۰ نفر
۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵

شفافیت یا رانت اطلاعاتی؟

سیدحامد محتشمی‌پور
شفافیت یا رانت اطلاعاتی؟

چندی پیش وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد به معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی دستور داده ام تا اطلاعات و آمار قیمت های بازار مسکن را منتشر نکند، چند سال پیش هم رییس جمهور اعلام کرد که عدم ارائه واقعیت ها در آمار و اطلاعات خیانت ملی است. اینکه منظور رییس جمهور چه بوده و اینکه وزیر در پی چه هدفی است، موضوعی است که خود ایشان باید اعلام نظر دقیق کنند.

آنچه مهم است لزوم ارائه آمار، اطلاعات و مستندات در همه حوزه ها بویژه موضوعاتی است که بر بازار مالی تأثیر گذار است و نبود یا کم بودن این آمار موجب رانت اطلاعاتی و ویژه خواری عده ای می گردد. بازار مؤثر و کارا بر اساس گردش آزاد اطلاعات دقیق، شفاف، به روز و قابل استناد بوجود می آید و اصولاً اطلاعات است که به بازار عمق می بخشد. بازار خود براساس داده ها، اطلاعات و موارد قابل استناد، خود را تنظیم می کند و قیمت در بازارهای مختلف کشف شده و این بازارها تنظیم می گردند.

بخش خصوصی براساس رصد و پایش وضعیت بازار در بخشهای مختلف، برای آینده کسب و کار خود برنامه ریزی می نماید و چنانچه نتواند برنامه های خود را بر پایه مستندات متقن بنا کند، قطعاً بازار دچار کاستی جدی شده و نمی تواند موجبات پیشرفت اقتصاد و کشور را فراهم آورد. پول در گوشه و کنار رانتی بازار مسکن لانه می کند و یا از این بازار به بازارهای دیگر حمله می کند و کل اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار می دهد.
بازار مسکن که در کشورمان بازاری با تأثیر چشمگیر بر بازارهای مالی ست باید پیشتاز گردش آزاد اطلاعات باشد و کسی که موجب تأخیر یا توقف در گردش اطلاعات این حوزه گردد با خوشبینانه ترین دیدگاه بی اطلاع و در بدبینانه ترین حالت عامدانه به دنبال دستکاری در روند اصلاح قیمت این بازار و شفافیت آتی است.
نهادهای نظارتی و حاکمیتی نباید نسبت به اینگونه سیاستها، بی تفاوت باشند و بایستی از زمینه سازی عدم تقارن اطلاعاتی در حوزه های گوناگون با سیاستهای مقطعی و ناگهانی به فوریت و بطور قاطعانه جلوگیری نمایند.
آقای وزیر هم بهتر است به جای جلوگیری از انتشار اطلاعات، زیرمجموعه خود را ملزم به ارائه اطلاعات درست و به موقع کند تا اولاً در جهت سیاستهای کلان نظام حرکت کنند، ثانیاً از رانت اطلاعاتی جلوگیری شود و موجبات فساد فراهم نگردد و ثالثاً به بخشهای دولتی دیگر و بخش خصوصی کمک کند تا با اطلاعات درست و به هنگام، برنامه ریزی مؤثرتری برای آینده داشته باشند. عدم ارائه اطلاعات، جایگزین وظایف ذاتی وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن نیست.

*مهندس عمران، دانشجوی دکتری مهندسی مالی

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 452875

برچسب‌ها