حاشیه های روز گذشته کمسیون برجام چه بود؟ /چه کسی خواسته بود سخنان جلیلی پخش نشود؟

در گزارشی که امروز شبکه خبر از کمسیون برجام منتشر کرد سخنان سعید جلیلی در کمسیون و انتقادات او به برجام پخش شد. البته این سخنان ناقص ماند و شبکه خبر بدون هیچ توضیحی از اواسط برنامه پخش آن را قطع کرد.

به گزارش خبرآنلاین این جلسه البته حاشیه هایی داشت. بعد از اینکه کمی از آغاز سخنان جلیلی گذشت حجت الاسلام ابوترابی به نشانه اعتراض سخنانی گفت اما صدای او به درستی پخش نمی شد و معلوم نبود که اعتراض او به چه موردی است.
در ادامه زاکانی رییس کمسیون برجام خطاب به ابوترابی گفت شما به جمع حاضر توهین می کنید و لطفا ادامه ندهید. در ادامه باز هم ابوترابی سخنانی گفت که مفهوم نبود. بعد از دقایقی این بار غلامرضا تاجگردون خطاب به زاکانی گفت: اولا همه ما باید احترام آقای ابوترابی را نگه داریم. وی ادامه داد: اما دلیل اعتراض ایشان این است که در تماسی که ایشان داشتند مشخص شده است یک مقام مسئول در صدا و سیما خواسته تا سخنان قبلی جلیلی از صدا و سیما پخش نشده و به جای آن همین جلسه (جلسه ای که امروز از شبکه خبر پخش شد) ضبط و پخش شود. این موضوعی است که باعث اعتراض شده است.
دو روز قبل هم یکی از اعضای کمیسیون برجام به ایسنا گفته بود که محمدحسن ابوترابی‌فرد و غلامرضا تاجگردون به نحوه پخش جلسات کمیسیون از صداوسیما اعتراض کرد و گفتند که صداوسیما در این زمینه گزینشی عمل کرده است. وی ادامه داد: یکی از اعضای کمیسیون در تماسی با رییس سازمان صدا وسیما از او خواسته جلسه پیشین کمیسیون با سعید جلیلی پخش نشود و به جای آن جلسه امروز کمیسیون که سعید جلیلی هم در آن حضور داشته از سیما پخش شود.

هفته گذشته هم صدا و سيما با وجود اينکه از بعيدي نژاد دعوت کرده بود که در تلويزيون درباره برجام صحبت کند، مانع از پخش سخنان او از آنتن سيما شد.

مهمترين سخنان جليلي که از صدا و سيما پخش شد در ادامه مي آيد:

نگاهی که ما دنبال می کردیم و تاکید رهبر معظم انقلاب بود، این بود که نباید بپذیریم که ایران یک استثنا باشد و خط قرمز جدی ما بود که نه در حقوق و نه در تکالیف استثنا نباشیم. اما در برجام و هم در قطعنامه این نقض شده است. تمکین به برخورداری از حقوق استثنایی هسته ای داشته ایم. ما درمورد غنی سازی و بازفراوری هسته ای و آب سنگین قبول کردیم استثنا باشیم.

از منظر ایران برجام حق دارد فعالیت هسته ای خود را پیش ببرد. در این برجام راکتور سنگین و بازفراوری را برای همیشه از دست دادیم.

برخلاف آنچه که گفته می شود محدودیت های پذیرفته شده ما 8 ساله است؛ (هرچند رهبری گفتتند ده سال یک عمر است و نباید محدیت های ده ساله پذیرفت). شاید تصور این باشد که محدودیت ها 8 سال است. اما اینجا با صراحت از هشت سال اول و بعد مرحله بعد از آن سخن گفته می شود . که این محدودیت هایی که در این 8 سال اول ذکر شده در مرحله بعد دنبال می شود. گفته شده که در بعد از 8 سال برنامه هسته ای ایران باید رشد تدریجی داشته باشد و حرکت گام به گام باشد و برنامه هسته ای ایران با نرم های بین المللی منطبق باشد که منطبق بودن با این نرم ها خودش بحث جدیدی است.
گفته شده که این برنامه که در هشت سال بعد هم ادامه می یابد را باید اژانس تایید کند و همچنین باید با اعضای کمسیون مشترک یعنی 6 کشور به اشتراک گذاشته شود.
در توافق ژنو این مورد بود که تحقیق و توسعه محدود نشود اما در برجام گفته شده روی سانتریفیوژهای بالاتر اجازه تحقیق نیست.
طبق برجام بعد از ده سال هم ایران تنها می تواند سالی 200 تا آی ار 8 و سالی 200 تا آی ار 6 تولید کند. و این محدودیت مهمی است که بر ایران تحمیل شده است. با این ترتیب عملا 28 سال بعد از سال یازدهم ما می توانیم نیاز امروز مان را تامین کنیم. یعنی بعد از چهل سال.
محدودت بعدی این است که قبول کریدم همه سوخت تولیدی به خارج برود. و عدم بازفرآوری و عدم تحقیق روی ماشین های جدید و ... را پذیرفته ایم.
محدودیت دیگر اینکه با همه شهدایی که داده ایم و هزینه هایی که شد ما قبول کردیم دیگر هیچ گاه غنی سازی 20 درصد نداشته باشیم حتی برای تامين نیاز خودمان. تازه ما قبول کرده ایم 5 کیلو 5کيلو اورانیوم غنی شده بخریم. که این تحقیر نظام است.

بر اساس سخنان رهبری به هیچ وجه نبايد اجازه داده شود که به بهانه نظارت به حریم امنیتی و دفاعی نفوذ کنند. تمام خطوط قرمزی که رهبری تعیین کرد تضمین کننده امنیت کشور است و عزت ما بايد حفظ شود. ايشان تاکید داشتند هیچ شیوه نظارتی غیرمتعارفی را نپذیریم . اما ما نظارتی فرا پروتکلی را پذیرفته ایم. طبق قوانین نظارت می تواند از مسیر آژانس باشد که رد این صورت آژانس بر اساس اعلام فقدان مواد و فعالیت های اظهار شده ارزیابی می کند این فعالیت ها در مسیر صلح آمیز هست یا خیر. علاوه بر این نظارتی از طریق پروتکل اعمال می شود که در آن بر اساس اعلام فقدان مواد و فعالیت های اظهار نشده این ارزیابی صورت می گيرد. اما ما در اینجا پذیرفته ایم نظارت بر فعالیت های ما طبق برجام باشد. که فرا پروتکلی است.

از صد حقوق در اینجا انصراف داده شده 20 مورد ابدی است 40 مورد برای 15 سال و 16 مورد برای ده سال و 18 مورد مسکوت گذاشته شده است.
29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 455665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا A1 ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    اميدواريم صدا وسيما جلسه مجلس با حضور ظريف و ولايتي هم پخش زنده انجام دهد.
    • بی نام IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
      دوستا‏ ن‏ ‏انقلاب‏ ‏به‏ ‏اسانی‏ ‏بدست‏ ‏نیامد‏ ‏این‏ ‏همه‏ ‏شهید‏ ‏دادیم‏ ‏منصفانه‏ ‏قضاوت‏ ‏کنیم‏ ‏چرادوس‏ ‏دارید‏ ‏جیره‏ ‏خورامریکا‏ ‏وغرب‏ ‏باشیم‏ ‏چرادوس‏ ‏ندارید‏ ‏روی‏ ‏پای‏ ‏خودمون‏ ‏باستیم‏ ‏اقای‏ ‏جلیلی‏ ‏فقط‏ ‏حرف‏ ‏حق‏ ‏روزده‏ ‏وتوهینی‏ ‏نکرده‏ ‏شماچراتوهین‏ ‏میکنید‏ ‏
  • بی نام IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    68 12
    آقای جلیلی به مصداق عرض خود می بری و زحمت ما می داری لطفا سکوت پیشه ساز وگوشه خلوت اختیارکن و به استغفارو انابه روی آورشاید خدااز سر تقصیرات تو وه
  • بی نام A1 ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    38 2
    حالا آقایون چرا سند های سوم و چهارمی که آقای شمخانی و صالحی بیان به وجودش کردن رو از همه پنهان میکنن. خبر آنلاین شما مثل دوستانتون نظرات مارو پنهان نکن. منتقد واسا حرفاشو بزنه.
  • بی نام IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    59 6
    صدا و سيما حسابي جاده رو يكطرفه كرده و ظاهرا دلش نميخواد نظرات موافقان برجام رو هم به گوش مردم برسونه ... خوب اگه واقعا سعيد جليلي به همه ان چيزهايي كه امروز گفت معتقده و ايمان داره يه مناظره بذاريد بين سعيد جليلي و ظريف و يا كلا تيم قبلي هسته اي با تيم فعلي هسته اي ... بالاخره مردم بايد متوجه بشوند چي به چيه و حق با كيه ... البته ظاهرا يه چيزي فراموش شده و در اصل بايد متوجه باشيم كه مجلس نمي تواند در مقام تصميم گيرنده با اصل برجام مخالفت كند تا نظام جمهوري اسلامي نيز به تبع آن كل برجام رو به فراموشي بسپارد
  • منوچهر IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    42 4
    متاسفانه این اقایون سیاسیت باز و نه سیاستمدار رو که میبینم به این نتیجه میرسم هرکس بیشتر نمایش مذهبی بودن میده در عمل تعهدش به اخلاقات کمتره. اقایون رسالت مذهب اول از همه اخلاقه اگر اخلاق دینی ندارید هیچ ندارید
    • علی A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
      2 2
      زدی تو خال رفیق.
  • ناشناس A1 ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    43 8
    مردم قاطعانه نظرشون رو در مورد نظریات وعملکرد خانمانسوز ایشان اعلام کرده اند
  • حمیدرضا A1 ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    49 7
    به خدا اینها دلواپس قدرت و مقام خودشون هستند. هسته ای بهانه است...
  • محمد A1 ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    52 6
    آقای جلیلی شما اینکاره نبودید یعنی سواد کافی در این زمینه نداشتید و مثله بچه ها بعد از باخت شلوغ کاری نکنید لطفا
  • بی نام IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    45 9
    اقای جلیلی چرا قبول نمیکنید شما سواد این کارو ندارید ؟ لطفا از داشته هایتان در حوزه تخصصی خودتان استفاده کنید اقای جلیلی برای صدا سیما متاسفم
  • مسعود A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    31 5
    صدا و سیما داره به مردم توهین میکنه.و داره برای اصولگرا ها تبلیغ میکنه .
  • حسین IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    23 3
    ما این چند سال مذاکرات در دوره آقای جلیلی چه کردیم بجز افزایش تحریمها بجز از دست دادن توان اقتصادی آیا بحث هسته ای در نهایت به بحث اقتصادی مربوط نمیشود
  • بی نام IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    6 13
    متاسفم‏ ‏توکشوراسلامی‏ ‏انقلابی‏ ‏که‏ ‏این‏ ‏همه‏ ‏شهید‏ ‏داده‏ ‏اصراربه‏ ‏وابستگی‏ ‏به‏ ‏شیطان‏ ‏بزرگ‏ ‏هست‏ ‏عزیزان‏ ‏شما‏ ‏باید‏ ‏قدرخون‏ ‏شهدارابدونید‏ ‏به‏ ‏فکراخرت‏ ‏خودباشین‏ ‏جیره‏ ‏خور‏ ‏امریکا‏ ‏نباشین
  • بی نام A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    1 0
    صداوسیما حداقل نزدیک به دو دهه است که نسبت به رنج دوسده ازمبارزات ورنجهای انسان ایرانی برای رسیدن به آزادی ،کرامت،عقلانیت و تحقق جامعه مدنی ،سدومانع ایجاد کرده وخ..........میکند
  • ابراهیم A1 ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    هیچ تحریمی لغو نمیشود