سازمان تعزیزات حکومتی اعلام کرده است با صاحبان پمپ بنزین که جرایم و تخلفاتی مانند گرانفروشی، کم فروشی و فروش غیر قانونی مکمل های بنزین در جایگاه های عرضه سوخت می کند، برخورد کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مسئله وضعیت نابسامان جایگاه های عرضه سوخت و تخلفات کارگران و صاحبان پمپ بنزین ها، مسئله ای است که کاربران در سرویس مشکلات مردم، بارها مطرح کرده اند. 

کاربری در این باره نوشته: یادتون که هست کارت سوخت واهداف صدورش رو: مدتیست با توجه به حذف سهمیه بنزین بوی حذف کارت سوخت میاد، تبعاتش رومیدونین؟ مدتیست همکاری بانک ملت ومدیریت سوخت وکارت سوخت دچار اختلال شده ، اطلاع دارین؟ اساسا چرا بایستی تنها بانک عامل مرتبط با کارت سوخت ملت باشه؟ وچرا سعی نمیشه ارتباط ایجاد شده باتوجه به صرف هزینه زیرساخت حفظ وتقویت بشه؟


سعید یکی دیگر از مخاطبان است که مشکل را از زاویه دیگری مطرح کرده: لطفا وضعیت بنزین سوپر را در خوزستان بخصوص شهرستان دزفول پیگیری کنید الان حدود دوسال هست که بنزین سوپر در این شهرستان موجود نیست . من ماشین ال 90 با موتور یورو 4 دارم که متاسفانه با بنزینهای بیکیفیت که در دزفول هست مصرف بسیار بالایی داره حدود 13 لیتر در 100 کیلومتر اما در تهران همین ماشین با بنزین معمولی هم مصرف 8لیتر در 100 کیلومتر رو دارد خودم امتحان کردم اگر ماشین یورو چهار تولید میشه باید بنزینش هم تامین بشه لطفا جهت تست بنزینهای این شهرستان اقدام فرمایید یا پیگیری کنید با تشکر


کاوه هم درباره تخلف دیگر جایگاه داران سوخت، نظر دیگری را در سرویس مشکلات مردم مطرح کرده: در اتوبان تهران کرج منطقه ورداورد دوطرف اتوبان ، پمپ بنزین است که بدلیل قدیمی بودن این پمپ بنزین ها و عدم نصب بخارگیر بنزین در مخازن آن در هر زمانی که از این مسیر گذر کنید بوی بد بخار بنزین شما را ازار می دهد این وضعیت بیماری سرطان برای ساکنین این منطقه و کارکنان پمپ ها و از بین رفتن میلیونها لیتر بنزین در سال سرمایه ملی را در پی دارد خواهشمندم از خانم ابتکار به عنوان مسئول سازمان محیط زیست بپرسید که چرا فکری به حال نصب بخارگیر بنزین در پمپ بنزینهای کشور نمی کنند کسی فکری به حال میلیونها لیتر بنزینی که در سال تبخیر شده و به خورد مردم داده می شود ، هست از دهه 80 میلادی ماشینهای تولیدی در دنیا مجهز به قطعه ای شدند به نام کنیستر یا بخارگیر بنزین که بخار بنزین را تبدیل به بنزین میکرد


تعزیرات: با تخلف جایگاه داران برخورد می کنیم
در همین رابطه معاون فناوری و طرح و برنامه سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به رسیدگی به 326 پرونده تخلف جایگاه داران از آغاز طرح برای برخورد قاطع با 10 درصد جایگاه دار متخلف در کشور خبر داد.

آنچه در پی می خوانید گفتگویی است که سازمان تعزیرات حکومتی به نقل از دکتر مجید سجادی پناه معاون فناوری و طرح و برنامه این سازمان منتشر کرده است:

 

در مورد وضعیت پمپ بنزین ها را در کشور توضیح دهید؟
سجادی پناه: ایران در بین کشورها، کمترین جایگاه سوخت را برای خودروهای خود در اختیار دارد و این در حالی است که در کشور ترکیه به ازای هر 800 خودرو و برای هر گروه 6 هزار نفری جمعیت یک جایگاه پمپ بنزین وجود دارد اما در ایران به ازای هر 4 هزار خودرو و برای هر گروه 26 هزار نفری، یک جایگاه پمپ بنزین وجود دارد.

متوسط مصرف بنزین کشور ما در یک روز معادل 11 لیتر است که این میزان در کشور انگلیس 5 لیتر، فرانسه 9 لیتر، کانادا 5 لیتر و آمریکا 3 لیتر است.در ایران هر 10 سال یک بار مصرف سوخت 2 برابر می شود در حالی که در جهان هر 50 سال یکبار مصرف سوخت 2 برابر می شود.

مصرف سوخت در کشور ما به قدری بالا است که براساس آمارهای جهانی 9 درصد از سوخت جهان در کشور ما و تنها توسط 1 درصد جمعیت جهان مصرف می شود که از این میزان 50 درصد مربوط به خوردو های عمومی، 10 درصد مربوط به موتورسیکلت ها و 40 درصد مربوط به خوردوهای شخصی است.

همچنین کمبود جایگاه ها، سرانه بالای خودرو، مصرف بسیار زیاد بنزین، توزیع نامناسب این پمپ بنزین ها مشکلات را مضاعف تر کرده است به عنوان مثال 50 درصد پمپ بنزین ها در جنوب شرقی کشور ایجاد شده که به دلیلی تردد کم، پایین ترین میزان فروش را دارد که این میزان فروش با سرمایه گذاری های کلان انجام شده حتی به نقطه سر به سر نیز نمی رسد.

بنابراین توسعه پمپ بنزین ها براساس نیازهای جمعیتی صورت نمی گیرد بلکه براساس امکان پذیری، تامین زمین و ... احداث می شود که نیازمند بازنگری در این شیوه واگذاری هستیم زیرا اگر جایگاه ها به اندازه کافی در نظر گرفته نشود زمان رسیدن مردم مردم به این جایگاه ها طولانی و مصرف سوخت آنها افزایش پیدا می کند که این باعث آلودگی هوای بیشتر نیز می شود.متوسط زمان سوخت گیری در کشورهای توسعه یافته به صورت میانگین 15 دقیقه است که این زمان در کشور ما معادل 40 دقیقه است.

 

جایگاه داران پمپ بنزین ها چه مسائل و مشکلاتی را مطرح می کنند؟
سجادی پناه: آنها می گویند که اگر کسی در کلان شهرها قصد احداث پمپ بنزین را داشته باشد باید هزینه های چند صد میلیونی پرداخت کند به عنوان مثال اگر در تهران فردی بخواهد در یک قطعه زمین 30*30 یعنی 900 متری جایگاه پمپ بنزین احداث کند باید رقمی معادل 18 میلیارد تومان هزینه کند.

جایگاه داران معتقدند که نرخ کارمز پرداختی به آنها از سوی شرکت ملی پخش جوابگوی سرمایه گذاری آنها نیست و باید دستمزد کارگران آنها براساس حق العمل کاری پرداخت شود.

از سوی دیگر کارمزد پرداختی به جایگاه های پمپ بنزین براساس رتبه بندی آنها (پایه، درجه1، درجه 2، درجه 3 و ممتاز) پرداخت می شودو دامنه آن از 43 تومان برای جایگاه های پایه آغاز و تا 50 تومان برای جایگاه های ممتاز ادامه پیدا می کند.

اخیرا نیز اعلام شده است که تک نرخی شدن بنزین مصرف مردم را کاهش داده و این خود سبب کاهش فروش پمپ بنزین ها و نهایتا پایین آمدن درآمد آنها شده است. که البته این مقرون به صحت نیست زیرا به روایت آمار شرکت ملی پخش متوسط مصرف مردم در سه ماهه اول سال 93 معادل 69.5 میلیون لیتر بوده است در حالیکه در سه ماهه سال 94 این رقم به 71.6 میلیون لیتر افزایش پیدا کرده است.

 

دولت معتقد است خدمات ویژه ای به پمپ بنزین ها ارائه می کند آیا این خدمات جوابگوی توقعات آنها نیست؟
سجادی پناه: دولت مدعی است که ما 48 ساعت پس از فروش بنزین پول آن را از جایگاه داران دریافت می کنیم و بنزین را بدون دریافت کوچکترین هزینه حمل و نقل در محل به آنها تحویل می دهیم؛ وام های متعددی به جایگاه داران تعلق می گیرد و کارمزدهای ویژه ای را تعیین و حتی نرخ کارمزد بیشتری را در کلان شهر برای جایگاه داران در نظر گرفته ایم که به نظر می رسد قسمتی از مشکلات این عزیران را پوشش می دهد.

 

آیا سیاست تک نرخی شدن بنزین سیاست کارآمدی بود؟
سجادی پناه: این سیاست عمدتا به دو منظور طراحی شده است، نخست جلوگیری از قاچاق سوخت و دوم جلوگیری از اسراف بنزین. براساس گزارش موسسه "مارک اوراکل" ایران از نظر ارائه بنزین ارزان سومین کشور دنیا است و از نظر میزان یارانه پرداختی به این کالا نخستین کشور دنیا است و این باعث شده که 36 درصد بنزین خاورمیانه در ایران مصرف شود.

با تک نرخی شدن قیمت بنزین این مصرف کاهش پیدا نکرد زیرا قیمت فعلی با قیمت خلیج فارس یعنی 2 هزار تومان فاصله بسیار دارد اما با نگاهی که به کشورهای منطقه می اندازیم متوجه می شویم که قیمت بنزین در افغانستان 2 هزار و 450 تومان، پایکستان 2 هزار 520 تومان، ترکیه 5 هزار و 300 و عراق 2 هزار و 900 تومان است.

این تفاوت قیمت ها قاچاق این کالا را برای قاچقچیان بسیار سودآور کرده است به طوری که در سال گذشته معادل 8 میلیارد دلار سوخت به صورت قاچاق از کشور خارج شده است که این رقم معادل احداث تونل مانش است که دو کشور انگلیس و فرانسه را از زیر دریا به هم مرتبط می کند و جزء عجایب هفتگانه جهان مدرن است.که هزینه احداث این پروژه رقمی معادل هزینه قاچاق سوخت سال گذشته این کشور بوده است


در خصوص وضعیت نیروی انسانی شاغل در پمپ بنزین ها بیشتر توضیح دهید.
سجادی پناه: ما در کشور 3 هزار و 400 جایگاه سوخت داریم که چیزی حدود 70 هزار نفر در آنها شاغل هستند. این پمپ بنزین ها به دو صورت عمل می کنند یا متعلق به بخش خصوصی هستند تحت عنوان "اختصاصی" و یا متعلق به بخش دولتی تحت عنوان "شرکتی" هستند.

پمپ بنزین هایی که دولتی بوده و کارگر آن به محض دریافت حقوق و حق بیمه اش خدا را شکر می کند اما بعضی کارگران بخش خصوصی هیچ حقوقی از کارفرما دریافت نمی کنند و براساس انعام ها و فروش مکمل ها امرار معاش می کنند که اخیر این موضوع باب تضییع حقوق مردم را باز کرده است و وضعیت به گونه ای شده است که کارگران برخی از این جایگاه ها درآمد ماهانه ای معادل 7 میلیون تومان داشته باشند.

بعضی از کارگران از بانوانی که از ماشین پیاده نمی شوند مبالغ بیشتری را دریافت می کنند و 30 لیتر بنزین را با آنها 35 لیتر حساب می کنند و حتی مکمل هایی بعضا تقلبی را با قیمت های بسیار زیاد به صورت اجباری به مشتریان می فروشند.

مطمئنا تخلف این کارگران به حساب جایگاه داران نوشته می شود زیرا این صاحبان جایگاه ها هستند که می بایست مراقبت کنند و با پرداخت حق الزحمه منصفانه از بروز تخلفاتی اینچنینی خودداری کنند. مسئولین مربوطه در این حوزه می گویند که ماهی نیست که 15 الی 20 کارگر از این جایگاه ها اخراج نشوند.

کارگان این جایگاه ها اقدام به فروش مکمل های اکتان به منظور کسب درآمد می کنند.( اکتان مایعی است که مقاومت بنزین را در مقابل گرما، فشار و شروع احتراق افزایش می دهد) عدد اکتان بنزین معمولی در ایران 87 و بنزین سوپر 95 است و کارکنان حوزه نفت معتقدند، بنزین ایران نیازی به مکمل سوخت ندارند و به همین دلیل مسئولین وزارت نفت از سال 92 فروش مکمل های بنزین را تحت عنوان هر برندی در جایگاه سوخت ممنوع اعلام کرده اند و از طرف دیگر سازمان استاندارد نیز با صدور بخشنامه عدم فروش مکمل ها بر آن مهر تائید زده است.

زیرا بسیار مشاهده شده است که در داخل این مکمل ها بنزین معمولی، تینر و ... ریخته و به عنوان مکمل به مردم فروخته می شود و این نه تنها آثار مخربی بر خودرو مردم بجا می گذارد بلکه برخی از آنها آلوده کردن هوا را تشدید می کند.از طرف دیگر کم فروشی، تزریق هوا به جای بنزین نیز از تخلفات برخی از این جایگاه داران است.


چه تعداد از گزارش های بازرسان شرکت ملی پخش و سازمان استاندارد در تعزیرات حکومتی منجر به تشکیل پرونده شده است؟
سجادی پناه: در سال 1393 تعداد 326 فقره پرونده یعنی چیزی معادل 10 درصد از جایگاه داران سوخت در کشور به تعزیرات حکومتی واصل شده است که با قوت رسیدگی و متخلفان مربوطه را به جرایم سنگینی محکوم کرده ایم که گرانفروشی، کم فروشی، فروش غیرقانونی مکمل های سوخت بیشترین فراوانی تخلف جایگاه های پمپ بنزین را به خود اختصاص داده است.


آیا سازمان تعزیرات حکومتی برنامه ای برای کاهش تخلفات و رسیدگی به شکایات در این زمینه دارد؟
سجادی پناه: قطعا محیط ناامنی را برای جایگاه های پمپ بنزین متخلف ایجاد خواهیم کرد تا این 10 درصد متخلف، چهره 90 درصد جایگاه داران سوخت را که افرادی خدوم می باشند و در شرایط مختلف آب و هوایی، گرما و سرما به مردم خدمت می کنند را مخدوش نکنند.

از این منظر، حقوق مردم را دیده بانی خواهیم کرد و با کمک مسئولین انجمن صنفی، کارفرمایان سراسر کشور، همچینین مسئولین اتحادیه جایگاه داران سوخت کشور، بازرسان شرکت ملی پخش، بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت، بازرسان سازمان استاندارد با متخلفین این حوزه برخورد خواهیم کرد.

 


۴۵۲۳۱

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 454908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    6 1
    سلام ،بعضی از پمپ بنزینها کم فروشی می کنندوهمراه بنزین هوا بداخل شلنگ وباک پمپ می کنند من زمانی متوجه این مسئله شدم که در یک چهار لیتری بنزین زدم وشمارشگر پمپ رقم بالاتری را نشان داد. از روی صدای قرقر هوا در داخل شلنگ می شود تشخیص داد که همراه بنزین هوا قاطی شده است وجریان هوا با سرعت بیشتری پروانه شمارشگر را می چرخاند وتقریبا اکثرا میزان بتزین ریخته شده بداخل باک با رقم شمارشگر بنزین همخوانی ندارد وکمتر است اگر چه در حد دوسه لیتر باشد که مشخص نمی شود.لازم است که اداره اوزان استاندارد بطور هفتگی همه پمپ ها را کنترل کند تا از یکسان بودن میزان بنزین خروجی از پمپها با عدد شمارشگر پمپ مطمئن شوند.
  • بی نام IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    3 1
    بعد از اين همه تخلف، واقعا خسته نباشيد
  • کوروش درخشان RO ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    7 0
    هوا فروشی در اکثر جایگاه ها عادی شده و هیچ نهاد موظف هم رسیدگی نمی کنه مخزن جایگاه ها و تریلر ها باید هر چند مدت یکبار تمیز شوند اما نميشن سقف تمام جایگاه ها باید به سامانه تمام خودکار حسگر دود و آتش و ایفای حریق شوند تعداد جایگاه ها بسیار کم هستند مثلا در جاده طولانی و پر ترافیک و پر پیچ و خم چالوس به کرج فقط یک جایگاه سوخت وجود دارد