حتماً شنیده‌اید که سن شناسنامه‌ای فقط یک عدد است. حالا محققان روشی را ابداع کرده‌اند که به وسیله آن می‌توانند سن واقعی(بیولوژیک) هر کسی را تشخیص دهند.

در روشی ابداعی که در نشریه زیست‌شناسی ژنوم {لینک} اعلام شده دانشمندان ۱۵۰ ژن را در بدن انسان تعیین کرده‌اند که بررسی آنها می‌تواند سن واقعی را به جای سن تقویمی نشان دهد. این ۱۵۰ ژن در‌واقع به عنوان نشانگرهای اصلی سن بیولوژیک شناخته شده‌اند. با بررسی این ژن‌ها دانشمندان می‌توانند سرعت پیر شدن افراد را تعیین کنند.


بر این اساس ممکن است فردی که سن تقویمی کمی دارد بر اساس بررسی‌ ژن‌هایش پیر به حساب آید. تحقیقات نشان می‌دهد که سرعت پیر شدن افراد با یکدیگر تفاوت بسیار زیادی دارد و روند پیری در سنین متفاوت و با سرعت متفاوت آغاز می‌شود. محققان می‌گویند به همین خاطر دو مفهوم سلامت و پیری را نباید با هم اشتباه گرفت و روند پیری می‌تواند روند سالمی باشد و جوانی را هم نباید مترادف با سلامتی کامل دانست. ابداع این روش کمک می‌کند تا به افرادی که در سالهای آینده در معرض خطرات جدی هستند هشدارهای لازم داده شود. محققان به همین خاطر توصیه می‌کنند که هیچ‌کس به سن شناسنامه‌ای خود تکیه نکند و به فکر سن واقعی خود باشد. یافتن روش‌هایی برای کاستن از سرعت پیری می تواند به درمان بیماری‌ها کمک کند. با شناسایی سن بالای بیولوژیک در افراد جوان، پیشگیری زودهنگام از بیماری‌های مزمن ناشی از افزایش سن، مثل بیماری‌های قلبی یا دمانس امکان‌پذیر خواهد شد.

۵۴۵۴ 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 454978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =