین چرا گریپن نمیخرن که بیشتر قطعاتش ساخت امریکاست یاچرا رافال از فرانسه نمیگیرین یا اف۳۵بهتره اف۲۲از اون هم بهتره
  • رضا.ب IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    17 18
    ما مردم فقط یاد گرفتیم ایرادبگیریم و نق بزنیم
  • جف IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    14 2
    تنها هواپیمای جنگی که ایران امکان خریدشو داره سوخو ۳۰ و میگ ۳۵ که البته سوخو۳۰بهتره ولی میگ هم با توجه به اینکه مدل بهینه سازی شده میگ۲۹ هست و ایران نیز سالهاست از میگ۲۹ استفاده میکنه وخلبانان و خدمه پرواز کاملا شناخت دارن میتونه مناسب باشه در ضمن سوخو ۳۰ و سوخو ۳۵ هر دو شون در واقع یه هواپیما هستن با اندکی تفاوت در تجهیزات وذکر این نکته که اکثر هواپیماهای نظامی موجود کشور قدیمی و از رده خارج هستن و واقعا به یک جنگنده سطح بالا نیاز هست
    • بی نام IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
      12 4
      الان یه نفر میاد میگه تازه بیست ساله فقط آنگولا و اوگاندا خریدندر حالی که هندوستان جدیدا با لغو قرارداد رافال با فرانسه میخواد سفارش خرید ده ها فروند دیگر سوخو۳۰رو به روسیه بده حالا گذشته از این حرفها واقعا به غیر از این جنگنده انتخاب دیگری هست نه غربیها به ایران جنگنده میدن و نه ایران از اونا میگیره
  • علی IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    12 5
    دوستانی که نظر میدند کمی مطالعه کنند این هواپیما برد پروازیش فقط برای داخل ایران و همسایه های ایرانه، قرار نیست با این هواپیما برید اروپا و تو این رنج جزو بهترین هواپیماهاست، هوایمای رغیبش دو و نیم برابر قیمتشه برای مسافت های دور ایران ایرباس و بوئینگ لازم داره نه برای مسافت های کوتاه
  • شهرام IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    24 1
    حالا هواپیمای جنگی می خرید مشکلی نیست بالاخره 2نفر توشه چتر نجات هم دارند ولی تو رو خدا هواپیمای مسافربری از روسیه نخرید
  • بهروز A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    20 5
    البته ایران می تونه روی سوخو پک فا هم سرمایه گذاری کنه و پیش خرید کنه جنگنده نسل پنجمه و قابل قیاس با اف 35 هست
  • جاویدان IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    31 1
    ماشالله چه قدر متخصص علوم هوا و فضا داشتیم تو کشور
  • بی نام A1 ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    17 0
    اگه قراره بر خرید جنگنده از روسیه باشه بهتره روی مدل صادراتی سوخو پک فا مذاکره بشه .
  • بی نام AE ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    2 7
    سوخو100صندلی چپ 3نفره است وصندلی راست دونفره.ایااین بربالانس هواپیماتاثیرنخواهدگذاشت؟
  • باقر DE ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    9 14
    دوستان به خدا زشته فرهنگتون همینه؟....بعد ادعای تمدن هم دارید...بدنیست یک سرچ کوچیکم توی اینترنت کنید جنگنده هارو بشناسید جنگنده های روسی اگه جنگنده های آمریکایی بهتر نباشن بدترهم نیستن...ِشما ندونسته اومدید دارید نظرات کلیشه ای میدید...یه فشنگم حاظر نیستن به ایران بفروشن بعد حالا که صحبت از خرید جنگنده سوخو30 شده جوگیرشدید میگید افتضاحه..هه حاظرم قسم بخورم هیچی سردر نمیارید از جنگنده...حال میکنم همین جنگنده هم بهتون ندن ..بعد با فانتوم های آمریکاییتون ببینم چه میکنید.
    • بی نام A1 ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
      7 7
      آخه شما فرهنگ داری؟ حاظر آخه؟ آخه حاظر؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
      2 3
      داداش شما اهل کجا؟
  • امید A1 ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    5 1
    فقط جی 10 برای برتری کمی و سرمایه گذاری برای سوخو تی 50 برای برتری کیفی،،،اینا نیروی هوایی ما رو قوی میکنه،،،این حقیر بعد سال ها مطالعه اینو میگم
  • مهرزاد A1 ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    1 3
    تازمانی که ماسوخو30بخریم ازرده خارج شده.بایدزودتراقدام کنیم. خریدهواپیماازسویدهم گزینه خوبیه چون کمترزیر فشاراسراییل قرارداره
  • حمید A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 1
    سلام به ایرانیان عزیز با خریدن هواپیمای مسافربری از روسیه موافق نیستم اینوخلبانان ایران میگن باید از غرب بخریم ولی هواپیمای جنگنده باید سوخوی ۵۰ بخریم از تمام ایرانیان میخوام به سایت ریاست جمهوری برن این دو خواهش رو از ریاست جمهوری بخوان میتونید توی ویکیپدیا اطلاعات سوخو۵۰ رو ببینید با اف ۲۲ امریکا و اف ۳۵ برابری میکنه امیدوارم تمام ایرانیان از ریاست جمهوری بخوان نیروی هوایی خیلی فرسوده ای داریم با خرید هواپیمای سوخو ۵۰ نیروی هوایی برتر خاورمیانه میشم میتونید در مورد سوخو ۵۰ تحقیق کنید وبه ستا کل نیروی هوایی ایران طرح رو پیشنهاد کنید به امید روزی که نیروی هوایی برتر خاور میانه بشیم
  • یحیی پدرامیان IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 2
    هرچند سوخو سوپرجت ۱۰۰ به مراتب از توپولوف‌ها باکیفیت تر است، ولی به شدت از ضعف سیستم ناوبری رنج می‌برد و کیفیت آن به پای هواپیماهای بویینگ و ایرباس نمی‌رسد. اگر شما هم در مورد هواپیمای سوخو ۱۰۰ تحقیق کنید یا لااقل صفحه ویکی‌پدیای انگلیسی مربوطه را بخوانید، میبینید که حتی شرکت‌های هواپیمایی روسی هم حاضر نیستند حتی یک سوخو سوپرجت بخرند و همگی از هواپیماهای بویینگ و ایرباس استفاده می‌کنند.
  • یحیی پدرامیان A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 1
    در تست هواپيماي سوخوي سوپرجت 100 در اندونزي سقوط کرده است و هنوز هيچ پاسخي نيز مبني بر علت سقوط اين هواپيما از سوي شرکت سازنده داده نشده است. توليدات هوايي روسيه منطبق با آب و هواي سرد کشور روسيه و 50 درجه زير صفر توليد شده اند و نمي توانند همان کيفيت را در هواي گرم ایران داشته باشد. با در نظر گرفتن معيار قيمت براي نوسازي ناوگان هوايي کشور و خريد هواپيما با قيمت هاي پايين تر مي توان از امبرائر که يک شرکت هوا فضاي برزيلي است هواپيما خريد زيرا هواپيماهاي ساخته اين شرکت نه تنها ايمن هستند بلکه بسياري از ايرلاين هاي معروف دنيا مانند لوفت هانزا در نيز از هواپيماهاي ساخت اين شرکت در ناوگان خود استفاده مي کنند. در همچین شرایطی، خریدن این هواپیما از روسیه توسط ایران، معنایی جز پرداخت باج ندارد.
  • امین DE ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    3 9
    هواپیماروسی عالین
  • علی A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    1 1
    به جنگنده های روسی اعتماد نکنید.8سال جنگ رو بخاطر بیارید.......... .
  • بی نام A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    1 0
    اگر بتونیم میراژ بخریم خیلی خوبه
  • علیرضا A1 ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    با توجه به اینکه ما طبق برجام هیچ نوع جنگنده ای نمیتوانم بخریم البته تا 5 سال بهتر روی سوخو 50 تمرکز کنیم چون تا آون مدت سوخو30 یه چیزی شده مثل میگ 25 کنونی ...البته این کار با تدبیر و مدیریت صحیح قابل اجرا چون رقبا خبیث عربی ما هر کاری برای ضربه به ایران دریغ نمیکنند ،،،،،
  • علی A1 ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    ارزش و وزن سیاسی ژوئو پو لوتیک ایران برای روسیه قابل مقایسه با کشورهایی مثل آنگولا و ویتنام نیست واین وظیفه مسئولآن خرید تسلیحات نظامی است که با چانه زنی ومذاکره مستمر اونا رو قانع کنند که سوخو 30 برای ایران قدیمی است و بهترین گزینه سوخو 50 میباشد .تا ایران ناوگان بشدت فرسوده هوایی خود را تقویت کنند .حتی میتوانند پیشنهاد شراکت در پروژه این هواپیما رو به آنها داد ..همان کاری که ترکیه و 7 کشور دیگر در ساخت اف 35 به آمریکا دادند...
  • نازنین A1 ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    5 0
    جنگنده های روسیه بدرد نمیخورن به نظر من اگه ایران جنگده های رافائل و میراژ2000بخره بهتره اینطوری هم تنوع جنگنده ها و قدرت نیروی هوایی بیشتر میشه هم میشه از تکنولوژیشون در ساخت و به روز کردن جنگنده های خودمون استفاده کرد.
  • فرزاد IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    دوستان فروش سوخو 35 به ایران مجاز هست اما مسله هزینه هم هست بنده هم قبول دارم از لحاظ عملیاتی سوخو30 هنوز اثبات نشده و حتی در برابر یه اف 22 raptor قابل ایستادن نیس و باید در نظر بگیریم سیاست کشور هایه اروپایی و غربی نسبت به ایران هنوز صاف و صادق نیس و امکان خرید هواپیمایه جنگی از این کشور ها نیس . در ضمن دوستی که گفت اف 22 بخریم این هواپیما فقط و فقط واسه امریکاست و عملیاتی شده و حتی نمونه ی صادراتی هم نداره در مورد اف 35 هم به مشکلاتی زیادی خورده امریکا و ممکن هست متوقف بشه پس تنها چیزی که دعا کنیم این باشه حداقل اگر سوخو 30 میخریم یک نمومه درست و با رادار کاملی باشه چون مدل صادراتی حکم هواپیما سسنا رو واسمون داره که جنگی شده
  • masoud A1 ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    5 0
    در زمان جنگ عراق با امریکا هواپیماهی عراقی جرات یه سورتی پرواز را نداشتندجرات نمیکردند ده میگ بفرستند بالا لا اقل با یه اف 15 دربیفته روس ها همیشه اشغال ترین جنس هاشون را میفروشن ما که میخواهیم از روسیه بخریم چرا جنگنده برهوت را نمیفروشن
  • محمد باقر A1 ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 1
    از سوخو ۳۰ متنفرم
  • بی نام IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    1 0
    در زمینه جنگ الکترونیک هوایی برای جنگنده میگ 35 روسیه از فرانسه خواهان خرید سامانه جنگنه هست رافایل بسیار قدرتمند هست چه در زمینه عملیت سطحی و چه از نظر جنگ هوایی و جنگ الکترونیک تنها وتنها ممکن هست در جنگند های 4 سوخو 35 توان رویارویی با رافایل رو داشته باشه البته از کشور روسیه حالا تازه همین رافایل زیر دست جنگنده های امریکایی هست روسیه در صنعت هوایی های تک جنگنده هیچ حرفی نداره
  • علی حسن A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    4 0
    میگم دوستان به سایت وزارت دفاع برید و پیام بدید که سوخو47 حداقل بخره شده 8 تادونه هم بخره کافیه چون درآن واحد میتونه کلی اهداف هوائی راشناسائی و بهشون شلیک کنه از فواصل خیلی دور یکیش کافی برا درگیری همزمان بااون 24 تا رافال قطر
  • محمود A1 ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۴
    2 0
    با سلام.با احترام به تمام نظرات باید گفت رافائل فرانسه توانایی هوایی سوخوی 30 را ندارد . امروز تمام دنیا از ترس امریکا با ما معامله نمی کند کشور ایران نمی تواند مثل جنگ ایران و عراق بی دفاع باشد عراق در زمان جنگ بهترین هواپیمای جنگی را داشت ولی توانایی اسفاده از آنرا نداشت خلبانان ما بسیار با هوش و می توا نند از هواپیمای روسی استفاده کنند در زمان شاه انگلیس به ما تانک چیفتن دادند وقتی خواستیم در جنگ از آن استفاه کنیم در میدان جنگ در مناطق دشت عباس به علت ضعیف بودن موتور آن اکثرا از کار افتادند و امروز حتی اسمی از آنان نیست. معلوم نیست فرانسه امروز بهما ایرباس بدهد وفردا از دادن قطعات امتنا ورزد پس باید گفت سگ برادر شغال است .روسها از برگ ایران خیلی استفاده کردند ولی ما باید هوشیار با شیم .
  • مهدی A1 ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
    0 0
    کلا مثل تجهیزات و لوازم و غیره قرار نیست ما به روز باشیم دارن هواپیمای نسل ۶ طراحی میکنن بعد ما هواپیمای نسل ۴ میخایم بخریم یعنی بهمون نمیدن