ایسنا نوشت:در 23 دی ماه سال 93 بود که براساس هماهنگی‌های انجام شده بین سازمان حفاظت محیط زیست و فدراسیون والیبال، «درنا» به عنوان نماد محیط زیستی برای والیبالیست‌ها انتخاب شد.

این امر که به منظور استفاده از ظرفیت و فرصت‌های ورزشی برای برجسته‌کردن موضوعات محیط زیستی و انتقال فرهنگ زیست محیطی در سطح ملی و بین‌المللی صورت گرفت، با استقبال جدی رئیس فدراسیون والیبال، محمدرضا داورزنی همراه بود.

در این راستا تفاهم‌نامه‌ای میان فدراسیون والیبال و سازمان حفاظت محیط‌ زیست منعقد شد و فدراسیون والیبال برای استفاده از نماد درنا بر روی پیراهن تیم ملی والیبال در مسابقات لیگ جهانی موافقت کرد اما با گذشت حدود هشت ماه از انعقاد این تفاهم‌نامه، جای درنا در لباس‌های والیبالیست‌ها همچنان خالیست و طرح این گونه درمعرض انقراض، نه تنها در جریان مسابقات اخیر لیگ جهانی والیبال، روی پیراهن ملی‌پوشان نقش نبست، بلکه در مسابقات قهرمانی والیبال آسیا نیز درنای ایرانی روی لباس والیبالیست‌های ایرانی قرار نگرفت.

در این باره مریم بهمن، فعال محیط زیست و دبیر کارگروه والیبال و محیط‌ زیست می‌گوید: «آرش نورآقایی» ایده‌پرداز اصلی طرح یوزپلنگ روی پیراهن تیم ملی فوتبال بود که بعد از اتمام و به نتیجه رسیدن آن، بنا به پیشنهاد افرادی در فدراسیون والیبال قرار شد نورآقایی به همراه همکاران خود در پروژه یوزپلنگ، روی موضوع خشکسالی به عنوان یکی از معضلات کشور و نماد محیط زیستی تیم والیبال نیز کار کنند. بنابراین کارگروهی با حضور تعدادی نیروی داوطلب محیط زیستی که جزو NGOهای مختلف بودند و تعدادی از دوستان در فدراسیون والیبال و با موافقت کامل فدراسیون و آقای داورزنی تشکیل شد.

دبیر کار گروه والیبال و محیط‌ زیست با تاکید بر اینکه این تشکل در پی جلسه مشترک رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، و رئیس فدراسیون والیبال و با موافقت هر دو سازمان تشکیل شد، ادامه می‌دهد: جلسه در اوایل پاییز سال 93 تشکیل شد و طی آن هر دو طرف با تشکیل کارگروه "والیبال و محیط زیست" موافقت کردند.

وجوه تشابه درنا با والیبالیست‌ها

وی با تاکید بر اینکه "درنا" به خاطر وجوه تشابه‌اش با والیبالیست‌ها انتخاب شد، اظهار می‌کند: قامت بلند، استقامت و رنگ سفید این گونه در حال انقراض، باعث برگزیده شدن آن ‌به عنوان نماد تیم ملی والیبال شد.

درنا از پرنده‌های به‌شدت در معرض خطر انقراض است، آخرین بازمانده از نسل درناها با نام «درنای امید» هفت سال است که بعد از طی مسافت چهار هزار کیلومتری از سیبری روسیه خود را برای زمستان‌گذرانی به تالاب فریدون‌کنار ایران می‌رساند.

بهمن با اشاره به اینکه قرار شد در این کارگروه چند طرح برای پیراهن تیم ملی والیبال طراحی کنیم، ادامه می‌دهد: چون می‌دانستیم FIBV (فدراسیون جهانی والیبال) قوانینی برای لباس بازیکنان تدوین کرده، آن قوانین را از فدراسیون والیبال گرفتیم و طرح‌هایی را پیشنهاد دادیم تا اینکه در جلسه‌ای که خانم ابتکار و آقای داورزنی داشتند یکی از اتودها انتخاب شد؛ ما در کارگروه روی آن کار کردیم تا طرح بتواند در عین حال که مفهوم خشکسالی را می‌رساند، پیام درنا را که امید است، به بازیکنان و مخاطبان انتقال دهد.

به گفته وی کارگروه مربوطه بر این نکته که موضوع خشکسالی بالذات یک موضوع امیدوار کننده‌ نیست و نمی‌تواند به بازیکن روحیه بدهد واقف بوده، بنابراین تلاش می‌کنند تا این نماد برای بازیکنان امیدبخش نیز باشد و یکی از دلایل انتخاب درنا این است که اسم دیگر این پرنده «امید» است تا هم روحیه‌ای برای ملی‌پوشان باشد و هم این مسئله که معضل خشکسالی با مدیریت صحیح امکان حل شدن دارد، گفته شود.

دبیر کارگروه والیبال و محیط‌ زیست در پاسخ به چرایی اجرایی نشدن این طرح می‌گوید: دلیل اینکه چرا این طرح بعد از شش یا هفت ماه کار داوطلبانه حدود 20 نفر فعال محیط زیستی، روی لباس بازیکنان قرار نگرفت را خود ما هم دقیقا نمی‌دانیم. چون قرار بود برای لیگ جهانی این طرح روی لباس بازیکنان حک شود و آقای داورزنی هم بسیار از این کار استقبال کردند و نامه‌ای مبنی بر آماده بودن طرح و سپس طرح را برای ایشان فرستادیم، اما فدراسیون والیبال به یکباره اعلام کردند که قرار نیست این طرح روی پیراهن ملی‌پوشان برود!

وی ادامه می‌دهد: دلیل آن را که از فدراسیون پرسیدیم، هرکس دلیلی را مطرح کرد و نهایتا اعلام کردند اسپانسر این طرح که بانک سامان است با آن مخالفت کرده است. در حالی که ما با اسپانسر هم جلسه داشتیم که طی آن از طرح ما استقبال بسیاری کرده بودند. آنها اگر هم مخالفتی داشتند در جلسه‌ای که با آنها داشتیم چیزی در مورد مخالفت خود با این طرح به ما نگفتند.

بهمن با بیان اینکه حتی ادعا شد که FIBV طرح را تایید نکرده، اظهار می‌کند: این درصورتی است که اصلا به FIBV نامه‌ای زده نشده بود، همچنین تمام قوانینی که FIBV برای لباس‌ها گذاشته بود همه را رعایت کرده بودیم.

وی با بیان اینکه فدراسیون والیبال تقریبا یک ماه قبل از بازی‌های لیگ جهانی مخالفت خود را با اجرای این طرح اعلام کرد، ادامه می‌دهد: زمانی اعلام مخالفت شد که ما در کارگروه حتی نمونه چاپی لباس را هم زده بودیم. همچنین قرار بود در بازی‌هایی که ایران میزبانی را بر عهده دارد، دور تا دور زمین ورزش شعارهای محیط زیستی به سه زبان انگلیسی، لهستانی و روسی درج شود ولی هیج کدام از این اتفاقات نیفتاد.

درنا به مسابقات آسیایی نیز نرسید

به گفته این فعال محیط زیست، فدراسیون والیبال در مراسمی که طی آن سعید معروف، کاپیتان و پاسور تیم ملی والیبال به عنوان «سفیر آب» معرفی شد، قول داده بود که نماد درنا صددرصد برای بازی‌های آسیایی روی پیراهن بازیکنان نقش ببندد ولی این وعده هم عملی نشد.

سیزدهمین دوره رقابت‌های جام جهانی والیبال که این روزها در حال برگزاری است، نیز فرصت مناسبی برای قرار گرفتن نماد درنا روی پیراهن ملی‌پوشان کشور بود تا با میلیون‌ها مخاطب داخلی و خارجی این بازی‌ها تاثیر عمیق خود را در اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی بگذارد.

مسئول کمیته بازاریابی و اقتصادی فدراسیون والیبال با بیان اینکه طبق قانون‌های فدراسیون جهانی مجاز به این هستیم که تنها نقش دو اسپانسر روی لباس داشته باشیم، تاکید می‌کند: ممکن بود فدراسیون جهانی فکر کند این طرح تجاری است، بنابراین باید نامه‌نگاری لازم صورت می‌گرفت و تاییدیه آن گرفته می‌شد و آنها قانع می‌شدند که این طرح تجاری نیست ولی فدراسیون زمان کافی برای این کارها نداشت و علیرغم پیگیری‌های مکرر موفق به انجام این کارها نشد.

علی‌رضا دریابیگی  با اشاره به اینکه طرح ارائه شده از سوی کارگروه مورد تائید قرار نگرفت، می‌گوید: آن طرح اشکال طراحی داشت، زیرا وقتی بازیکنان لباس را می‌پوشیدند نماد پرچم داخل شورت آنها قرار می‌گرفت.

وی با تاکید بر اینکه فدراسیون نهایت همکاری را با کارگروه محیط زیست و والیبال داشته است، اظهار می‌کند: از بهمن ماه سال 93 تا اوایل خرداد 94 با خانم بهمن مستمرا پیگیر این ماجرا بودیم و نزدیک مسابقات لیگ جهانی با سرپرست تیم بزرگسالان، تولید کننده پوشاک والیبالیست‌ها و اسپانسر جلسه‌ای داشتیم که همه موافق اجرای آن بودند، اما زمانی که طرح به سمت اجرا و آماده شدن رفت، همه مدعی شدند این طرح از لحاظ طراحی مشکل دارد و علاوه بر اینکه بخشی از پرچم در شورت قرار می گرفت، به طرح درنا نیز اشکال وارد شد.

رئیس دفتر ریاست فدراسیون والیبال با اشاره به اینکه نزدیک مسابقات لیگ جهانی اعلام شد که این طرح به مسابقات لیگ جهانی نمی‌رسد، می‌گوید: باید لباس بازیکنان از دو ماه پیش آماده و تاییدیه آن در فدراسیون جهانی گرفته می‌شد؛ لازم بود فدراسیون جهانی را قانع کنند که این طرح یک طرح تجاری نیست، زیرا بابت طرح‌های تجاری باید مبالغی را پرداخت کرد.

وی با اشاره به اینکه کارگروه مربوطه دلسرد شده و دیگر همکاری‌اش را ادامه نداد، می‌گوید: از آنجا که حذف اشکالات طراحی، چاپ آن روی لباس‌ها و دوخت آنها زمانبر بود، اجرای طرح را به مسابقات قهرمانی آسیایی موکول کردیم ولی با وجود اینکه فاصله لیگ جهانی تا مسابقات قهرمانی آسیا تنها 20 روز بود و در این بازه محدود درگیری‌های فدارسیون و تیم بسیار بود اما فدراسیون در انجام امور اداری مربوط به فدراسیون جهانی به کارگروه کمک کرد اما دوستان در این کارگروه دلسرد شدند و در طول سه ماه اخیر هیچ رابطه و تماسی با ما نداشتند.

دریابیگی با اشاره به نامه معصومه ابتکار به وزیر ورزش و جوانان در مورد عدم اجرای این طرح علی‌رغم توافق‌های انجام شده، اظهار می‌کند: در پی این نامه فدراسیون والیبال همین پاسخ‌ها را برای وزرارت ورزش ارسال کرد.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 458491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =