یک کارشناس آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر مدارس غیردولتی یکی یکی به تعطیلی کشیده می شوند و بهترین کاری که می شود در این مقطع انجام داد، کمک آموزش و پرورش برای پر کردن ظرفیت خالی مدارس غیردولتی به جای واگذاری مدارس به بخش خصوصی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سال گذشته چند مدرسه به صورت پایلوت به بخش خصوصی واگذار شد که والدینی که فرزندانشان در این مدرسه ها درس می خواندند رضایت چندانی از کیفیت آموزشی نداشتند. یکی از کاربران خبرآنلاین در مورد مدارسی که به این صورت خصوصی شده اند پرسیده بود و خواسته بود بداند سرنوشت این مدارس با این کیفیت آموزشی پایین چه می شود.


محسن تقی آبادی کارشناس آموزش و پرورش در مرکز پژوهش‌های مجلس در این رابطه به خبرآنلاین گفت: سال گذشته وزارت آموزش و پرورش اصرار داشت از مجلس شورای اسلامی خواست تا مجوز واگذاری 20 درصد از مدارس را به بخش خصوصی به آن ها بدهد . مجلس مجوز واگذاری 500 مدرسه یعنی نیم درصد کل مدارس را داد که از این این 500 مدرسه، 24 تا در شهر تهران بودند.

او ادامه داد: کمیسیون آموزش و تحقیقات کشور و دستگاههای دیگر نظارتی بررسی هایی را داشتند و به این نتیجه رسیدند که اولیا و جامعه فرهنگیان از این طرح راضی نیستند در نتیجه برای امسال، مجلس اجازه واگذاری مدارس را نداد و آن نیم درصد را نیز حذف کرد.

تقی آبادی درباره اشکالات این طرح گفت: بزرگترین اشکالی که طرح واگذاری داشت این بود که افراد جذب شده سابقه فرهنگی نداشتند و پیمانکار بودند. وقتی مدرسه را تحویل می گرفتند مدیر، معاون و خدمتگزاران مدرسه باقی می ماندند و معلمین را پیمانکاران به مدرسه تحمیل می کردند که غالبا از بستگان و آشنایان و افرادی با سابقه کم بودند. این افراد وقتی معرفی می شدند گزینششان تا پایان سال طول می کشید چرا که اصلا شناختی از آن ها وجود نداشت. از این جهت راندمان آموزشی به شدت پایین آمد و تعلیم و تربیت در خصوصی سازی مدارس ذبح شد.

او با بیان این که سرانه هر دانش آموز بین یک میلیون و 200 تا دو میلیون تومان است گفت: در طرح خصوصی سازی مدارس برای هر دانش آموز تنها 400 هزار تومان در نظر گرفته شده بود.

این کارشناس آموزش و پرورش به ارائه راهکار پرداخت و گفت: در مقطع فعلی بهترین کار این است که ما به بخش خصوصی کمک کنیم تا صندلی های خالی مدارس غیردولتی پر شوند. به این معنا که افرادی که توان ثبت نام در مدارس غیردولتی را ندارند و همچنین مدارسی که ظرفیتشان زیاد است به آموزش و پرورش معرفی شوند و این وزارتخانه هزینه تحصیل دانش آموزان در این مدارس را تامین کند تا صندلی های خالی مدارس غیردولتی پر و از تعطیلی این مدرسه ها جلوگیری شود.

تقی آبادی ادامه داد: به دلیل پایین امدن توان مالی مردم مدارس غیر دولتی یکی یکی به تعطیلی کشیده می شوند و از آن طرف تقاضا برای مدارس دولتی بالاست و نیاز است که مدرسه جدید ساخته شود! پس در این شرایط بهترین راه کمک آموزش و پرورش برای استفاده از ظرفیت های مدارس غیردولتی است.
23304

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 457534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    1 0
    سیستم آموزشی با این مدارس غیر انتفاعی نابود شد