تسنیم به نقل از آرش محبی نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور نوشت: سرمایه‌های داخلی را از صنعت خودرو فراری ندهیم، سرمایه خارجی پیش‌کش

موج ورشکستگی قطعه سازان و بحران خودرو سازان شروع شده و موج سواران مشغولند. مسوولان هم فعلا منفعل عمل میکنند تا '' ضرورت '' ایجاب کند. 

در شرایطی که از یک طرف تعرفه اسمی واردات خودرو از 90 به 40 و تعرفه واقعی موثر به حدود 30 درصد کاهش یافته است و از طرف دیگر تعرفه اسمی واردات قطعات از 25 به 12 و تعرفه موثر واقعی به کمتر از 10 درصد رسیده و از طرف دیگر تثبیت نسبی نرخ ارز و حتی کاهش آن باعث کاهش قیمت محصولات وارداتی در بازار داخلی گردیده است و به نظر میرسد این قضیه تا خوردن کفگیر ارزی کشور به ته دیگ ادامه داشته باشد، عکس العمل طبیعی و منطقی سرمایه دار ، سرمایه گذاری در صنعت خودرو داخلی نیست. وانگهی فضای ملتهب هیجانی علیه صنعت خودرو داخلی انگیزه خروج سرمایه را تشدید میکند.

چه دلیلی وجود دارد سرمایه دار داخلی یا خارجی در کشوری سرمایه گذاری نماید که نرخ بهره بیش از 24 درصد و تورم بیش از 20 درصد است و در شرایط تحریم داخلی و خارجی ( که فراموش نکنیم هنوز پا برجاست ) قیمت محصولش باید با وارداتی رقابت کند که تولید کننده اش بهره مالی 2 درصدی میپردازد و تورم کشورش تک رقمی است؟!

دولتمردان و سیاستگذاران صنعت خودرو در این شرایط به فکر دعوت جهت توسعه صنعت خودرو داخلی نباشند چرا که اگر سرمایه گذاران به دعوت ایشان لبیک بگویند، فقط سرمایه خود را هدر داده و بخت خود را کور میکنند!

با محاسبه ای ساده سرمایه گذاری در یکی از کشورهای همجوار با بهره بانکی 5 درصد و تورم تک رقمی و متعاقبا صادرات خودرو و قطعه به کشور بسیار با صرفه تر است. اگر محل تولید نزدیک مرز ایران باشد که چه بهتر! حداقل سود تولید به جیب هموطنان میرود.

موج ورشکستگی قطعه سازان و بحران خودرو سازان شروع شده و موج سواران مشغولند. مسوولان هم فعلا منفعل عمل میکنند تا '' ضرورت '' ایجاب کند. ولی متاسفانه خیلی زود دیر می‌شود. باید کاری کرد......

 

 

22339

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 458980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    58 2
    این حرف ها چیه ؟؟ خودروسازها اینقدر مغرورند که حاضر نیستند زیر بار اصلاحات برن .
  • بی نام IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    55 2
    چرا در برابر حق به حق مردم مقاومت مي كنن؟ خودرو ارزان كنين تا بازار دوباره رونق بگيره
  • بی نام A1 ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    64 3
    سفسطه نکنید تعرفه موثر 124 درصد است
  • شهروند IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    60 1
    حمايت از صنعت خودرو تا كجا؟؟؟؟ خب چرا بايد از كارخونه هايي كه بجاي مشتر مداري مشتري نداري رو انتخاب كردن اينقد حمايت بشه اصلا بذارين وارد كننده خورو باشيم ولي به مردم و مالياتي كه ميدن و پولي كه ميدن و زندگي كه به باد ميدن اهميت بديم.
  • بی نام IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    43 0
    باید کاری کرد...... این همه کشته بس نیست ؟؟؟؟؟ بهترین کار ایجاد و برقراری سیاست خودروسازی مثل ترکیه ، که مثل صادرات عیر نفتی ما صادرات قطعه داره و ادعای خودروسازی نداره
  • سامان IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    34 0
    تمام این حرفها درست اما کیفیت پایین وقیمت بالای خودروی داخلی چه میشود
  • بی نام A1 ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    54 2
    عاقبت خوردن خون مردم و استعمار ملت همین است
  • علیرضا IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    58 2
    خودروسازان خارجی رو با خودروسازان داخلی که بیت المال رو غارت می کنند و به جان مردم اهمیتی نمیدهند و فقط به فکر پرکردن جیب خوشان هستند مقایسه نکنید عزیزان این حرفا دیگه فایده ای نداره مردم مصمم هستند که این زالوهای بیت المال را له کنند این نتیجه عملکرد منفورانه خودشان هست انقد از این مفت خورا حمایت نکنید ننگ بر خودروسازان داخلی و حامیانشان
  • آرش A1 ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    52 2
    ما به این چیزا کاری نداریم، خودرو صفر نمیخریم
  • بی نام A1 ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    117 1
    چرا الکی نوشتی کجا تعرفه 30 درصد هست اپتیما تو تهران 151 تو رشت 80 هست
  • بی نام IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    112 1
    ان زمانی که رییسان کارخانه ها به فکر جیبشان بودند باید به فکر چنین روزی می بودند
  • ورودیان A1 ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    95 0
    بهترین راه این که قیمت خودرو را نصف کنند تا بحران از صنعت خودرو رخت بربندد.
  • لیلا A1 ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    35 0
    تا شما باشین پراید ۵ میلیونی را ۲۰میلیون نفروشین..
  • آریا IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    25 0
    نمیتوانیم تولید نکنید . قطعه ساز جهانی بشوید
  • بی نام A1 ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    25 0
    آخه تولیدات شمارو کی میخره نه واقعا.تولیدات رو دارید مفت می دید به کشورهای همسایه اوناهم سوار نمیشن.البته اگه شما سود بیشتری در کشورهایی که گفتید داشتید اصلا اینجا سرمایه گذاری نمی کردید اینهم از آن دروغ ها بود
  • فرید A1 ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    36 0
    هشدار نیروی انتظامی ناجا به همشهری های عزیز: لطفا درب پارکینگهای خود را از داخل جهت اطمینان به بسته بودن درب چک فرمایید. سایپا و ایرانخودرو تهدید کردن شبانه ماشین صفر تو پارکینگ هاتون قرار میدن.
  • علی A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    30 0
    خدایا شکرت
  • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    34 1
    چرا تیتر نمیزنید مراقب ده ها هزار نفری که در سال کشته میشن تو این ماشینا باشیم؟
  • بی نام A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    32 0
    من نميخرم
  • زالی A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    28 0
    فقط پائین بودن قیمت نیست باید کیفیت رو هم مطابق استانداردهای جهانی بالا ببرند و مدلهای عهد دقیانوس رو هم به روز کنن
  • رعیت پوست کلفت A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    20 0
    خدا را صد هزار مرتبه شکر که زحمت وهمبستگی مردم داره نتیجه میده و حلبی سازها زمین میخورند.
  • فرشید A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    17 0
    همان بهتر که فرار کنند.شاید دلتان می خواهد مردم به خرید تولیدات بی کیفیت ادامه دهند تا خدای ناکرده آقایان سودشان کمتر نشود؟ در هر حال تنها راه افزایش کیفیت با سود پایین است والسلام.
  • مهدی IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    8 0
    ما خودروی اشغال نمی خواهیم
  • علیرضا RO ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    9 0
    اقای محترم، بماند که آمار را وارونه جلوه میدهید، بقول دوست عزیزم که تعرفه موثر 124 درصد را 30 درصد اعلام میکنید. درد حرف شما بیشتر آنجایی است که آنچنان از فرار سرمایه‌گذار خودرو میگویید، که انسان دلش برای آن سرمایه‌گذار میسوزد. احتمالا منظور شما از سرمایه‌گذار کسانی هستند که با هزار رانت و وامهایی که گرفته اند و هنوز اصلش را هم پس ندادهاند، چه برسد به سود بقول شما 24 درصدش را. نگران آنها نباشید، اینهایی که شما میگویید،هرگز جایی بهتر از ایران ندارند که بروند، و احتمالا جایی هم راهشان نمیدهند. والله اگر نباشند ، سودش برای مردم بیشتر است.
  • بی نام A1 ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    7 0
    دولت باید از سود خود در مورد ماشین دست بردارد.در صد های زیر میزی و ارزش افزوده عا مل گرانی 10 الی 30 در صذی قیمت هستند
  • بی نام IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    13 0
    بعدازاینکه مردم به حق قانونی خود رسیدند باید مسئولین هردو شرکت خودروساز بطوره رسمی از مردم عذرخواهی کنند ما مسئول بی تربیت نمیخواهیم
  • فاطمه A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    8 0
    اگه خودروسازی ایران به خود مردم ایران خیانت نمی کرد مردم مگه دیونند به مملکت و کالای ایرانی خیانت کنن اونم این مردمی که جانانه هر چی داشتن و نداشتن تو 8 سال جنگ برای این مملکت گذاشتن ... اونوقت تو صنعت خودروسازی این همه خیانت میشه... آدم شاخ درمیاره واقعا متاسفم اگه همچین صنعتی ورشکسته بشه بهتره.
  • محمدزاده RO ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    من یک سوال ساده از آقای محبی نژاد دارم. خودشون و اعضای خانواده ایشون چه خودروهایی دارند و سوار میشند؟