مدیرکل امور بین‌الملل معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: امروز در تمام دنیا، مفهوم اشتغال از شکل سنتی خود، به شکلی نوین رسیده است. یعنی به جای آن که افراد جامعه چشم انتظار دولت ها باشند که برایشان کار ایجاد کنند، بر توانایی های فردی خود تکیه می کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ نمایشگاه نقش زنان در توسعه پایدار 24 تا 27 شهریور ماه برای دومین بار برگزار می شود و این بار، مهمانانی از کشورهای مسلمان حضور دارند که به گفته لیلا فلاحتی، مدیرکل امور بین الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، قرار است تجربیات خود را در حوزه کارآفرینی با زنان کارآفرین ایران به اشتراک بگذارند.

با فلاحتی درباره بخش بین الملل این نمایشگاه و جایگاه زنان کارآفرین ایران در جهان گفتگو کردیم که حاصل آن را می خوانید:

در بخش بین الملل نمایشگاه نقش زنان در توسعه پایدار، مهمانانی از چند کشور خارجی هم حضور دارند. این دعوت با چه هدفی انجام شده؟

یکی از مهم ترین اولویت های ما، معرفی چهره زن مسلمان ایرانی و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف است. در سال های گذشته در حوزه های بهداشت و درمان و آموزش، پیشرفت چشمگیری داشته ایم و در منطقه سرآمد هستیم. اما الان فکر می کنم وقت آن رسیده که پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران را در حوزه زنان به دنیا نشان دهیم. به همین دلیل بخش بین الملل همایش نقش زنان در توسعه پایدار را در سه سطح وزرایی، آکادمیک و کارآفرینان نمونه برگزار می کنیم و امسال مهمان هایی از سنگال، جمهوری آذربایجان، افغانستان داریم. همچنین رئیس اداره امور زنان سازمان همکاری های اسلامی هم در جمع این مهمانان حضور دارد. هدف ما از دعوت مهمانان خارجی این بود که ظرفیت های کارآفرینی ایران را معرفی کرده و فضایی ایجاد کنیم تا متولیان امور زنان در سایر کشورها، ایران را به عنوان بازار خرید بشناسند، شبکه‌ همکاری و ‌تبادل تجربیات با کشورها فراهم شده و مناسبات تجاری و اقتصادی جدیدی برای زنان کارآفرین زمینه سازی شود. البته مهمانان دیگری هم داشتیم که بنا به تغییر پست یا برخی مسایل دیگر امکان حضور نیافتند. مثلا در ترکیه به دلیل تغییرات کابینه و در عراق به دلیل حذف پست وزارت امور زنان مهمانان حضور نخواهند داشت. اما دو چهره آشنا در این حوزه یعنی شفقت فاروق که مقالات او پر استنادترین مقالات در بین زنان جهان اسلام است و خانم بیا نوری که پیش از این وزیر امور زنان عراق بود و از چهره های سرشناس در حوزه کارآفرینی و اقتصاد است، حضور دارند. در کل می توان گفت که مهمانان دعوت شده، از کشورهایی هستند که یا با آنها تفاهم نامه هکاری داریم یا قرار است در فرصتی مناسب تفاهم نامه ای را امضا کنیم.

در حوزه کارآفرینی زنان چه همکاری هایی با کشورهای خارجی داریم؟

در تفاهم نامه های خارجی که معاونت امور زنان امضا می کند، بندهایی درباره مبادلات تجاری و تجارب اقتصادی و کارآفرینی درج می شود که در واقع تضمین کننده همکاری های دو جانبه است. در واقع کشورهایی که با آنها تفاهم نامه همکاری داریم، تسهیلات ویژه ای برای کارآفرینان ایرانی در نظر می گیرند. مثلا در چین یا ارمنستان که مدتی قبل بانوان کارآفرین ایرانی نمایشگاه برگزار کردند، غرفه ها به صورت رایگان به آنها واگذار شد. همچنین وقتی با کشوری تفاهم نامه همکاری تجاری و اقتصادی در حوزه زنان داریم، بانوان کارآفرین کشور ما در اولویت مبادلات قرار می گیرند. اما چون عموما کارآفرینان در بخش غیردولتی فعال هستند، تبلیغات گسترده ای درباره این حضورهای بین المللی و تسهیلات دو جانبه صورت نمی گیرد.

جایگاه زنان ایرانی را در حوزه کارآفرینی نسبت به زنان دیگر کشورها چطور ارزیابی می کنید؟

واقعیت این است که در حال حاضر جایگاه قابل اعتنایی نداریم. چون زنان ما دیر وارد حوزه های تجارت و کارآفرینی شده اند و اگر بخواهیم جایگاه زنان ایرانی را در این حوزه با زنان شرق آسیا مقایسه کنیم، هنوز راه زیادی برای طی کردن داریم. شاید بتوان گفت یک دلیل آن تحریم های یک طرفه است که تا حدود زیادی بر نقش اجتماعی و اقتصادی زنان تاثیر گذاشته. اما این فاصله قابل جبران است و پیش بینی می کنیم در پنج سال آینده اگر شرایط با ثباتی پیش رو داشته باشیم، بتوانیم فاصله خود را با دنیا کم کرده و موفقیت های قابل توجهی کسب کنیم.

در بعد داخلی، برای ترویج کارآفرینی میان زنان چه کارهایی باید انجام شود؟

مهم ترین کار، تغییر ساختار کسب و کار و فرهنگ سازی است. امروز در تمام دنیا، مفهوم اشتغال از شکل سنتی خود، به شکلی نوین رسیده است. یعنی به جای آن که افراد جامعه چشم انتظار دولت ها باشند که برایشان کار ایجاد کنند، بر توانایی های فردی خود تکیه می کنند. با توجه به این تغییر رویکرد، در ایران هم باید تغییرات اساسی به وجود بیاید. به ویژه با بالا رفتن تحصیلات زنان، نیاز به فرهنگسازی بیشتری برای توسعه کارآفرینی وجود دارد و باید این مفهوم جا بیفتد که دولت، متولی ایجاد اشتغال نیست، بلکه تسهیلگر اشتغال است و برای افراد متخصص، با استعداد و باانگیزه ای که می خواهند تولید شغل کنند، امکانات فراهم می کند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 457078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عطا IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    0 0
    نیاز باعث پیشرفت و نوآوری میشود نه راحت طلبی فقط باید برنامه ریزی و شعور مدیریتی داشته باشی