اقتصادنیوز نوشت: عکس‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد در انبار اصلی کارخانه مرکزی ایران خوردو در تهران بیش از 10 هزار خودرو انبار شده که معادل میزان تولید یک هفته کاری ایران خودرو است .البته این عکس‌های هوایی نشان می‌دهند انبار ایران خودرو هنوز برای چند هزار خودرو دیگر جا دارد.

عکس‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد در انبار اصلی کارخانه مرکزی ایران خوردو در تهران بیش از 10 هزار خودرو انبار شده است که معادل فعالیت تولید یک هفته کاری ایران خودرو است. البته این عکس‌های هوایی نشان می‌دهند انبار ایران خودرو هنوز برای چند هزار خودرو دیگر جا دارد .

چندی پیش عکس‌هایی از انبار پر ایران خودرو در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که دلیل پر بودن انبار ها را «کمپین خرید خودرو صفر ممنوع» اعلام کرده بودند، البته هاشم یکه‌زراع، مدیر عامل شرکت «ایران‌خودرو» با تکذیب این خبر‌ها گفته است که این عکس‌ها مربوط به سال ۹۲ بوده و این شرکت نسبت به تولید روزانه خود، تنها سه هزار خودرو اضافه دارد.

حال عکس‌های ماهواره‌ای گوگل حرف های مدیر عامل ایران خودرو را با ابهاماتی مواجه کرده است. همچنین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر کمپین «خرید خودروی صفر، ممنوع»، خبر داده که شماره‌گذاری خودروهای نو داخلی در پنج ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد کاهش داشته است.

با ادامه کمپین خرید خودروی صفر، ممنوع و رکود ناشی از انتظار برخی از مردم برای مدل‌های جدید هر روز فشار به خورو سازان ایرانی به نظر می‌رسد افزایش می‌یابد. با این همه به گفته فعالان بازار خودرو، خودرو سازان ایرانی سعی دارند همچنان با روحیه‌ای طلبکارانه قیمت خودروها را افزایش دهند.تا کنون در برابر کمپین ایجاد شده، خودروسازان و کارشناسان نزدیک به صنایع خودروسازی این موضوع را بی‌ربط به کمپین خودرو نخریم می‌دانند و آن را به شرایط اقتصادی ایران ربط می‌دهند.

سعید لیلاز که در گذشته مدیر فروش ایران خودرو دیزل بوده، گفته است: خیلی ساده‌لوحانه و عوامانه است اگر فکر کنیم خودرو با اجرایی شدن توافق وین ارزان شود. چرا باید چنین اتفاقی بیفتد؟ مگر قیمت بقیه کالاها پایین می‌آید که قرار باشد پیرو آن خودرو نیز ارزان شود؟ اگر به آمارها سری بزنید درخواهید یافت که قدرت خرید مردم از سال 1390 به بعد شدیداً کاهش یافته و ترمیم آن حداقل تا سال 1398 به طول خواهد انجامید. در سال‌های 1389 تا 1392 چیزی بین 40 تا 50 درصد از قدرت خرید مردم کم شده است. در چنین شرایطی می‌بینید که حتی مردم قدرت خرید پراید را ندارند. البته منظورم از مردم دهک‌های متوسط به پایین جامعه هستند. قشر متوسط نیز به تبع رکودی که در کشور به وقوع پیوسته ضعیف‌تر شده و آنها نیز سطح درآمدشان به جایی رسیده که حاضر نیستند برای خرید خودرو هزینه کنند.

وی ادامه داد: بنده معتقدم اگر بین خودروسازان داخلی و خارجی تفاهمی شکل گیرد حداقل دو سال طول می‌کشد تا آن تفاهم یا قرارداد به مرحله تاثیرگذاری خود بر بازار نزدیک شود. این‌گونه نیست که بگوییم مثلاً امروز فولکس‌واگن یا فیات به ایران آمده‌اند پس دست نگه داریم و خودرو نخریم تا ارزان شود. اولاً ارزانی در کار نیست و ثانیاً ورود این خودروهای جدید همان طور که گفتم دو سال طول می‌کشد.

با توجه به چنین نظراتی حال خودروسازان ایران سعی می کنند اخبار ورود خودرو های جدید و ارزان قیمت را منکر شوند. در همین مورد اخیرا سایت خبری ایران‌خودرو قیمت مدل‌های جدید تولید سوزوکی در ایران خودرو را بین 80 تا 130 میلیون تومان اعلام کرده است. این در حالیست که چند هفته قبل مدیر عامل ایران خودرو گفته بود ارزان‌ترین مدل جدید ایران خوودرو سوزوکی سلریو خواهد بود که حدود 28 میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

این خودرو هم اکنون در بازار اروپا چیزی نزدیک به 9 هزار یورو قیمت دارد. بعد از این سخنان و تاثیر احتمالی آن بر روی بازار سایت خبری ایران خودرو بدون نام آوردن از این مدل سوزوکی، مدل‌های دیگری را نام برده که در بهار سال 96 عرضه خواهند شد، آن هم با قیمت بالای 80 میلیون تومان به عنوان نمونه سایت خبری ایران خودرو سویفت را 80 میلیون تومان قیمت گذاری کرده، در حالی که قیمت این خودرو در بازار اروپا 12 هزار یورو است. حال این سوال مطرح است که چگونه ایران خودرو می تواند خودرو 9 هزار یورویی را 28 میلیون تومان تولید کند اما خودرو 12 هزار یورویی 80 میلیون تومان قیمت پیدا می‌کند؟

با وجود چنین اخبار ضد و نقیضی هم‌اکنون یافتن واقعیت بازار خودرو و آینده آن بسیار سخت شده است. بر خلاف آنچه گفته می‌شود، برخی تحلیل‌گران معتقدند تقاضا در بازار خودرو ایران تنها به دلیل رکورد اقتصادی پایین نیامده است بلکه برخی مشتریان منتظر رسیدن مدل‌های جدید هستند.

هم اکنون چیزی نزدیک به 800 هزار میلیارد تومان نقدینگی (طبق اعلام بانک مرکزی) در جامعه وجود دارد و این نقدینگی در جامعه ایران منتظر بهترین خرید است.شاید خودروسازان ایرانی بتوانند کمی از این نقدینگی را با ارائه وام‌های مناسب خودرویی به سمت صنعت خودرو بکشانند .

در حال حاضر رنو برنامه دارد مدل کوئید خود را در ایران عرضه کند. این خودرو پنج هزار دلاری به راحتی می‌تواند در ایران با قیمت 25 میلیون تومان عرضه شود مشتریان ایرانی هم که از این اخبار مطلع شده‌اند برایشان سخت است که تن به خرید خودرویی مانند پراید و تیبا دهند که از نظر تکنولوژی و ایمنی بسیار وضعیت پایین‌تری نسبت به خودروهایی مانند کوئید دارند .

هم اکنون خودروهای خانواده پراید نقش بسیار زیادی در کشته‌های جاده‌ای ایران دارند،. براساس آمارهای اعلامی نزدیک به 15 درصد از تلفات جاده ایران مربوط با خودرو پراید است.

در این باره تفاسیر مختلفی ارائه می‌شود. به عنوان نمونه سایپا در بیشتر موارد وقتی عنوان می شود پراید حدود 15 درصد مرگ و میر جاده‌ای ایران را به خود اختصاص داده و سعی می‌کند اینگونه توجیه کند که چون تیراژ این خودرو بالا است میزان مرگ و میر با این خودرو هم بالا نشان داده می‌شود، در حالی که پژو 206 با تیراژی حدود یک سوم پراید تنها دو درصد از مرگ و میر جاده‌ای را به خود اختصاص داده است. یعنی اگر پراید هم مانند پژو 206 ایمن بود به جای سالی 15 درصد سالی شش درصد را به کام مرگ می‌کشید؛ یعنی اگر پراید ایمن تر بود سالی 1500 نفر کمتر کشته می‌شدند.

اما پراید که از نظر ایمنی کاملا مردود است در ایران با قیمت 20 میلیون تومان (که برابر شش هزار دلار است) عرضه می‌شود، در حالی که در هندوستان خودرو رنو کوئید با قیمت پنج هزار دلار با استاندارد سه ستاره ایمنی با مصرفی حدود دو لیتر کمتر از پراید در 100 کیلومتر به فروش می‌رسد.

خودرو سازان ایران بهانه می‌گیرند که علت سه برابر شدن قیمت خودرو نسبت به سال 1390 سه برابر شدن قیمت ارز است . اما این خودرو سازان به این نکته اشاره نمی‌کنند که خودرویی مانند پراید یا پژو 405 که دارای داخلی سازی 95 درصد هستند، چرا باید بسته به قیمت ارز قیمتشان سه برابر شود و مثلا در مورد پراید از هفت میلیون تومان به 20 میلیون تومان برسد در حالی که قیمت دستمزدها و انرژی و مواد اولیه در ایران به این میزان گران نشده‌اند و تنها اگر سه برابر شدن ارز را ملاک قرار دهیم برابر پنج درصد ارزش خودرو است . این اتفاق برای خودروهایی مانند پژو 405 ، سمند، تیبا و پژو پارس هم وضعیت مشابهی دارد .

البته هاشم یکه‌زراع، مدیر عامل ایران خودرو تاکید کرده است، قیمت خودروهای این شرکت تنها در صورت افت قیمت دلار به هزار تومان، کاهش خواهد یافت.

با این همه برخی کارشناسان معتقدند به دلیل داخلی سازی بالا در برخی محصولات و سه برابر نشدن دستمزد ها ، هزینه انرژی و برخی مواد اولیه رابطه قیمت خودرو با قیمت ارز آنچنان هم که مدیر عامل ایران خودرو می گوید خطی نیست .

به عنوان نمونه مثال آورده می‌شود که قیمت خودروهای ایرانی که تولید داخل بالایی دارند در مدل‌های صادراتی بسیار پایین تر از ایران هستند .پژو پارس با قیمت پنج هزار و 66 دلار به عراق صادر می‌شود، در حالی که این خودرو در ایران حداقل 35 میلیون تومان یا چیزی بیش از 10 هزار دلار قیمت دارد .

البته برخی از محصولات داخلی مانند تندر 90 قیمتی نزدیک به ارزش جهانی دارند .

یکی از ارزان ترین خودروها در بازار اروپا لوگان یا تندر 90 است. نسل سوم این خودرو یعنی دو نسل بعد از محصولی که هم اکنون در ایران تولید می شود با شرایطی مشابه تندر 90 مدل E2 در بازار اروپا حدود 10 هزار یورو قیمت دارد.

این خودرو هم اکنون در ایران هم قیمتی نزدیک به اروپا دارد اما با یک فرق ، مدل اروپا دو نسل بعد از مدل تولید شده در ایران است . به دلیل بازار غیر رقابتی و انحصاری حتی خودرو سازان اروپایی هم که در ایران کار می کنند رفتاری استبدادی با مشتریان مانند خودرو سازان ایرانی از خود بروز می دهند.

مدیران رنو در ایرن درباره اینکه چرا مدل های جدید تندر 90 در ایران تولید نمی شود علت را زیانشان در چند سال اخیر عنوان می کنند رنو در جدید ترین اقدام خودرویی کاملا مشابه با نسل سوم تندر 90 را با نام سیمبل که حدود 10 هزار یورو قیمت دارد را از طریق واردات توسط شرکت نگین خودرو با قیمت بالای 70 میلیون تومان به فروش می رساند تنها فرق این مدل با نسل سوم تندر 90 در ظاهر این خودرو و تولید کننده متفاوت این خودرو در ترکیه است.

حال با وجود این شرایط برخی می پرسند آیا کمپین خودرو صفر نخریم میتواند تغییر رفتاری در خودرو سازان ایرانی ایجاد کند ؟

شاید جواب به این سوال سخت باشد. مخصوصا زمانی که برخی واکنش‌ها‌ی تند خودروسازان یا محافل نزدیک به خودرو سازان را بررسی میکنیم به عنوان مثال احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در گفت و گو با اقتصادنیوز با بیان اینکه شورای رقابت خودروسازان را برای افزایش قیمت خودرو معطل گذاشته است، اظهار کرده است : شرکت‌های خودروسازی از ابتدای سال درخواست خود را برای افزایش قیمت خودرو به شورای رقابت فرستاده‌اند و راه‌اندازی کمپین و جوهایی که در رسانه‌ها به وجود آمده نمی‌تواند تاثیری در خواسته به حق تولیدکنندگان برای افزایش قیمت داشته باشد.

البته تمام واکنش ها به کمپین خودرو صفر نخریم در صنایع خودرو سازی چنین شدید نیستند. در پی نارضایتی‌های اخیر مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از مشتریان عذرخواهی کرده است.

آن طور که رسانه‌ها گزارش داده‌اند، مهدی جمالی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از مشتریان بابت کیفیت پایین محصولات این شرکت عذرخواهی کرد.

جمالی در حاشیه افتتاح مراکز خدمات پس از فروش محصولات جدید شرکت سایپا گفت: در گذشته اکثر محصولات شرکت ما با کیفیت مناسب تحویل مشتریان نشده که من به نوبه خود از مشتریان محترم این شرکت عذرخواهی می کنم.

وی با اشاره به برنامه‌های جامع سایپا برای ارتقا کیفیت محصولات این شرکت گفت: برنامه‌های ویژه‌ای برای ارتقا کیفیت در حوزه تولید و خدمات پس از فروش خودروهای خود داریم.

با وجود این سخنان اما آیا کمپین خودرو صفر نخریم به تنهایی می‌تواند راهگشا باشد؟ برخی معتقدند این کمیپین تا اینجا موفق بوده اما بسیار شکننده است، چرا که بعد از مدتی مشتریان متوجه خواهند شد که خودروهای جدید با قیمت ارزان اگر در راه هم باشند چندین سال طول می‌کشد تا وارد بازار شوند. همین عامل در کنار احتمال ارائه تسهیلات فروش مناسب خودرو می‌تواند چنین جوی را بشکند.

اما چرا بازار ایران چنین است که حتی تولید کنندگان اروپایی مانند رنو هم که وارد آن می‌شوند رفتار غیر رقابتی را با مشتریان ایرانی در پیش می‌گیرند؟ علت مشخص است. بازار ایران تا وقتی انحصاری باشد و خبری از رقابت شرکت‌های بزرگ خودرو سازی جهان در آن نباشد نمی‌توان از آن انتظار تغییر جدی را داشت. از نگاه برخی شاید اگر حضور خودروسازان مختلف خارجی در ایران جدی‌تر شود و همکاری خودروسازان ایرانی با خودروسازان بزرگ افزایش یابد کمی از شرایط استبدادی و انحصاری بازار ایران کاسته شود.
22539

کد خبر 455218

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 74
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حی IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    اکنون هزاران نفر هستند که ثبت نام خودروکرده اند ودرنوبت تحویل هستند .اگر واقعا خودرو دارند به همین هایی که درنوبت تحویل هستند خودرو بدهند .
    • پيمان A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
      269 2
      والا من ٢٠ تومن دارم اين سه ماه بخاطر همدلي با ملت پرايد نخريدم البته اگه ميخريدم معلوم نبود الان زنده باشم
    • رامین A1 ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
      26 1
      ای کاش مدیران خودروسازی کشور یه ذره بسیار ناچیز توجه میکردن و کیفیت خودرو داخلی رو ارتقا میدادن تا این همه ارز برای خودروی خارجی از کشور نمیرفت و مردم هم ضدانقلاب نمیشدن هم فروششون خوب بود و هم پیش فروش داشتن چرا به جای ضدانقلاب خواندن مردم فکری برای کیفیت و قیمت نجومی چهارچرخه های داخلی نمیکنن مردم به جون زن و بچه خودشون نباید اهمیت بدن؟؟
    • بی نام RO ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
      12 0
      تمام خودروهای درپارکینگ پزوه14وپرایدرا7میلیون خریدارم
  • سیب A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    479 6
    به خدا نخرید تا انتقام خونهای ریخته شده با این محصولات گرفته شود
  • قاسم خان IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    141 2
    اینم یک بازی جدید است تا بتوانند به خواسته هاشان برسند امروز مدیر سایپا عذرخواهی کرد در صورتی که عذرخواهی بدون تغیر اساسی در کمیت وکیفیت یک ماست مالی کردن حق مردم است پس مردم هنوز هم جا دارد که خودروصفر نخریم
  • علی IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    103 1
    اگر واقعا راست میگید خودرو بدون تعرفه وارد کنید ببینید چطور برای اونها سود داره ولی برای شما نداره؟؟؟ واقعا چرا باید خودروی 12هزار یورویی 80 میلیون قیمتش باشه؟؟ فقط چون قوانین به نفع شرکت شماست ما چه کار کردیم که همچین لطفی شامل حال ما شده که یک خودرو رو با 3 برابر قیمت بخریم؟؟ خبر آنلاین خواهش میکنم پیغام من رو نمایش بده.
  • محسن IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    آقا من در اردیبهشت سال 93 یک دستگاه ال 90 با شماره درخواست 7187822 به صورت پیش فروش اعتباری ثبت نام کردم تا الان 17/06/94 برایم دعوت نامه نیامده . پارس خودرو جواب بدهد واقعا چرا خودرو را تحویل نمی دهد /بنظر این نوع رفتار خودرو ساز ها با مشتری صادقانه نیست.
    • بی نام BE ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
      120 4
      خلایق هر چه لایق
    • بی نام IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
      45 1
      واقعا خلایق هر چه لایق
  • بهراد IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    381 9
    پول دارم نمی خرم تو فامیل هم گفتیم هر کی بخره خائن
  • بی نام A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    365 8
    حتی اگر این کمپین شکست بخوره که نمیخوره معلوم شد ملت چه نفرتی از شما خودرو سازها دارن مثل دزد های سر گردنه که هم مال مردمو میبرن هم جانشونو
  • جاویدان IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    348 1
    از این به بعد هر چیزی که قیمت غیر منطقی داشته باشه تحریم میشه. نفر بعدی هم لبنیات هستش.
    • محمود IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
      60 8
      ميدونين چرخه تجارت تو ايران معيوبه همين لبنيات كه دوستمون ميگه تمام دامدارا ورشكسته شدن اگه تا چند ماه هم قيمت شير زياد نشه همه ورشكست ميشن اب معدني از شير گرونتره ولي لبنيات برا مردم گرونه اين وسط كي سود ميبره الله اعلم
    • بی نام A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
      85 3
      از لبنیاتی ها بدتر وجود نداره.روغن پالم صنعتی رو به خورد مردم دادن و در سه سال قیمت شیر رو پنج برابر کردند.من سه سال است مصرف لبنیاتم رو به یک ششم رسانده ام.
    • حسین RO ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
      54 1
      دولت قرار بود محصولاتی مثل نوشابه که آسیب رسانن رو گرون کنه و سودشو به لبنیات اختصاص بده تا مصرف مردم بیشتر بشه اما نه با غش در معامله
  • بی نام A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    کمپین رویایی بیش نیست اونیکه خودرو لازم داره میخره همانطور که تا به امروز خریدن سردی بازار خودرو فقط و فقط بخاطر رکود کسب و کار مردم هست و البته زمزمه ارزانی کل سیستم اقتصادی کشور به اینصورت با این منطق میچرخه دقت کنید بخرم تا گرون نشدهنخرم ارزونتر میشه حالا این بستگی داره در دوران گشایش باشید نخریم ارزان میشه یا دوران بر هم زدن مناسبتهای خارجی بخریم تا گرانتر نشده
    • ابی A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
      81 4
      شما که برای رویا به خودت زحمت نوشتن پس برای واقعیت چه میکنی ؟
  • بی نام A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    270 7
    حماقته که 30 تومن پول خودرویی دهیم که قیمتش 10 تومنه. الان با 17000یورو میشود خودروی 2015 با حداقل 4 ستاره ایمنی و یورو 5 اروپا خرید. در ضمن در جایی که خودروی 4 ستاره 17000دلاره درامد متوسط مردمش هم 5000دلاره. یعنی معادل 3 ماه حقوق. اینجا پراید 20 تومنه و معادل 20 ماه حقوق و بدون ستاره و ایمنی و خدمات پس از فروش. باید فرار کنین برین عراق و افغانستانو سومالی البته اگر راه بدهند. احتمال زد و بند با نماینده و رئیس مجلس برای دریافت وام کلان هم هست. الان نماینده باجگیر در مجلس در قبال یک خودرو رای به مساعدت با خودروساز میده.
  • محسن A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    به نظر من این کارها کار خود مونتاژکاران عزیز ه،اگه ندیدید اخر کار رو ی هر خودرو مونتاژداخل 5میلیون نگذاشتند،اخر کار هم مثل چند سال گذشته اتفاق خاصی نخواهد افتاد
    • بی نام IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
      67 0
      خیلی ناامیدی داداش
  • بی نام A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    269 4
    من نمیدونم کی معنی اتحاد رو باید بفهمیم
    • sama IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
      28 1
      الان بهترین موقعست
  • بی نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    298 7
    خودروی صفر داخلی نمی خریم.
  • احسان IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    46 2
    کل مملکت شده حکایت قول چراغ جادو؛ من میرم خلیج فارس رو آسفالت و خط کشی کنم
  • بی نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    22 8
    اولا که قیمت صادراتی پژوپارس 5 هزار دلار نیست. ثانیا وقتی قیمت یک خودرو مثلا پراید رو بخواید با سایر کشورها مقایسه کنید باید قیمت خالص اونرو حساب کنید، یعنی قیمت فروش منهای عوارض، بیمه، مالیات و غیره. در نتیجه پراید 20 میلیون و یا 6 هزار دلار به دست نمیاد. بحث اینکه با چند ماه میشه ماشین خرید هم به خودروسازان مربوط نمیشه و مرتبط با کل اقتصاد کشور است. یعنی در مورد همه کالاها مثل گوشت، مسکن و غیره هم صادقه. ببینید در کشوهرای دیگه با یک ماه حقوق چند کیلو گوشت میشه خرید و یا اینکه با چند ماه حقوق میشه مشکن تهیه کرد. خودرو هم دقیقا مثل بقیه کالاها.
  • بی نام A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    78 1
    توجه میفرمایید میگویند این عکس مال سال 92 هست پس اون موقع هم میخواستند قیمت گرونتر به مردم بفروشند انبار کرده بودند تصمیم گیری به عهده خود مردم اگه دوست دارید ماشین بی کیفیت با قیمت بالا بخرید بسم الاه
  • بی نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    59 0
    کسانی که دارند کار میکنند فهمیدند خطر رو عذرخواهی میکنند، حالا نظر کسی که در گذشته مدیر فروش ایران خودرو دیزل بوده مهم نیست... ما نمیخریم تا همه بفهمن مردم تا حالا چه ظلمی رو متحمل میشدن از طرف گاری سازها... حالا میخواد خودروی خارجی فردا بیاد تو بازار یا 2 سال دیگه، خرید خودروی صفر ممنوع... تا شکستن انحصار خودرو
  • مهدی IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    4 58
    تو خبرم نوشته بود اگر انحصار بازار خودروی ایران می شکست این کمپین باعث میشد خودرو ساز داخلی به خودش بیاد ولی متاسفانه به دلیل انحصاری بودن بازار خودرو این کمپین با شکست مواجه میشه چون در نهایت مردم مممممممجبور هستن که بخرن
  • علی A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    51 1
    آقا من سال 90 که دلار 1100 تومن شده بود سمند خریدم 17 میلیون تومن که به دلار اوم موقع می شد 15400 دلار. اما حالا که هنوز کوتاه نیومدن همون سمند 29 میلیون تومنه که با دلار 3300 تومن میشه 8700 دلار. آخه من موندم این چه کارخونه ای که یه محصول رو با اینقد نوسان میفروشه . از اونجایی که هیچ کارخونه ای راضی به ضرر نیست و همین 8700 دلار فعلی قیمت سمند با سود کلانی برای شرکت همراه هست. چرا تو سال 90 به قیمت 15400 دلار از جیب ما رفت. من نمیگذرم به خدا شما اگه مسلمونید اگه آدمید بگید . ملت محترم شرکتهای خصوصی هم شفاف هستند چه برسد به شرکتهای مخصوصی. خبر جان مادرت مطلب من رو بزار هرچی کامن میزارم قیچی میشه ما دلمون پر دره والله . دمت گرم.
  • سامان ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    39 0
    بايد تعرفه گمركي برداشته بشه تا ببينيد قيمت خودرو چجوري مياد پايين آقاي ليلاز!با آدرس اشتباه نميتونيد بگيد نظريه درست ميديد.چه اصراري داريد به توليد خودرو دولتي از ايرانخودرو و سايپا چند تا كارخونه توليد خودروي خصوصي با سرمايه گذاري خارجي ها ميتونيد دربياريد كه نه ترس بيكاري 90 هزار كارمند را داريد و نه مجبوريد تحليل دروغي به مردم بديد
  • محمد A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    39 0
    به هیچ عنوان کوتاه نمیایم خودرو باید به قیمت واقعیش برگرده و با کیفیت و مدرن بشه . الان برو قطعات پرایدو از لوازم یدکی بخر خودت وقت بذار اسمبلش کن هم ارزون تر تموم میشه هم زودتر سوارش میشی تازه مطمئنی پیچ مهره هاشو سفت بستی ماشینت سر و صدا هم نمیده چه برسه به تولید انبوه
  • بی نام A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    60 0
    خودرو های بی کیفیت شماهارو نمی خرییییییییییییم
  • ندا A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    68 0
    مردم نخرید لطفا
  • اميرحسين RO ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    43 0
    توجه داشته باشيد قيمت هاي اعلام شده براي خودرو در خارج از كشور قيمت خريد در بازار است نه قيمت فوب . قيمت توليد خودرو بسيار پايين تر از قيمت فروش است . خودرو در ايران به شكل مصنوعي گران است چه توليدي و چه وارداتي
  • a.a IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    10 23
    چیزی که مشخصه اینه که قطعا این کمپین موثر بوده ولی عکس های گوگل در ایران حداقل متعلق به 6 ماه قبله
  • بی نام IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    59 0
    هر ترفندی بزنن با وجود اینکه نیاز به خودرو دارم ولی نمیخرم الان دو ماهه پیاده ام وتا ده سال دیگه هم باشه نمیخرم نمیخرم نمیخرم
    • بی نام A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
      13 0
      واقعا دمت گرم واقعا
  • بی نام A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    42 0
    نمی خریم تا همانگونه که قیمت رو بالا بردین کیفیت هم بالا ببرین.
  • بی نام IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    73 0
    ارزون نمی کنن؟ باشه، اون قدر نخرین ورشکست شن ملت راحت شن و جشن ملی بگیریم. هر کی خودروی صفر بخره به هموطناش و به خودش خیانت کرده.
  • مهندس فلاح IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    4 93
    با سلام خبرانلاین لطفا" نظرم را نمایش دهید این همه بی عدالتی و ناروا گفتن به صنعت مادر کشور خیلی برایم ناراحت کننده است و برایم قابل باور نیست که چرا نویسنده این مطلب اینقدر سطحی و عامیانه در مورد صنعت خودرو سازی مطلب می نویسد. بنده به عنوان کارشناس صنعت خودرو بیشتر مطالب بالا را غیر واقعی و دور از وضعیت موجود کشور دانسته و مطمئن هستم هدف از ارائه این دست مطالب فقط ضربه زدن به پیکره صنعت و اقتصاد کشور است و لاغیر.. کجاست پیروی از دستور رهبری که حمایت از تولیدداخل را سرلوحه کار همه اقشار جامعه قرار داده .
    • بی نام RO ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
      47 0
      جناب مهندس فلاح هر صنعتی برای این که پا بگیرد نیاز به حمایت داردولی پنج سال ده سال خود رو سازان ما چهل سال حمایت دولتی گرفتند الان کره در اتومبیل سازی کجاست ما کجاییم البته باید همزمان اتومبیل چینی هم مردم نخرند ولی کلا خود با خرید کالاهای داخلی که حتی تا کیفیت متوسط دارم البته اگر از دست وارد کنندگان چینی کالایی وجود داشته بشد موافقم مثلا در زمینه کاشی سرامیک کیفیت ها خوب است من خودم وهمه خانواده وقتی می خواهیم خانه هایمان را باز سازی کنیم کاشی سرامیک داخلی می خریم این جز معدود محصولاتی است که ازدست چینی ها در امان مانده وبه همه هم توصیه می کنیم
    • محسن A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
      14 0
      حرف شما درست ؛باید به تولید کمک کرد اما وجداناتو دنیا ما تولید کننده حساب میشیم یا مونتاژکننده،اگه تولید کننده ایم ،چطور میشه که اگه فلان قطعه ریز این تولید را کشورهای خارجی به ما ندهند صنعت ما فلج میشه و قیمت ها سرسام آور بالا میره ،چیزی که در سال های گذشته که تحریم بودیم ،اون را به عینه دیدیدم
  • فردوسي پاكزاد US ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    5 48
    كه چي بشه؟ چرا اين كمپين اسمش ماشين نو نخريم نيست؟ چرا ماشين ايراني نخريم؟ چون گرونه و بي كيفيت؟ خوب منطقيه كه نخري و شما نخر. كمپين مال چيه؟ هيچ قومي در تاريخ بخاطر چشم هم چشمي و از روي نادوني به اندازه ايراني تيشه به ريشه خودش نزده تا بحال. درسته كه از حماقتهاي سيستم طماع حاكميت ايران دولتي بودن خودروسازانه ولي خودروسازي چارتا مدير عامل نيست صد ها هزار نفر كارگر زحمتكشه كه از خودمون هستند. خنده داره كه يك سري كه نه سر پيازند، نه تهش هموطنان هميشه متوقع ناراضي از اين وضع بعنوان حماسه ياد مي كنند. فكر مي كنند با فلج كردن دولت هيچ كارهء وارث بيش از ٥٠٠ ميليارد دلار دزدي احمدي نژاد و تعطيلي خودروسازان ايراني كه نان آور بيش از يك ميليون خانوار هستند و ريختن پول تو جيب دلال ها و ...
  • فردوسي پاكزاد US ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    10 32
    ... و وارد كنندگان كه بزرگ بزرگان و آتش بيار اين معركه هستند، حماسه مي آفرينند؟خير تنها كساني كه ككشون نخواهد گزيد طبق معمول مديران ارشد دست نشانده سيستم مريض هستند كه براحتي پس از بسته شدن درهاي امثال ايران خودرو و بي كار شدن درصد عمده نيروي كار، در بخش ديگه اي شروع به خرابكاري مي كنند. درست همين طوري از رو نادوني روزگاري شاه احمق بيچاره رو بايكوت كردين و حالا كيفيت و قيمتي رو كه بواسطه تحريمي كه دامن همه ايران رو گرفته بوده رو بهانه مي كنيد تا چرخ داغون صنعت رو ضربه فني كنيد؟ ملت بي معرفت يا كلاً ماشين نخريد تا تعرفه و عوارض و همه چيزي كه اجازه افزايش قيمت به خودروسازها رو داده و منبع درآمد از ما بهترونه حذف بشه يا بدونيد كه اين بدن سنگين اگه بخوره زمين وضعتون ده ها برابر بد تر از اينه
    • حسین IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
      32 2
      جدیدا مد شده یه عده میخوان پز روشنفکری بگیرن و مثلا با استدلالهای واهی مردم رو از ادامه کمپین منصرف کنن و به خرید آشغالهای داخلی ترغیب کنن. اما دیگه مردم نمیخرن. بسه هرچی آشغال به چهار برابر قیمت به مردم دادین. همین الانش اگه این کمپین اثری نداشت و ککشون نمیگزید انقدر در مقابل کمپین واکنش نشون نمیدادن و به مردم توهین نمیکردن و تهدید به افزایش قیمت نمیکردن. همه هم میدونن که اینا دلشون برای چهار تا کارگر نسوخته. پس نتیجه میگیریم که بدجور دارن زمین میخورن. خودروی صفر داخلی نمیخرممم.
  • ایرانی IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    6 46
    کاش مردم ما اینقد ساده دل نبودن و همیشه دنبال شور نمی گشتن صنعت خودروسازی مثل صنعت نساجی به خاطر سود یه عده داره به نابودی کشیده میشه حق با مردمه ، خودروی داخلی نسبت به خودروهای خارجی کیفیت نداره ، اما همین مردم یکم دقت کنن ، این خودرو داخل ایران تولید میشه ، واولین کسایی که دارند از همین کمپین ضرر میبینن کارگرای قطعه سازی هستند،خیلی خوبه اگه یکم فکر کردن پس هررفتاریمون باشه کاش میرفتیم مطالعه میکردیم چطور میشه بدون آسیب رسوندن به صنعت داخل ، بدون ازنون خوردن انداختن قشر ضعیف کشور، خواسته هامونو عملی کنیم صنعت نساجی هیچوقت مثل گذشته نشد صنعت شکر والان خودرو سودش با کیه؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
      47 1
      وقتی که قطعات خودروهای داخلی از طرف کارگران قطعه ساز کشور چین تامین می شود،کارگران زحمتکش قطعه ساز چین از کمپین متضرر می شوند دیگه.
    • علی IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
      41 0
      اولا که شما نگران بیکار شدن کارگران زحمت کش نباش. فیلم میسازن 40 میلیارد تومن درحالیکه چند میلیون کارگر حقوق معوقه دارن. حالا شدن کارگر دوست؟ ضمن اینکه آمار سالانه کشته شده های این ارابه های مرگ خیلییی بیشتر از اون دو سه هزار نفر کارگره. دوما ما اصلا صنعت خودرو نمیخوایم. این صنعت 40 سال فرصت داشت که به جایی برسه. اما چیزی جز نون دونی برای یه عده نیست. پس خودروی صفر نمیخریم تا به امید خدا جمع شه بساطشون.
  • رضا A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    50 0
    من همیشه اخبار مربوط به خودرو را در اینترنت دنبال میکنمدو روز پیش دیدم سایت خبری شبکه خبر صدا و سیما خبر های مربوط به خودرو را از سایتش جمع کرده این در صورتیه که همیشه این خبرها رو توو وب سایتش میذاشتفقط یه نتیجه گیری میشه ازش گرفت. و اون اینه که دهن اونم این شرکت ها با پول بستنو اینا همشون دستاشون توو یه کاسه ست و چیزی که براشون مهم نیست مردم و منافع مردمه
  • علیرضا A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    42 0
    با ی عذر خواهی الکی میخوان ماست مالی بکنن و بره و بعد کار خودشون طبق روال سابق ادامه بدن و جان صدها هزار نفر رو بگیرن .... به نظر من بازماندگان و قربانیان حوادث رانندگی خودروهای ساخت داخل باید بر عیلیه خودرو سازها اقامه دعوا کنن و خسارت و دیه بگیرن این همه سال تلفات رانندگی به دلیل فروش خودرو های بی کیفیت و غیر استاندارد .... در ایران کم از تلفات جنگ نبوده
  • مرتضی A1 ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    23 0
    سلام ب همگی ی سوال چرا کاخونه های معتبر دنیا رو خودرهاشون 20 درصد میکشن ولی ایران خودرو و ساپیپاخودرویی ک براشون زیر 10 تومنه بالای 20 تومن میدن
  • رسول A1 ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    26 0
    اقا فقط نخرید مطمین باشید تا زمانیکه با یک خودروساز خارجی وارد رقابت نشدن خبری از کاهش قیمت نیست سال نود و یک بهونه شون برای افزایش قیمت اضاف کردن یکسری اپشن ها و تاحدودی ارتفا ایمنی بود مثلا واسه پراید کیسه هوا گذاشتن و همین بهونه ای شد تا قیمتشو به بیست میلیون برسونند الان هم به بهونه اپشن های جدید قیمت خودرو رو کاهش نمیدن و خودروهای بی کیفیت رو میندازن به ملت بیچاره فقط صبر کنید و نخرید انشالا تادی کارشون تمومه اندکی صبر سحر نزدیک است
  • کامران A1 ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    21 0
    عزیزانی که از خودروسازهای داخلی حمایت میکنن به این سوالات پاسخ بدن 1 چرا همین پراید تو عراق 5 میلیونه ولی مردم ما باید 20 میلیون بخرن؟ 2 چرا بعد از 40 سال حمایت، خودروسازها هنوز نمیتونن با دنیا رقابت کنند؟ 3 تا کی مردم ما باید تاوان عقب ماندگی و زیاده خواهی خودروسازان رو بدن؟ 4 چرا با وجود ادعای تولید داخلی پس از سه برابر شدن دلار قیمت خودرو هم سه برابر شد؟ 5 چرا نمیشه اینطور فکر کرد که اگه این خودروسازان داخلی نباشن چند برابر کارگرهای اونها میتونن در خدمات پس از فروش و شرکتهای وابسته به خودروسازهای معتبر دنیا که بدون گمرک در ایران سرمایه گذاری میکنن استخدام بشن؟ 6چرا فکر میکنین این کمپین موفق نمیشه؟ مگه قدرت اتحاد مردم ایرانو ندیدین؟ منتظر پاسختون هستیم. شاید شما راست بگین:
  • ایرانی سربلند IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    27 0
    شما رابه خدا نخرید یکبار غیرت ایرانی رانشان دهید یکباردست به دست هم بدهیم ودرجهت ترقی کشور گام برداریم تا کی باید جنس بنجول چینی به اسم ایرانی مصرف کنیم به سلیقه خود احترام بگذارید واین کمپین را برای سایر وسایل چینی ادامه دهید .شما رابخدا کم نیارید پیروزی نزدیک است
  • نوید IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    22 0
    بنده اگر قیمت هم پائین بیاید به هیچ عنوان خودرو بی کیفیت داخلی نمیخرم .
  • رضا. ش IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    18 0
    من سال 88 یک پراید خریدم و سال 92 با پرداخت 10 میلیون تومن اضافه یک فولکس گل مدل 87 خریدم، کیفیت این خودرو نه تنها با پراید بلکه با پژو قابل مقایسه نبود، امکاناتش و همچنین کیفیت قطعاتش، مثلاً شیشه بالابرهاش که مثل روز اول قوی کار میکنن برعکس تمام پرایدها و پژوها، یا اینکه هنوز با گذشت 160 هزار کیلومتر از کارکردش برای تعمیر جلوبندی نرفتم،واقعاً حمایت از تولید داخلی با خریدن خودروهای بی کیفیت هیچ سنخیتی نداره، ببینید میتسوبیشی از چه سالی خودروهای 4 سیلندرش رو 16 سوپاپ کرد؟ اما ما هنوز به ساخت خودروهای 8 سوپاپ قدیمی و اتلاف بنزین سرمایه ملی ادامه میدیم. آیا واقعاً توان تولید یک موتور بهینه رو نداریم؟ خیر ، چیزی که مردم بیچاره دائم دارن میخرن و بازار انحصاری سایپا
  • حامد A1 ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    15 0
    درود بر وجود همتون
  • بی نام IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    11 2
    خود مدیر عامل سایپا پراید سوار میشه
  • بی نام A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    2 6
    این همه میگید نمیخریم ولی توی شهر پر از پلاک های جدیده تا ماشینی از کارخونه در نیاد که شماره پلاکی اضافه نمیشه اونم انقدر زیاد.هر قدر هم خودرو دست دوم خرید و فروش بشه بازم تعداد کم میاد.نصف پلاکهای جدید ماشینهای صفر هستند.الکی فقط بلدین شعار بدین بعد از اونطرف برین با ماشین جدیدتون پز بدین...
  • رضا A1 ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    15 0
    با تشکر از گزارش خوب و دقیق که این روزا کم دیده میشه تا اسم کمپین میاد همه میخوان به ضد انقلاب و وارد کننده خودرو وخیلی چیزای دیگه وصلش کنن در صورتی که مشکل اصلی خودروساز و خودروهاشه .... وقتی استعداد نداری که قهرمان المپیک بشی نشو بیخیال صنعت خودرو بشید خودرو ساز خوب ارزان تو دنیا زیاده که محصولاتشون رو با خدمات عالی میتونن بفروشن تو همین ایران
  • فرامرز RO ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    14 0
    بقرآن از بهمن ماه پارسال میخواستم پرشیا بخرم39میلیون تا دم نمایشگاه هم رفتم اما حس خوبی نداشتم نخریدم بعدش هم کمپین نخریدن خودرو هم که دیدم دیگه اصلا نخریدم پولمو گذاشتم بانک ملی سود میگیرم تا حالا 5800000تومنم سود داده پولم نزدیک50میلیون شده اخه کدوم مشنگی این اشغالای خراب رو میخره
  • بی نام A1 ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    13 0
    مفدشونم گرونه این ماشینای سایپا
  • توحید مهدوی A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    11 0
    من امروز رفتم نمایندگی شرکت سایپا واسه گارانتی ماشینم متاسفانه مدیریت و عوامل نمایندگی ریختن سرم و ۶نفری منو کتک زدن حالا پرده گوش چپم سوراخ شده رفتم شکایت کردم حالا موندم چیکار کنم منو راهنمایی کنید مدارک پزشکی قانونی و صورتجلسه کلانتری اگه خواستید واستون میفرستم مراغه اذربایجان شرقی توحید مهدوی ۰۹۱۴۴۲۱۲۱۰۷ تو رو خدا کمکم کنید اگه بخواهید میام تهران البته از دادستانی حکم گرفتم واسه دوربین مدار بستشون اگه اینو پخش کنین ایول میشه ۶نفری داشتن کافرو مسلمان میکردن خاک بر سر ما
  • یوسف IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
    8 1
    سه سال پیش برای نقص فنی پراید صفری که خریده بودم سه بار به نمایندگی مراجعه کردم که هر بار الکی دستی میکشیدند و میگفتند درست شد ولی درست نمیشد و سر جهارراه ها که سرعت را کم میکردم یا ایست میکردم خود به خود خاموش میشد و مجبور به هل دادن و خروج از چهاراه میشدم و بلاخره یاد گرفتم که به یک جعبه که بالای چراغ چپ بود ضربه میزدم روشن میشد و راه میرفت. به نمایندگی بردم که نمایندگی فرودگاه تبریز بود نوبت منو به دیگری دادند مجبور شدم کشیک خودم را بفروشم و 250000 تومان ضرر کنم و توهین هم بشنوم و باوجود گارانتی پول قطعه را هم دادم تا عوض کردند. هم بی ادبند هم آدم کشند و هم دزد. نخرید بخدا سود میبرید.
  • سرتیپ زاده A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    21 0
    ای مدیران کارخانجات خودرو سازی .... ، هنوز به خاطر داریم که به خاطر یک لوله باریک بنزین از باک خودرو پژو تا موتور چند هزار انسان رازنده زنده سوزاندید و پرایدهای ساخت کارخانه شماکه باسرعت 70 تا80 کیلومتر کشته میدهد ، آنهم با واردات 85 قطعات از خارج ، آیا این افتخار ملیست .... روزی .... پس میدهید . وقتی به قبرستانها میروید به اطراف خودخوب نگاه کنید وآگاه باشید که همه آنهاکه مدفونن از بیماری نمردند .
  • سرتیپ زاده A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    19 0
    اگه باکسی دشمنی ومیخوای اونوبکشی یه پراید براش بخر . امتحان کن ...
  • فرزاد EU ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    1 17
    با عرض سلام من عاشق سایت و خودرو هستم و خودرو بخرید هر قیمتی بود دمرتون گرم چیزی پایین نمیاید که چونه بزنینم ...
    • ناشناس A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
      0 1
      من ميخواستم منفى بدم اشتباهى مثبت شد
  • امین GB ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    12 0
    بایدماشین ایرانی نخریم تاماشین ارزان بشه دست به دست هم بدیم یاعلی
  • من کینه ایم A1 ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    6 0
    سلام حدود 14 نفر از دوستان نازنینم رو همین ماشینها ازم گرفتن حالا اگه 206 رو به 2 میلیون هم بدن نمیخرم چون من کینه ایم وامشون هم واسه خودشون به ماکه وام نمیدن .به خودشون میدن اگه راست میگن 25میلیون بدن به خودم تا تویتا یاریس بخرم. قیمت جهانیش همینه بازم میگم من کینه ایم
  • لقمان DE ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    2 0
    خيلي سپاس گذارم از تمام هم وطنان فهيم با شعور و متمدنم كه واقعا اين جور حركات شرافتمندانه اي انجام دادن
  • حسین A1 ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
    2 0
    سال ۹۵ سال به تاریخ پیوستن فرغون سازی ... یا باید خط تولید خودروی واقعی راه اندازی کنند یا جمع کنند تعداد افرادی که حاضرند لگن جدید بخرند سال به سال کمتر میشود فقط خودرو اولی ها از سوار شدن اینها ذوق زده میشوند واکثر مردم خسته شده اند از فرغون سواری
  • بی نام A1 ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 0
    آفرین واقعا فرغون سازها بهتر از اینها هستند

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین