۰ نفر
۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۱
شرط هیوندایی برای مونتاژ خودرو در ایران

اقتصادنیوز نوشت: اگرچه قرار بود خودروسازان قیمت محصولات خود را افزایش داده و آن را اعلام رسمی کنند، با این حال این اتفاق رخ نداده است.

صنعت خودرو کشور در هفته گذشته بستر اتفاقات و اخباری بود که شاید بتوان کاهش تولید خودرو در دو کارخانه بزرگ را در ردیف نخست لیست اخبار منتشر شده قرار داد. 

 گزاف نیست اگر بگوییم مهم ترین خبر هفته گذشته در خودروسازان ایرانی، کاهش تولید محصولات سواری در مرداد بود. طبق آماری که وزارت صنعت،معدن و تجارت اعلام کرد، سه خودروساز بزرگ کشور شامل ایران خودرو و سایپا و پارس خودرو، در مجموع طی مرداد امسال، در مجموع هشت هزار و 27 دستگاه کمتر از تیر ماه تولید داشتند تا آمارشان 9.5 درصد افت کند.


این در شرایطی است که تولید در تیر ماه و نسبت به خرداد نیز افتی بیش از هشت درصد داشت و این نشان می دهد خودروسازی کشور در سیر نزولی تولید قرار گرفته است. به اعتقاد کارشناسان، کم محلی مشتریان به بازار خودرو دلیل اصلی روند نزولی تولید در جاده مخصوص است و هیچ بعید نیست این شرایط در شهریور ماه نیز ادامه داشته باشد. با توجه به آنکه تحریم بازار از سوی مشتریان همچنان ادامه دارد، باید منتظر ماند و دید آیا لکوموتیو صنایع ایران می تواند خط عوض کرده و از ریل نزول خارج شود. 

البته آمار تولید خودروسازان در پنج ماهه امسال افزایشی بوده است، چه آنکه سه غول جاده مخصوص توانسته اند با تیراژ بیش از 365 هزار دستگاهی شان، افزون بر 16 درصد به تولید خود بیفزایند. از نکات قابل توجه آمار تولید خودروسازان می توان به کاهش تولید پراید و رانا در کنار آغاز تولید خودرو چینی هایما (در ایران خودرو) اشاره کرد. همچنین لقب پرتیراژترین خودرو کشور همچنان در اختیار پراید است و پس از آن، پژو پارس بیشترین تیراژ را در اختیار دارد. 

شرط هیوندایی برای مونتاژ خودرو در ایران
دیگر خبر مهمی که هفته گذشته در خودروسازی کشور منتشر شد، برنامه هیوندایی موتورز کره برای مونتاژ خودرو در ایران بود. آن طور که برخی رسانه ها گزارش دادند، مسوولان هیوندایی (بزرگترین خودروساز کره جنوبی) در دیدار چندی پیش خود با مقامات وزارت صنعت،معدن و تجارت ایران، از علاقه و آمادگی برای مونتاژ خودرو در کشور صحبت به میان آورده اند.

آنها البته یک شرط مهم را لحاظ کرده اند، ان هم مستقل کار کردن در ایران است. بنابر اخبار منتشر شده، مسوولان هیوندایی تاکید کرده اند که نمی خواهند با هیچ کدام از خودروسازان ایرانی شراکت کنند و قصد دارند به تنهایی و با خرید یا احتمالا ساخت کارخانه، به مونتاژ خودرو در کشور بپردازند.

سایپا خودرو آمریکایی می سازد
دیگر خبر هفته گذشته رسانه ها در حوزه خودرو، به احتمال همکاری فیات ایتالیا و سایپا مربوط می شود.

بر این اساس، گفته شده که فیات-کرایسلر آمریکا قصد دارد با سایپا وارد شراکت مستقیم شده و محصولات خود را در این شرکت تولید کند. ازآنجاکه فیات سهامدار کرایسلر آمریکا به شمار می رود، خیلی ها بر این باورند که همکاری این شرکت (فیات) با سایپا می تواند در آینده به تولید خودرو آمریکایی در ایران بیانجامد.
قیمت خودرو بالا نرفت
هفته گذشته اما اگرچه قرار بود خودروسازان قیمت محصولات خود را افزایش داده و آن را اعلام رسمی کنند، با این حال این اتفاق رخ نداد.

گویا اظهارات دو هفته پیش وزیر صنعت،معدن و تجارت در مورد کمپین «خرید خودرو صفر ممنوع» از یک سو و رکود سنگین در بازار خودرو از سوی دیگر، خودروسازان را فعلا از افزایش قیمت محصولات شان منصرف کرده است.

هرچند خودروسازان اصرار دارند که به دلیل افزایش هزینه های تولید، قیمت خودروهای داخلی باید بین 10 تا 12 درصد افزایش یابد، اما کارشناسان و فعالان بازار، این کار (افزایش قیمت) را اقدامی نامناسب دانسته و بر ریسک بالای آن تاکید می کنند. به اعتقاد آنها، خودروسازان داخلی اگر قیمت محصولات خود را در شرایط فعلی بالا ببرند، چیزی جز رکود بیشتر و کاهش خرید محصولات شان، نصیب آنها نخواهد شد.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 456334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نیما IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    818 3
    اگه بخوان دوباره با شرکت های خارجی شریک شن که بازم قیمت های خودشونو بالاتر از قیمت جهانی به مردم ایران میفروشند.کار خوبو هیوندا میکنه که میگه مستقل عمل میکنه.ما همچنان خودرو صفر و خودرویی که قیمتش از بازار جهانی بالاتر باشه نمیییییییییییییخررررررررریم
    • بی نام A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
      اگر هزینه تولید خودرو در ایران بالاست چه لزومی داره که خودروساز باشیم،شرکت های خودرو ساز داخلی را تعطیل و از خارج خودرو با قیمت ارزان وارد کنیم
    • بی نام A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
      87 2
      این بهترین راهه تازه کارگرها و کارمندها هم بیکار نمی شن
  • ماشین A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    فییییییییییییییات؟ آخه فیات هم ماشینه؟ چرا همش دنبال برندهای مزخرف بازار می گردید؟
    • محمدرضا IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
      117 4
      دوست عزیز فیات شرکت بسیار بزرگ و قدری هست. از جمله زیر مجموعه های این شرکت معظم شرکتهای سوپر اسپورت مازراتی و فراری هستن. دوج، جیپ و کرایسلر آمریکا هم از زیر مجموعه های فیات هستند.
    • محمود IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
      276 5
      دوست عزیز از فیات نمدونم چه چیزی تو خاطرت هست ولی مازراتی فراری الفا رومئو کرایسلر و.......چندین شرکت خودروسازی زیر مجموعشن
    • بی نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
      90 2
      فکر کنم یاد مینی بوس فیات افتادی اینو گفتی
    • بی نام A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
      49 1
      تو رو خدا مطالعه نکرده نظر ندهید.
  • محمد A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    286 1
    درواقع هیوندای ترسیده اگه با خودروسازای داخلی شریک بشه انچنان قیمتشو ببرن بالا که اصلا فروش نکنه
  • بهنام A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    212 1
    درستش همینه شرکتهای ایرانی بهره وری افتضاحی دارن و این باعث اقزایش قیمت محصولی مثل آوانته میشده هیوندای اگر خودش کارخونه بزنه به مراتب قیمتها پایین میاد و بازار ایران رو شخم میزنه
  • محمد IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    189 1
    خودرو باید به فیمت جهانی برسد تا مردم دوباره خرید کنند .
  • حميد IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    98 11
    مستقل .بدون شراكت مگه داريم ؟مگه مي شه؟
  • حسین 7 IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    162 2
    کاش این اتفاق بیفته
  • حامی IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    222 1
    کاش بزارن هیوندای بیای هم اشتغال زاییه هم خودرو های ارزان با کیفیت سوار میشیم،البته بعضیا بخاطر جیب خودشون سنگ اندازی میکنن
  • بی نام IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    244 3
    شرط هیوندایی باید قبول بشه
  • بی نام A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    191 3
    این بنجل ها را این قدر گران نخرید
  • علی RU ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    54 0
    تمام واقعیتها را میتوان از شرط مهم هیوندا دریافت
  • بی نام IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    45 0
    خودروسازهای داخلی مسلما هیچوقت اجازه نمی دهند یک شرکتی مثل هیوندایی توی ایران مستقل کار کنه، روزی این اتفاق می افته که این دو شرکت درشون تخته بشه
  • علیرضا IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    50 0
    امیدوارم کمپین نخردیدن خودروی صفر همچنان با قدرت ادامه داشته باشه،هیچ وقت ظلم پایدار نیست تا حالا هرچی خودرو سازان می زدند مردم میرقصیدن انشالله بعد ازین برعکسشو رو ببینیم
  • ایرانی A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    46 0
    من نمی دونم مسئولان تو چه فکری هستند که تلاش دارند بنزین به قیمت جهانی باشه و مردم جیکشون در نیاد ولی فرغون تولید این شرکتهای مفت خور به قیمت گزاف داخلی باشه که تازه تو اون هم حرف برا گفتن زیاده اگه مردم ولی نعمتن بیشتر تو انتخابات بنزین به قیمت جهانی پس ماشین هم به قیمت جهانی والسلام
  • بی نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    36 1
    متاسفم، كاش اي كاش اين كمپين منفي براي ساير محصولات و كالاهاي اساسي و ضروري هم اتفاق مي افتاد. يادشون رفته روغن پالم، گروني بنزين، گرروني مسكن و... چرا اين اتفاق براي خودرو بايد بيوفته
  • بی نام A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    54 2
    فیات کرایسلر ایتالیاییه.
  • ahmad A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    109 0
    دولت مگه در همه زمینه ها اقدام به آزاد سازی قیمتها نکرده ؟ مگه الان بنزین رو فوب خلیج فارس نمیخریم؟ خوب قیمت ماشین رو هم آزاد سازی کنند تا مردم به قیمت جهانی ماشین بخرن
  • حسن RO ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    61 12
    سلام.دوست عزیز که میگی اگه خودرو وارد کنیم بهتره به اینم فکر کردی که چندین میلیون نفر دارن از بازار خودرو امرار معاش میکنن؟؟؟ به نظر من باید شرکت هایی مثل هیوندای و تویوتا تو ایران کارخونه بسازن و حتی قطعتشونم تو ایران تولید کنن.اینجوری هم ماشین با کیفیت گیرمون میاد هم کار و هم قیمت مناسب.که البته عمرا آقایون بذارن...
  • دلسوز A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    86 1
    شرط هیوندای به نفع مردم و در بلند مدت به نفع خودروساز هم میباشد
  • بی نام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    70 0
    شرط هیوندای شرط همه خودروسازان در همه جای دنیا به خصوص اروپا و آمریکاست. فقط اینجا برخی از خودروسازان خارجی با شرکتهای داخلی کار میکنند.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    متاسفانه نظر دهندگان کامل موضوع را نمی خوانند. امسال در 3 ماه اول خودروسازی 15 رشد داشته است اما به دلیل کاهش تقاضا که به دلیل رکود بازار است نه کمپین و از این قصه ها تولید را 10 کاهش داده اند. رکود در بازار شامل همه چیز است از مسکن و ساخت و ساز و خودرو تا حتی مسافرت و توریسم و سفر خارجی. خوب نیست که انسان سر خودش را با شایعات گرم کند.
  • مهدی IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    35 0
    برای من جای سواله چرا تو ایران سطح درآمد پاینتر از کشورهای دیگه ست ولی قیمت خودرو بالاتر ؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    30 0
    فیات هیوندا بدونه اگه با این شرکتهای داخلی دزد بخواد منتاژ کنه باز نمیخریم عاقبتش سراتو هست تمام اپشنها رو برداشتند قیمت زیاد کردند ننگ بر اینا افتخار میکنم ماشین ایرانی ندارم بخدا این حرف خیلی بد هست چون صنعت کشوررو نابود میکنه ولی مسولان باید علت اینکه مردم ایرانی جنس ایرانی نمیخرند رو بدونه دیگه مردم اعتماد ندارند
  • احمد IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    36 0
    1وقتی تحریم بودیم همه گرونی رو به تحریم ریط میدادن حالا که تحریما داره برداشته میشه بایستی از مردم انتظار داشته باشن که به فکر کاهش قیمت و افزایش کیفیت باشند هر چند از اولم تولیداتشون کیفیت نداشت. 2 با ورود ماشینهای خارجی چند مزیت دارد به خاطر کیفیت خوبشون هم مصرف سوخت پایین میاد هم آلودگی کمتر تولید میکنند هم هر روز نیاز به تعمیرگاه بردن ندارند و مهمتر از همه تو تصادفات مشابه باعث صدمه جانی نمیشن نهایت خسارت به ماشین وارد میشه.
  • بی نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    27 0
    واقعا باید به شرکت هیوندای افرین گفت که پس از کار کردن با شرکت های خصوصی داخلی و مشخص شدن نتایج اون تصمیم گرفته به طور مستقل وارد ایران بشه حالا اون مسئولانی که میگفتن ما مالکیت صد درصد میدیم و میتونن مستقل کار کنن بیان و در میدان عمل حرفشونو ثابت کنن ؛دیگه بهانه اشتغال و ... هم مطرح نیست امیدوارم شرکت هایی مثل فولکس واگن هم به همین نتیجه برسن و مستقل فعالیت کنن، چرا که بازار ایران بازاری تشنه است که پتانسیل بالایی دارد و میتواند اشتغالزایی واقعی بالایی ایجاد کرده و نتایج ان به نفع مردم، اقتصاد ملی و همچنین شرکت های خارجی در منطقه باشد اگر خودروسازان داخلی هم مدعی رقابت هستند، بسم ا...
  • بی نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    29 0
    خدا کندبجای چینی کره ای مونتاژ کنند من یکی از ماشینهای کیا را دارم خیلی راضی ام
  • قلی IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    28 2
    به امید روزی که هر ایرانی یه پورشه داشته باشد تا ایران خودرو وسایپا به خودشان ننازند البته باحقوق ماهی یک میلیون
  • ایراندوست IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    2 0
    روزیکه نفت گرون بود کی بود میگفت 90 لوازم خودرو از نفته باید گرون بشه حاله که هم نفت هم دولار ارزونه با مدل اوت روزا بیا محاسبه کن حاجی تلوزیون منتظرتیم
  • محمد A1 ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    6 0
    باید به این شرکت خودروساز اجازه فعالیت بدهند و بگذارند خودرو تولیدی را به قیمت جهانی بدست مشتری برساند نه اینکه آقایان دلال بازی در بیارند و 100 میلیون بکشند روش که میشه همان آش و همان کاسه .....
  • بی نام A1 ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    8 0
    چقدررررر این کره ای ها زررررنگن به نظرم کل شرکتای ایرانی و نه. اصن کل ایرانیها باید یه دوره تخصصی مطالعه کنن که چی شد کره ای ها صاحب این کارخونه ها و دم و دستگاه شدن. ببینین چی شد کره ایها که تا همین چن وقت پیش برا کار میومدن ایران و حسرت یه کارخونه قند رو میخوردن که ایرانی ها کارخونه دارن و ما ندااریم ؛ همین کره ای ها که درآمدشون یک سوم ایرانیها هم نبود؛ چی شد درآمدشون 10برابر ما شده.. لباس مارک پوشیدن براشون عادت شده، کشورشون توریستی شده، زرت و زرت فیلم و سریال به خورد ملت دنیا میدن ... بخدا اسم کره میاد گریه م میگیره. خبر بچاپ مردم بهش فکرکنن. البته پاسخ اولیه ش مشخصه.
  • جواد A1 ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    9 0
    خودرو بی کیفیت ایرانی خداحافظ
  • جواد A1 ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    8 0
    شرکت های ایران خودرو و سایپا اون روزهایی که تو نمایندگی ها برای خدمات پس از فروش جواب مردم را نمی دادید یادتون هست حالا نتیجه شو می بینید.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    7 0
    باید این سه کمپانی بزرگ به درامد متوسط مردم توجه کنند ینی بهتره دوچرخه سه چرخه و مواردی از این دس رو شروع کنن بسازن
  • محمد A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    13 1
    ضمن تقدیر وو تشکر از هموطنان کشورم می خواهم همینطور که کمپین نخریدن خودرو صفر راه اندازی کردید کمپین عدم خرید شکرقندنوشابه و انواع ان دلستر ساندیس و تمام انواع شیرینیجات و قنادیجات جهت مبارزه با مافیای شکر در ایران که درآمدهای تریلیاردی از جیب منو تو هموطن با خرید این سم خاموش که موجب انواع سرطان های معده رودهریهخونکبدو...که هر ثانیه آمار وحشتناکی مردم عزیزمان را می کشد راه بیندازند جهت اطلاع بیشتر بدونید مافیای شکر هر ساله حج واجب می ره و تو اکثر شهرها دارای هتل و در دبی وکشورهای عربی پولهاشو خوابونده و بهترین ماشین زنزندگی برای اینهاست و بجای این سمها از خرماشیره خرما انگور و شیرینیجات طبیعی و عسل که همه محصول داخل هست استفاده کنید هم خودتون رو بیمه کرده اید و کمک به تولید داخل ک
  • shaki IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    4 0
    مونتاژ؟ با ایرانیا باشه ،موتور هیوندای رو برمیدارن جاش موتور پیکان میزارن
  • ali IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    5 0
    اگه شريك شن كه بايد منتظر هيونداي 131141 151 .......باشيم
  • صفر ممنوع IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    1 1
    هیوندا وانت هیوندا دوگانه سوز بدون ایربگ هیوندای پایه گاز سوز با دنده دستی و بدون شیشه بالا بر هیوندای 141 هیوندای دارای ضبط صوت و بدون ایربگ و دارای شیشه برقی راننده هیوندای فول بدون کیسه هوا هیوندای با اتاق پژو ریوندا که ترکیبی از رانا و هیوندا است پیوندا که ترکیب پراید و هیوندا است هیوندای آردی هیوندای ملی با موتور سمند و اتاق پژو 206 هیوندای با داشبورد پیکان و اتاق رنو ......
  • رضا US ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    2 0
    دم هیوندا گرم که فهمید نباید محصولاتش با سیاست های پلید و بی عرضه گی های مرکب خودرو سازان ایرانی درهم بیامیزه و خودشو زیر سوال ببره این ننگ ما مستحق هستیم که تحمل کنیم تا زمانی که یه مشت لابی گر بی عرضه در تصمیم سازی هانقش دارند مصرف کننده بیچاره تحصل کرده.