سعید لیلاز می گوید:650 هزار میلیاردتومان بدهی دولت معادل 22 سال بودجه عمرانی کشور به قیمت سال جاری است.

سعید لیلاز می گوید:خودروسازان در رکود اقتصادی که اقتصاد ایران با آن روبروست، کمترین آسیب را دیده اند.

استاد دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس مسایل اقتصادی در گفت وگو با خبرآنلاین، با بیان اینکه در حال حاضر دولت با 650 هزار میلیارد تومان انواع تعهدات و بدهی روبروست،گفت: این اتفاق کوچکی نیست؛650 هزار میلیاردتومان بدهی دولت معادل 22 سال بودجه عمرانی کشور به قیمت سال جاری است.

وی افزود:این عدد یعنی ما تا 22 سال آینده منابعی که می توانستیم برای توسعه زیربناها هزینه کنیم،خرج کرده ایم.

لیلاز با اشاره به اینکه در دولت اصلاحات ضریب نفوذ مصرف خودرو به دو دهک بالایی اقتصاد اختصاص داشت،گفت:اینکه گفته شود رکود در صنعت خودرو به دلیل کمپین نخریدن خودروست،نهایت ساده اندیشی است به این دلیل که ریشه رکودی که امروز در اقتصاد کشور حاکم شده، کمترین زیان را به خودروسازان وارد کرده است.

او ادامه داد:بحران از آنجا شروع شد که 75 میلیون نفر برای یارانه ثبت نام کردند و این تعداد بار تعهدی برای دولت ایجاد کرد که از توان دولت خارج است.

این کارشناس مسایل اقتصادی با بیان اینکه تولید خودروسازان در دوسال روی کار آمدن دولت روحانی دوبرابر بیشتر از سالهای پایانی دولت احمدی نژاد است،گفت:این درحالی است که در سایر صنایع رکود بیشتر دیده می شود؛مثلا هم اکنون آمارها نشان می دهد که یک سوم محصولات فولادی روی زمین مانده یا تولید سیمان به یک سوم کاهش یافته است.

به گفته وی این آمارها نشانه عمق رکود است و می توان به صراحت گفت با اولین بحران اقتصادی درونزای اقتصاد ایران روبرو شده ایم.

 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 455501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    92 5
    بحران درونزا منظور کدام منبع داخلی است؟ منبعی که به عنوان سرمایه دار تصمیم گیر اصلی سیاست است؟ یا منبعی که به واسطه یارانه همچنان زیر خط فقر قرار داشته و در اندک مایحتاج خود مانده بود چه برسد به خرید دلار و خرید زمین های ملی و سفر تایلند و ... لپ مطلب اینکه نباید مردمو سرزنش کرد چون با یارانه هم عدالت واقعی که تو همه کشور ها هست اجرا نشده نقدینگی رو از جاهایی باید جمع کرد که انباشتش باعث فساد شده، اینقد که تفریح کم آوردن زدن به کوه و کمر که اسمش هست زمین خواری
  • کیارش IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    103 6
    آقا جان مردم دیگه به اینجاشون رسیده... کدوم رکود من پول دارم ولی نمیخرم خودرو. حتی ثبت نام هم کرده بودم انصراف دادم، که البته پولمو نمیدن اذیت میکنن... میدونم و میبینم که خیلی ها هم مثل من هستند. نمی خریم تا قیمت واقعی بشه.
  • بی نام A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    8 3
    با این نظر جناب لیلاز کاملا موافقم این یارانه به اقتصاد ما لطمه ای جبران ناپذیر زد اگر این یارانه فقط به پانزده یا بیست ملیون پایینی جامعه تعلق می گرفت بقیه پول صرف بهداشت وتغییر روشهای آبیاری کشاورزی ونوع محصولات از پر مصرف به کم مصرف می شد در دراز مدت به نفع مردم بود حالا با این کارهای پوپولیستی که این دولت هم آن را قطع نکرده شاید در پانزده بیست سال آینده برای بی آبی مجبور به فرار شویم
  • بهمن A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    8 0
    آقای محترم خودرو نمیخریم بخدا پولشو آماده دارم ولی حیف نیس آدم پولی که به زحمت بدست آورذه بده به ارابه های مرگ
  • ها IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    5 0
    هه...
  • kami A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    7 0
    البته فراموش هم نکردیم که موقع افزایش قیمت ارز و تورم سود خوبی به جیب زدن
  • بی نام EE ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    6 2
    یک نفر تکلیف این یارانه ها را روشن کند دولت ده برابر چیزی که به خانوارها می دهد روی اب و برق و گاز و بنزین و نان و بقیه کشیده است چرا باز می گویند ما داریم ضرر می کنیم اگر اینجوری است که یارانه را قطع کنند قیمت حامل ها را هم برگردانند سرجاش
  • دست نویسی US ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 1
    استمرار یارانه های نقدی که دولت محترم با هوشیاری به توزیع آن کماکان ادامه داد و باید استمرار ورزد و در پاسخ به جناب آقای استاد ارجمند لیلاز که مخالف توزیع یارانه ها هستند باید گفت مشکل اساسی که دولت متحمل ضرر و کسری شده است نه خود نفس یارانه هاست بلکه ناکارآمدی مجریان،مشاوران واقتصاد دانهایست که فقط به امروز فکر می کنند و از فردا غافل اند، از خصوصی سازی بی دلیل گرفته تا بند ،بندهای اشاره شده در این نظر و هزاران المان دیگر که همه و همه سالیان دراز بحال خود گذاشته شده اند و تا که بیماری نمایان گردد ومانند گلوله ای که روی بخاری بگذارند و چون شلیک گردد ، همه بدنبال صاحب بخاری باشند و او را مجرم سازندهزینه خانوارها با کاهش یارانه ها خدمات بیش از مبلغ دریافت یارانه هاست حال این اضافه در آمد ها..