رتبه جهانی ایران در جذب گردشگر چند است؟/ تضعیف ارزش ریال بهترین مزیت رقابتی!

ایران از نظر قدرت رقابت برای جذب گردشگر از بین 141 کشور در رتبه 97 قرار دارد و این یعنی راه دشوار و درازی را برای افزایش سهم درآمدهای حاصل از توریست با درامدهای نفتی درپیش داریم.

مریم یعقوبی

مجمع جهانی اقتصاد در تازه ترین گزارش خود از مجموعه گزارش های رقابت پذیری اقتصاد کشورهای مختلف، شرایط ایران را از نظر آمادگی برای جذب گردشگر خارجی در سال 2015 میلادی بررسی کرده است.

رتبه و آمادگی ایران در این حوزه از آن رو به شدت مهم است که با تحولات مثبت رخ داده در فضای دیپلماتیک از یک سو و ضرورت کسب درآمدهای ارزی به غیر از مجرای فروش نفت، درآمد از محل جذب توریست یکی از کلیدی ترین روش های درآمدزایی ملی است.

گزارش هاي رقابت پذيري با توجه به شرايط موجود جهاني شاخص هايي را تعريف و براساس آن امكان مقايسه شمار بالايي از کشورها در حوزه گردشگري را فراهم مي آورد. با توجه به تغيير شرايط، شاخص هاي هر گزارش در مقايسه با گزارش هاي سالهاي قبل تغيير کرده و کارآمدتر مي شوند.

از سال 2011 ايران نيز به عنوان يكي از کشورهاي در فهرست کشورهاي مورد بررسي در گزارش هاي رقابت پذيري سفر و گردشگري مجمع اقتصاد جهاني قرار گرفت. براساس اين گزارش، ايران در ميان 141 کشور رتبه 97 را به خود اختصاص داده است.

در ميان ارکان ايران، بهترين عملكرد متعلق به رکن رقابت پذيري قيمتي با رتبه 1 و ضعيفترين عملكرد به رکن اولويت دهي به سفر و گردشگري با رتبه 131  و سپس رکن محيط کسب وکار و  رکن زيرساخت خدمات گردشگري هر دو با رتبه 111 تعلق دارد.

در ميان زیرشاخص ها، شيوع ايدز رتبه 1، ماليات بر بليط و هزينه هاي فرودگاهي رتبه 3  و ميزان ثبت نام در مدارس ابتدايي رتبه 2 را مي توان به عنوان برترين نقاط قوت دانست.

ازسوي ديگر زیرشاخص ها تخت هاي بيمارستاني و ميزان مشارکت کارکنان زن هر دو با رتبه 131 ، اولويت صنعت گردشگري براي دولت رتبه 132  و ميزان آموزش کارکنان رتبه 133  جزو ضعيف ترين زیرشاخص های ايران بشمار مي روند.

  

جایگاه ایران در خاورمیانه و شمال آفریقا

در ميان رقباي خاورميانه و شمال آفريقا، امارات متحده عربي، قطر و بحرين به ترتيب سه رتبه برتر در ميان 16 کشور منطقه خاورميانه و شمال آفريقا هستند.

کشور ايران در منطقه، رتبه 12 را به خود اختصاص داده است. اين در حالي است که رتبه نخست منطقه یعنی  امارات متحده عربي در مقياس جهاني در جايگاه 23 قرار گرفته است.

ایران با نمره 6.62 از لحاظ رقابت پذیری قیمتی در منطقه نيز برتر است. پايين ترين نمره در میان رکن هاي ايران در منطقه رکن گشودگي بين المللي با نمره 2.14 است که رقم آن به ميانگين منطقه یعنی 2.18 نزدیک تر و از بهترین عملکرد جهانی یعنی 5.25 بسیار فاصله دارد.

در گزارش مجمع جهاني اقتصاد، بررسي هر مقصد در چهار بعد اصلي صورت مي پذيرد. اين ابعاد در مجموع به 13 رکن به عنوان شاخص هاي اصلي و 11 زیرشاخص، تقسيم می شوند.

در تهیه این گزارش ها نخست، به ارزيابي مجموعه عوامل عمومي موثر بر اداره گردشگري در کشور پرداخته و در اصلاح «آمادگي محيطي» ناميده مي شود. اين بعد شامل رکن هاي محيط کسب وکار،  امنيت و ايمني، بهداشت و سلامت،  منابع انساني و بازار کار  و آمادگي در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات مي شود.

 بعد دوم مبتني بر شرايط و چارچوب قانوني گردشگري است و چهار رکن اولويت دهي به سفر و گردشگري، گشودگي بين المللي، رقابت پذيري قيمتي و پايداري محيطي را دربرمي گيرد.

بعد زيرساخت، دسترسي و کيفيت زيرساخت هاي فيزيكي صنعت را با استفاده از سه رکن زيرساخت حملونقل هوايي، زيرساختهاي حمل ونقل زميني و بنادر و زيرساخت خدمات گردشگري مورد بررسي قرار مي دهد.

آخرين حوزه در ارتباط با منابع فرهنگي و طبيعي قرار دارد، همان چيزي که دليل سفر مسافر بشمار مي رود. اين حوزه دو رکن منابع طبيعي و منابع فرهنگي و تجارت سفر  را شامل مي شود.

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 456544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فافا IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    78 0
    این آمار هیچ کدوم مهم تر از وجود امنیت و آزادی در ایران برای جذب گردشگر نیست . ما در واقع صنعت گردشگری ابدا نداریم در حالیکه میتونیم به راحتی یکی از 10 تا کشور در جذب گردشگر بشیم ، من ایران رو زیاد گشتم از کویر و طبیعت خشک گرفته تا تمام بنادر جنوبی و طبیعت بکر سمت گیلان و اردبیل و منطقه کرد ها و کوهستان های زاگرس و خیلی جاهای دیگه که خودم ندیدم و مطمئنم عالی هستن ، اینا رو بذاریم کنار آثار تاریخی و فرهنگی ببینیم چه ظرفیت بینظیری داریم . اما وقتی آزادی و امکانات اولیه مثل دستشویی نداریم یعنی هیچی نداریم .
  • ali IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    18 0
    عمرمون تموم شد پس کی این مسولین از خواب بیدار میشن .