۰ نفر
۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۸

دنیای اقتصاد نوشت: وارد‌کنندگان خودرو معتقدند که در تعیین سالانه تعرفه واردات، همیشه دست‌های پنهانی وجود دارد که مانع از کاهش هزینه واردات و تعرفه می‌شود، در این میان انگشت اتهام وارد‌کنندگان در حالی به سمت خودروسازان است که تولید‌کنندگان در ظاهر موافقت خود با کاهش تعرفه برای ایجاد رقابت در بازار را بارها اعلام کرده‌اند.

در این بین وارد‌کنندگان نه‌تنها به موافقت‌های ظاهری تولید‌کنندگان اعتقادی ندارند؛ بلکه حتی از وجود مافیای خودروسازان در این زمینه سخن می‌گویند. اما حالا اوضاع مشابهی شکل گرفته؛ به‌طوری‌که این بار ظاهرا وقت متهم کردن وارد‌کنندگان به تشکیل کمپینی است که مشتریان را تشویق به نخریدن خودرو می‌کند. تحریم خرید خودروی نو از سوی مشتریان و اتصال آن به مافیایی که از تولید خودرو در کشور ناراضی به‌نظر می‌رسند این روزها نقل محافل خودروسازان شده است.
در این بین تولید‌کنندگان در شرایطی انگشت اتهام را به سمت وارد‌کنندگان نشانه گرفته‌اند که معتقدند تولید‌کنندگان چینی و وارد‌کنندگان به انتظار ناکامی صنعت خودرو نشسته‌اند تا بازار را مملو از خودروهای خارجی کنند، اما وجود یک مافیای قدرتمند در تعیین تعرفه واردات خودرو یا تشکیل کمپین تحریم خرید خودروی داخلی اتهامی است که طرفین درگیر به یکدیگر می‌زنند این در شرایطی است که به اعتقاد برخی از کارشناسان نه تنها مافیایی در این زمینه نیست؛ بلکه اینگونه اتهامات تماما از سوی کسانی ترویج می‌شود که چشم خود را روی واقعیات صنعت خودروی کشور بسته‌اند.
بر این اساس خودروسازان روزهاست که به‌دنبال راه‌اندازان تشکیل این کمپین هستند و از اپوزیسیون خارج نشین گرفته تا وارد‌کنندگان و مخالفان داخلی را سر منشأ شکل‌گیری این کمپین معرفی می‌کنند. این در حالی است که آنچه عملا در بازار رخ داده تحریم خرید خودرو از سوی مشتریان است. اینکه کمپین به چه میزان در تصمیم‌گیری مردم موثر بوده موضوع بحث ما نیست، اما گذشته از انتقام‌گیری طرفین درگیر یعنی وارد‌کنندگان و تولید‌کنندگان از یکدیگر آنچه در شرایط فعلی مطرح است وجود خیل مشتریان ناراضی است که سال‌ها است نسبت به وضعیت کیفیت، خدمات پس از فروش و فروش خودرو انتقاد داشتند و در این بین کسی نیز از آنها دلجویی نکرده است.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در شرایط کنونی باید از موضوعات حاشیه‌ای همچون دست داشتن اپوزیسیون خارج از کشور، مخالفان دولت یا وارد‌کنندگان در نخریدن خودرو داخلی دست کشید و با دلجویی از مشتریان، به‌طور عملی به جلب رضایت آنها پرداخت؛ چراکه اتهام زدن دردی از بازار به گل نشسته خودرو دوا نخواهد کرد.

22539

کد خبر 455026

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هارپ A1 ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    19 62
    کمپین خودرو یه سرگرمی جدیده واسه منحرف کردن ذهن این ملت کم هوش از بلاهایی هست که 100 جای دیگه دارن سرشون میارن....روغن پالم...هزینه برق...تعرفه واردات...بیمه های فاسد...غذاها و میوه های سرطانزا
    • بی نام IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
      12 0
      اونا هم به جاش. اول این مورد رو درست کنیم که بیشترین ضرر رو داره بهمون میزنه، بعدا میریم سراغ اون یکی ها...
  • جنوب IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    76 3
    ماخودروخارجی هم نخواهیم خریدتازمانی که قیمت آن مانندسایرکشورهاواقعی شودوهمچنان نمی خریم نه داخلی ونه خارجی
  • بی نام A1 ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    60 4
    مقصر فقط و فقط سیاستهای غلط دولت قبل میباشد که پول ملی را به نابودی کشاند روابط خارجی را از بین برد صنعت نیمه جان وابسته به خارج بواسطه این اقدام نابود شد مملکت افتاد دست دلالان و وارد کنندگان اجناس چینی و درجه چندم فساد و دزدی از مردم و بیت المال مد روز شد وقتی قطعنامه شورای امنیت را مورد تمسخر قرار دادند برای کشوری مثل ایران که کلا محتاج خارجیها هستیم یعنی از بین رفتن امنیت و رفاه مردم
  • آرش IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    58 0
    برادر من کار کار خود خودرو سازهاست . در طی چندین سال خون مردم رو تو شیشه کردند . داشتن بالا ترین آمار کشته های رانندگی واقعا خجالت آور مخصوصا که ما معظل بزرگ سایر کشور ها را نداریم . رانندگی در مستی یکی از دلایل بزرگ آلودگی هوای شهر های بزرگ ما همین خودرو های قدیمی و بی کیفیت هستند که دارند سرمایه ملی را دود میکنند . مصرف یک پزو 405 با یک هیوندای شاستی بلند یکی هست . بعد از این همه سال که ادعای تولید کننده بو.دن و داشتن خودروی ملی را داشتیم در زمان تحریم ها فهمیدیم که همه طبل توخالی بودند و حتی برای خودرو ملی هم قطعه از خارج می آوردند . سپر رو عوض میکنند دو میلیون گران می کنند . داشبورد را عوض می کنند 4 میلیون گران می کنند . هر روز هم بی کیفیت تر از دیروز
  • بی نام A1 ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    24 18
    فروش خودرو بصورت تمم قسطی و وام بدون ربا می تواند چرخه این صنعت را بچرخاند . ما ومیلیاردها دلار بلوکه در دست دشمن داریم . شما را به خدا این سنت نیک قرض الحسنه را با فروش خودرو قسطی بدون ربا ترویج و کارگران ایران خودرو را یاری کنیم.مردم پول نقدی برای خرید ندارند .
  • بینوایان A1 ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    37 7
    مقصر، بی کفایتی دانشمندان ایران خودرو و سایپا است. بیخود دنبال مقصر نباشید.
  • بی نام IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    58 2
    هر کس این کار را کرده خدا پدر و مادرش را رحمت کنه
  • ایرانی IR ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    48 0
    به حال کشورمان باید زار زد وقتی که دوتا غول خودرو سازی داریم ولی نمیتونیم محصول با کیفیت و مدرن تولید کنیم. بعدش بیایم صنعت خودمون رو تحریم کنیم تا مال و جونیمون رو حفظ کنیم. برای آیندگان تاریخ جالبی میشیم.
  • کارشناس امنیت IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    45 1
    تو منطقه آزاد اروند یه کیا اپتیما بهت میدن 60 تومن تازه تو دبی همین ماشین 50 تومنهیعنی حسابشو بکش ما تو مناطق آزادمونم تعرفه هامون از بقیه کشورا بیشتره همین اپتیما رو باید با قیمت بیش از دو برابر پلاک ملیشو بخری آخه کجای دنیا همچین چیزی داریم؟؟؟؟مگه میشه؟؟
  • soroush A1 ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    37 1
    به امیدروزی که مردم با همبستگی و یکپارچگی و به قول امام خمینی وحدت کلمه همین تحریم روبرا. خرید محصولات لبنی اعمال کنند و اجحاف تولیدکنندگان محصولات لبنی از خودروسازان بیشتراست
    • پیمان EU ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
      14 0
      دمت گرم.. تو شمال اروپا قیمت فروش شیر از دامداری، هر لیتر 6 سنت است. یعنی 200 تومن که به دست مصرف کننده میرسه 300 تومن تو فرانسه هر لیتر شیر 1000 تومن تو سوپرمارکت قیمت داره. ولی ما تو ایران باید 2500 تومن برای یک لیتر شیر با روغن پالم بپردازیم. تازه اونها دلار و یورو میگیرن و ما ریال. و درآمدشون ده برابر ما هست.
  • بی نام IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    42 3
    مقصر اصلی تمام این مشکلات خود فرغون سازان داخلی هستند. چرا ایرانی باید اتومبیل داخلی فرغون با کمترین کیفیت ممکن را سوار شود و اتومبیل خارجی را با چند برابر قیمت جهانی بخرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    6 0
    اگه با این همه حمایت هایی که از این خودروسازها میشه به جای اینکه به فکر سود خودشون بودن به جون هموطنامون فکر میکردن و روز به روز کیفیت کار رو بالا میبردن ولی با یه سودآوری منطقی الان نه کسی خودرو چینی سوار میشد و نه کمپینی بود که دنبال مقصر بگردن امیدوارم درس خوبی هموطنهای عزیزمون به ... برخی از مسئولین خودروساز با مشارکت بیشتر با این کمپین بدن
  • احسان A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    5 6
    عزیزان یه نکته هست که اصلا هیچ کس بهش توجه نمیکنهکمپین و اینا بجاش.اما به نظر من اصل قضیه اینه که کلا قدرت خرید مردم بد جور کم شدهدولت به بهای کنترل تورم شروع به کاهش نقدینگی تو بازار کرده و این رو بزارید در کنار کاهش قیمت نفت و عدم صادرات محصولات تولیدی همه و همه باعث شده که نه تنها پولی واردبازار نشه بلکه پولها هم از بازار خارج شدن و به تبع اون مردم تمایل و امکان خرید ندارندیه تحقیق میدانی ساده هم بکنید این رکود در سوپر مارکت و اغذیه فروشی ساده حاکم شده بگیر برو بالا تا واحدهای صنعتی کوچک و متوسط و بالاتر واحدهای بزرگ مقیاس مانند ایران خودرونمونه خوبش همون بازار مسکن هست.که بد جور راکدههر چند آمار ارائه شده چیز دیگه ای میگه اما شما اگه بازاری باشید دقیق اینو احساس میکنید
  • farhad FI ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    5 0
    یکی با مواد اولیه بنز می سازه یکی پراید. خودرو سازی داخلی کارش نابود کردن مواد اولیه است. خودروی ملی در سطح جهانی مایه سرافکندگیه. ضمنا بارها اینو نوشتم اما هیچ جا چاپ نشد پس باز هم میگم از پرسنل خودروسازی برای کشاورزی و دامپروری استفاده کنید که ضرورتش خیلی بیشتره ضمنا تهران هم جمعیتش کم میشه
  • فرهاد FI ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    12 0
    یکی با مواد اولیه بنز می سازه یکی پراید. خودرو سازی داخلی کارش نابود کردن مواد اولیه است. خودروی ملی در سطح جهانی مایه سرافکندگیه. ضمنا بارها اینو نوشتم اما هیچ جا چاپ نشد پس باز هم میگم از پرسنل خودروسازی برای کشاورزی و دامپروری استفاده کنید که ضرورتش خیلی بیشتره ضمنا تهران هم جمعیتش کم میشه
  • فرهاد FI ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    7 0
    یکی با مواد اولیه بنز می سازه یکی پراید. خودرو سازی داخلی کارش نابود کردن مواد اولیه است. خودروی ملی در سطح جهانی مایه سرافکندگیه. ضمنا بارها اینو نوشتم اما هیچ جا چاپ نشد پس باز هم میگم از پرسنل خودروسازی برای کشاورزی و دامپروری استفاده کنید که ضرورتش خیلی بیشتره ضمنا تهران هم جمعیتش کم میشه
  • فرهاد FI ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    16 0
    یکی با مواد اولیه بنز می سازه یکی پراید. خودرو سازی داخلی کارش نابود کردن مواد اولیه است. خودروی ملی در سطح جهانی مایه سرافکندگیه. ضمنا بارها اینو نوشتم اما هیچ جا چاپ نشد پس باز هم میگم از پرسنل خودروسازی برای کشاورزی و دامپروری استفاده کنید که ضرورتش خیلی بیشتره ضمنا تهران هم جمعیتش کم میشه
  • بی نام A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    5 0
    کمپین نخریدن خودرو تولید ات ایرانی وتولیدات بالوازم وقطعات چینی .وخود خوروهای چینی همه را شامل میشود در قرن 21 .استفاده از تکنولوژی روز حق هر ایرانی است .
  • ناشناس A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    5 0
    از ماست که بر ماست , مقصر خودروسازان داخلی هستند که ماشین های بی کیفیت تولید می کنند و به بالاترین قیمت به مردم می فروشند, حتی به کوچکترین خواسته مشتریان توجهی نمی کنند, مثلا" ما حتی حق انتخاب رنگ مورد علاقه خود را نیزنداریم, رنگ خودرو مثل خیلی موارد دیگر در کشور اجباری است
  • محمد صادق ادریسیان A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    10 0
    مدت 17 ماه پیش یکدستگاه خودرو رانا صفر خریداری کردم و تا کنون 12500کیلومتر کارکرد دارد , در این مدت بجای اینکه من سوار این خودرو بشوم , این خودرو سوار من شده و از این تعمیرگاه به ان تعمیرگاه میرویم , بالغ بر 50 درصد قطعات ان عوض شده وزمان زیادی از زندگیم صرف بردن خودرو به تعمیرگاه , به تمامی منابعی که شکایات را قبول میکنند مراجعه داشته ام ولی کسی بفریادم نرسیده , حتی ریاست بازرسی ایران خودرو , تنها اقدامی که توانستم بکنم هر کس در مورد این خودرو برای خرید پرسش میکند او را صد در صد منصرف می کنم
  • بی نام A1 ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    2 5
    دقیقا هدف این کمپین که از اصل غیر مردمیه و در واقع مردم ابزارش هستند همینه که خودروسازهای داخلی را به خاک سیاه بکشونه و سهام اونها افت شدیدی بکنه بعد سهام را از بازار جمع کنند و با قراردادهایی که از همین الان دارند با آلمانیها و فرانسویها و ... می بندند دست به تولید خودرو بزنند و اونوقت قیمت سهامشان چندین برابر بشه ، و البته با عنایات تعرفه ها و غیره این خودروها را به هر قیمتی که خواستند به مردم بفروشند ، اگه کمی عمیق تر فکر کنید می بینید که حرفها و تحریکات اخیر وزیر صنعت هم حساب شده و در همین جهت بوده است
  • بی نام RO ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    6 0
    همزمان با این کمپین نه به خود روی چینی هم باید راه بیفتد من هفته پیش با ماشین چینی باسرعت پایین یک تصادف کوچک کردم نصف ماشین جمع شد اگر همزمان هم اتومبیلهای چینی هم ایرانی تحریم شود من یکی باورم می شود این حرکت خود جوش است
  • علیرضا A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    6 0
    با ی عذر خواهی الکی میخوان ماست مالی بکنن و بره و بعد کار خودشون طبق روال سابق ادامه بدن و جان صدها هزار نفر رو بگیرن .... به نظر من بازماندگان و قربانیان حوادث رانندگی خودروهای ساخت داخل باید بر عیلیه خودرو سازها اقامه دعوا کنن و خسارت و دیه بگیرن این همه سال تلفات رانندگی به دلیل فروش خودرو های بی کیفیت و غیر استاندارد .... در ایران کم از تلفات جنگ نبوده

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین