ايران و روسيه مذاكراتي براي فروش جنگندههای پیشرفته سوخو سو-30 و همچنين هواپيماي مسافربري سوپرجت 100 را همزمان با برگزاري نمايشگاه بين المللی هوافضای «ماکس 2015» در اين كشور داشته اند. دکتر سورنا ستاری که به مسکو سفر کرده با وزیر صنایع روسیه در زمینه فناوری های فضایی گفتوگو داشته که یکی از بحث های مهمی آنها همکاری در تولید و خرید هواپیمای سوپرجت 100 بوده است. همچنين گزراشيهايي از تمايل ايران براي خريد سوخو-30 منتشر شده است.
جنگنده سو-30 كه مذاكراتي درباره خريد آنها صورت گرفته یک هواپیمای جنگنده مدرن و بسیار چابک نظامی است که توسط شرکت سوخو ساخته شده است. شركت سوخو كه بزرگترین تشکیلات هواپیماسازی روسیه است اين جنگنده را با هدف برتري هوايي طراحي كرده اما اين جنگنده قابليت حمله به اهداف زميني را هم دارد. برد عمليات سوخو 30 كه نمونه ارتقاء يافته سوخو-27 به حساب ميآيد 1500 كيلومتر است اما با سوختگيري هوايي ميتواند به بيشتر از 2 هزار كيلومتر برسد. در جدول فروش جهاني سو-30 مدلهاي Su-30MK و Su-3-K فروش خوبي داشتهاند. گزارشها نشان ميدهد كه مثلا هند تا آگوست سال 2014 ،200فروند سو-30 را در ارتش خود به خدمت گرفته است. هنديها ابتدا نمونه اوليه را از روسيه خريداري كردند اما نمونههاي جديدتري را خودشان تحت ليسانس سوخو توليد كردند كه سوخو-۳۰ امکاآی نامگذاري شده و مخصوص نيروي هوايي اين كشور است. سوخو ٣٠ علاوه بر نیروی هوایی روسیه ، در کشورهای چین ، الجزایر، آنگولا، مالزی ، ونزوئلا ، اندونزی ، اوگاندا ، قزاقستان و ویتنام هم مورد استفاده قرار گرفته است.
سوخو ۳۰ یك جنگنده برتری هوایی دو نفره(يك خلبان،يك افسر اسلحه) است كه از مشتقات سوخو ۲۷ به حساب ميآيد. يكي از تفاوتهاي سوخو 30 با سوخو27 در اضافه شدن یك بالك (كانارد) به هواپیما برای افزایش كارایی و قدرت مانور است. در یك عملیات شبیه سازی شده كامپیوتری توسط نیروی هوایی آمریكا سوخو ۳۰ ام كا آی توانست اف-۱۵ سی را شكست دهد.
مدل كه در هند تحت ليسانس سوخو توليد ميشود دارای توانایی Thrust Vectoring است. همچنين پیش بالهای جلو و تغییراتی در آن صورت گرفته كه آن را برای سیستمهای غربی نیروی هوایی هند سازگار كند.
مدل صادراتی به چین دارای تواناییهای جنگ دریایی بیشتر است اما قابلیت Thrust Vectoring در آن وجود ندارد. همچین پیش بالهای جلویی در مدل توليد شده براي چين وجود ندارد.
سوخو سوپرجت 100 يک هواپیمای مسافربری جت منطقهای در دسته ۷۵ تا ۹۵ صندلی است. توسعه طرح ساخت هواپیما از سال ۲۰۰۰ در بخش هواپیماهای مسافربری شرکت روسی سوخو با همکاری بوئینگ به عنوان همکار اصلی شروع شد. اولین پرواز این هواپیما در ۱۹ مي ۲۰۰۸ و اولین پرواز مسافربری تجاری آن توسط خط هوایی آرماویا از ایروان به مسکو در سال 2011 صورت گرفت. معاون علمی و فناوری رییسجمهور اعلام كرده كه اگر روسیه شرایط مالی خوبی را پیشنهاد دهد بسیاری از ایرلاینهای ايران مایل به خرید سوپرجت 100 خواهند بود. روسها در سالهاي گذشته بارها گفتهاند كه اين هواپيما از لحاظ فني تمامي دانش صنعت هواپيمايي شرق و غرب را به صورت يكجا دارد و سازندگان قطعات اصلی آن مثل موتور، ارابه های فرود، سیستم های الکترونیکی و دیگر قطعات شرکتهای معروف آمریکایی و اروپایی مانند Goodrich و Sutton هستند. علاوه بر اين سوخوی سوپر جت 100 اولین هواپیمای صد نفره دنیاست که به با ناوبري «Fly by Wire»(سامانه الكترونيكي هدايت هواپيما) هدایت می شود.
نحوه کنترل اين هوپيما برای خلبان و کمک خلبان هیچ فرقی با هواپیماهای مدرن «ایر باس» ندارد و با استفاده از فرمانهاي الكترونيكي کمترین میزان فشار و بيشترين ميزان دقت را برای خلبان به همراه دارد. در مقابل رقباي غربي اما روسها اين هواپيما را با قيمت پايينترين(35 ميليون دلار) به فروش ميرسانند. مقامهاي سوخو همچنين ميگويند سوپرجت 100 هزينه پروازي بسيار پايينتري نسبت به گزينههاي مشابه خودش دارد. در خطوط داخلي هوايي روسيه سوپرجت 100 براي جايگزيني توپولف 134 در نظر گرفته شده است. يكي ديگر زا خريداران سوپرجت مصر است. ولاديمير پوتين توافق براي فروش اين هواپيما را به همراه عبدالفتاح السيسي،رئيس جمهور مصر در جريان نمايشگاه هوايي ماكس اعلام كرد.
5454
نظر شما