۰ نفر
۱۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۹

19 شهریور به نام آیت الله طالقانی و پایه گذار نماز جمعه، گره خورده است.

او پس از اقامه 7 نماز جمعه دار فاني را وداع گفت و اين تريبون پس از وي به آيت الله خامنه اي و آيت الله منتظري واگذار شد. آيات موسوي اردبيلي، هاشمي رفسنجاني، امامي کاشاني، رباني املشي، يزدي، مهدوي کني، جنتي، طاهري خرم آبادي، خاتمي، صديقي و موحدي کرماني نيز در سالهاي پس از آن در مقاطعي تا کنون امام جمعه پايتخت بوده اند.

آنگونه که اسدالله بادامچيان در نقدي که بر خاطرات مرحوم منتظري نوشته، جمعيت حاضر در نماز جمعه هايي که وي خطيب بوده به نسبت نماز جمعه هاي مرحوم طالقاني کمتر بوده است. در سالهاي اخير به جز نماز جمعه هايي که رهبري انقلاب خطيب آن هستند و استقبال مردمي تا بيرون از محوطه دانشگاه تهران و تا خيابان هاي اطراف ادامه مي يابد، تنها نماز جمعه اي که با چنين استقبالي روبرو شد، بعضی خطبه هاي آيت الله هاشمي رفسنجاني بود .

درباره نسبت ميان فلسفه وجودي نماز جمعه به عنوان يک آيين سياسي-مذهبي با آنچه در خطبه هاي اين نماز بيان مي شود و ميزان استقبالي که مردم از آن مي کنند تا کنون پژوهش مکتوبي صورت نگرفته است. چه بسا در چنين پژوهشي بتوان به اين سوال پاسخ داد که شخص خطيب، چقدر در ميزان مشارکت در چنين آييني نقش دارد. سوال ديگر آنکه با توجه به آنکه همچنان ائمه جمعه دائم و موقت کلان شهرهايي چون تهران، از نسل اول انقلاب هستند، چه قدر در کادر سازي و تربيت نيروي انساني براي حضور در چنين تريبون هايي موفق بوده ايم؟ سوالي که چند سال پيش از حسين مرعشي در يکي از کافه خبرهاي خبرآنلاين پرسيدم و او به اسامي خطباي نماز جمعه تهران اشاره کرد و از ميزان استقبال مردمي به آن سخن گفت، که روزگاري مردم مستمع سخنان چه کساني بوده اند و الان طالب شنيدن سخنان چه کساني هستند.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 455786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    81 4
    خداوند ایشان را رحمت کند به نظرم توجه ای که امسال به ایشان شده جالب است
  • محمد RO ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    آیت الله طالقانی فردی بزرگ بودند ولی ائمه جمعه فعلی نیز افردای بزرگوار و از علمای جلیل القدر هستند خوب است قدر بزرگان را در زمان حیات پر برکتشان بدانیم و از آنها به شایستگی یاد کنیم.
  • اريوبرزن RO ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    56 3
    گناه مردم چيه كه بايد سخنراني هر كسي را در نماز جمعه بشنوند به نظرم تريبون نماز جمعه مقدسه نبايد اجازه بدهند هر كسي هر چيزي كه دلش بخواد بزنه مثل توهين، تهمت، ناسزا به ديگران واقعا من متاسفم كساني كه براي عبادت خدا بيايند همش به ديگران فحاشي كنند خدا ميگه به دشمنان هم نبايد فحاشي كرد عزت نفس خيلي مهمه احترام خيلي مهمه مگه ما ادعاي مسلمانيمان نمياد وا ز قران و آخرت و اعمه و حساب و كتاب ووووووو حرف نم زنيم ...............................................
  • بی نام IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    17 4
    سلام بايد ترسيد از....