دنیای اقتصاد نوشت: رکود بازار خودرو این روزها کار را به جایی رسانده که خودروسازان روش‌های جدید و بعضا عجیبی را برای فروش محصولات خود در نظر گرفته و به تازگی نیز لباس بانک‌ها را به تن کرده‌اند.

در تازه‌ترین روشی که غول‌های جاده مخصوص برای فروش محصولات‌شان رو کرده‌اند، نرخ سود 28 درصدی برای پیش پرداخت مشتریان در نظر گرفته شده؛ یعنی بیش از آنچه سیستم بانکی به مشتریانش سود می‌دهد.
جدای از اینکه طرح جدید خودروسازان نکات نسبتا جذابی داشته و شاید بتواند بخشی از مشتریان را جذب کند، کارشناسان معتقدند، ارائه سود 28 درصدی از جهاتی قابل‌قبول نبوده و نوعی بانکداری توسط خودروسازان به حساب می‌آید.
به اعتقاد کارشناسان، طرح جدید شرکت‌های خودروساز داخلی، این پرسش را به‌وجود آورده که وقتی خودروسازها پی در پی از مشکلات مالی صحبت به میان می‌آورند، چطور می‌خواهند چنین سود کلانی را به مشتریان خود بدهند؟
کارشناسان بر این باورند که خودروسازان با در نظر گرفتن سود 28 درصدی، عملا لباس بانک‌ها را به تن کرده‌اند، آن هم در شرایطی که سیستم بانکی رسما حداکثر تا 20درصد سود به مشتریانش می‌دهد. هرچند خودروسازان می‌خواهند با جذاب کردن شرایط فروش، مشتریان را جذب کنند، اما بیم آن می‌رود که مواردی مانند سود 28 درصدی، بار مالی سنگینی را روی دوش آنها بگذارد و وضع مالی‌شان را بدتر از قبل کند.
البته قطعا در صورت استقبال مشتریان از شرایط جدید فروش، نقدینگی به خزانه شرکت‌های خودروساز سرازیر خواهد شد، اما با این وجود باز هم نمی‌تواند سنگینی بار مالی ناشی از سود مشارکت 28 درصدی را نادیده گرفت. در این شرایط باید از خودروسازان پرسید که بهتر نبود به جای در نظر گرفتن سودهای کلان، فکری به حال کاهش قیمت محصولات خود می‌کردند؟

22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 459875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    57 1
    عزيز من اگه كوتاه بيان كه معناي اين ميشه كه ملت ما تو همه چيز ها ميتونن از اين روش استفاده كن كه حتي اگر خود خودرو ساز ها هم بخواهند قيمت ها رو پايين بيارن از بالا نميذارن...
    • بی نام A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
      17 1
      اینم نظریه،،،،،
  • بی نام A1 ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    6 24
    تا چند ماه آينده قرار است قيمت خودرو ها را افزايش دهند
  • احمد RO ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    30 1
    مطمئن باشیدبه قول معروف سرمایهدارجایی نمی خوابد که آب زیرش بیافتد قدری ازکیمیت وکفیت نداشته میزندتاجبران سود÷رداختی بشود
  • بی نام IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    35 1
    اینها خودرو ساز نیستن، از دلال هم بدترند... کاهش قیمت نمیدن سود 28 درصد؟؟؟؟ علما به سود 20 درصدی بانک ها اعتراض کرده بودند، چرا به سود 28 درصدی گاری سازها با وجود این همه ظلم و دزدی از محصول اعتراض نمیکنند؟؟ ای خدااا حرفمونو به کی بگیممم
  • بی نام A1 ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    6 23
    افرین باید مشتری را راضی کرد
  • بی نام A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    23 1
    این هم نشان از اقتصاد غیر شفاف ایران است چون قیمتها را پایین بیاورند اقتصاد واقعی و شفاف میشود
  • آرش A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    31 1
    یا خدا........... یه کلاه برداری دیگه در راه است، سایپا مطمئن
  • تحریم کننده A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    28 1
    امیدوارم یه عده ادم فرصت طلب گول این خون اشامان عرصه اقتصاد رو نخورن اونا واسه اینکارشون هم برنامهای دارن که شما عزیزان بعدا میفهمین بعدی که تا خرخره سرتون کلاه گذاشتن ضمنا این ماشین قراضه هاشون که کیفیتش تغییری نکرده از فردا مث بنده باید راهی تعمیرگاهها بشین و حرص بخورین این لگنها رو نخرین دوستان نخرین که افق نزدیک است باید ماشین با کیفیت وبا قیمت مناسب و تکنولوژی روز دنیا دست مردم بدن همین والسلام
  • بی نام RO ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    1 33
    با اجازه من برای تیبا 2 پول ریختم. کاری به پراید و اینا ندارم اما تیبا 2 هرکی داره نسبتا راضیه.
    • محسن EU ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
      8 1
      داداش ناراحت نشی ها،اما الان داغی متوجه نیستی به خودت و عزیزات خیانت کردی،خودرویی که ایمن نیست چطوری تونسته مردم و راضی کنه؟
    • رضا IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
      4 0
      سلام داداش یه سر به عراق بزن بدببین همین ماشینو باهشون چند حساب کردن بعد ازآن هم راضی هستی