زلزله 8.3 ریشتری در شیلی؛ موج های 4.5 متری خبر از سونامی در کالیفرنیا و هاوایی می دهند؟

زلزله 8.3 ریشتری بامداد امروز در شیلی تاکنون منجر به مرگ 5 نفر شده است؛ یک میلیون نفر نیز خانه های خود را به دلیل احتمال وقوع سونامی تخلیه کردند. گفته می شود امکان آمدن سونامی در مناطق زیادی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ سازمان ملی زمین شناسی آمریکا (یو اس جی اس) اعلام کرده مرکز زلزله در 46 کیلومتری غرب شهر ایلاپل در شمال غربی شیلی بوده است. عمق زلزله حدود 25 کیلومتر بوده است.

سازمان ملی اضطراری شیلی هشدار داده است که امکان آمدن سونامی هست و به بعضی از خانه های نزدیک ساحل دستور داده شده است که خانه شان را تخلیه کنند.

گفته شده که موج های شدیدی تاکنون در سواحل شیلی و نزدیک به مرکز زلزله آمده است و ارتفاع یکی از آنها 4.5 متر بوده است.

هشدار سونامی

گزارش های سونامی نشان می دهد که خطر آمدن سونامی در هزاران کیلومتر دور تر از شیلی یعنی کالیفرنیا و هاوایی نیز هست. یعنی مردم در آن مناطق باید ساحل را ترک کنند.

در لس آنجلس اورنج و سن‌دیگو نیز به شهروندان هشدار داده شده که به ساحل نروند اما مسوولان شهر اعلام کرده اند که امکان آمدن سیل خیلی کم است.

مرکز هشدار سونامی در دریای آرام نیز گفته است که امکان آمدن سونامی خطرناک و گسترده ای نیز در شیلی و پرو وجود دارد.

حتی امکان آمدن سونامی در نیوزلند که در 9000 کیلومتری مرکز زلزله هست نیز وجود دارد. وزارت دفاع مردمی نیوزلند گفت که امکان آمدن موج های قوی در بعضی از مناطق این کشور وجود دارد.


قطع برق

در شهری ساحلی در کاکویمبو شیلی عکس هایی از یک مرکز خرید نشان می دهد که دیوارها ریخته است، صندلی ها و میزها نیز از مملو از شن و ماسه شده اند. شهردار کاکویبو گفت که 95 مناطق شهر برق ندارد.

پس لرزه های 4.9 ریشتری حتی در پایتخت شیلی یعنی 230 کیلومتری مرکز زلزله احساس شده است. یکی از اهالی سانتیاگو گفت: همه فرار کردند، پنجره ها لرزید و همه چیز افتادند، تاثیر زلزله واقعا زیاد است.

مدیر ارتباطات اضطراری برای چشم انداز جهانی در شیلی گفت: وقتی زمین لرزه شروع شد، مردم ترسیده بودند و در خیابان ها می دویدند، زلزله واقعا شدید بود و به نظر می رسید دقایقی ادامه پیدا کند.

حلقه آتش

شیلی یکی از مستعد ترین مناطق جهان برای زلزله است، این کشور روی خطی از آتشفشان ها در اقیانوس ها قرار دارد که به آن «حلقه آتش» می گویند.از سال 1970 ده ها زلزله بالای 7 ریشتر شیلی را لرزادنه است.

منبع: سی‌ان‌ان/ 17 سپتامبر 2015

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 458337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    1 0
    دمشون گرم 8.3 ریشتر و 5 تا کشته 8.3 ریشتر تو ایران بیاد کل شهرهای ایران با خاک یکی میشن