عکاسی که شاهد بسیاری از اتفاقات هشت سال دفاع مقدس بوده، از سه سال پیش پروژه‌ای را آغاز کرده که هدفش به تصویر کشیدن امروز چهره‌هایی است که حماسه‌های سال‌های دفاع را رقم زدند.

رضا رستمی:  27 ساله بود که دوربینش را برداشت و راهی خرمشهر شد تا عکاسی کند، فکرش را هم نمی کرد که جنگ 8 سال طول بکشد و او هم 8 سال تمام از این محور عملیاتی به آن محور عملیاتی برود، جنوب، غرب، کویر، هور، کوه، حلبچه، شرق بصره و...هرجا که خبری بود و عملیاتی و اتفاقی او هم با دوربینش حاضر بود.

جنگ تمام شد و سعید صادقی هم برگشت سر خانه زندگی‌اش، اما آن روزها و آن آدم‌ها رهایش نکردند، زمان گذشت، 10 سال، 20 سال، 30 سال و ...دوباره دست به کار شد، این بار 60 سال داشت و موهایش سفید شده بود، اما نگاهش و قاب دوربینش مثل همان وقت‌ها دنبال جاودانه کردن لحظات بود.

این بار سعید صادقی  به جای خاکریز و هور و کوهستان و سنگر، راهی خانه ها شد، از سیستان و بلوچستان گرفته تا بندر عباس و خرمشهر و ورامین. خانه به خانه هرجا که ردی از رزمنده ای می‌یافت به سراغش می رفت. عکس‌هایی را که سه دهه‌ی پیش گرفته بود با حال و روز امروز آن آدم‌ها تطبیق می داد تا دیروز و امروز آدم‌هایی را به تصویر بکشد که دین بزرگی به گردن همه‌ی ما دارند. آدم‌هایی که بدون هیچ چشمداشتی دل به دریا زده بودند تا از وجب به وجب این خاک دفاع کنند.

برنامه‌اش را خودش ریخته بود، اول عکس ها را گلچین می‌کرد با وسواس و دقت همیشگی اش، بعد عکس‌ها را در خبرآنلاین منتشر می‌کردیم، لحظه به لحظه پیگیر بود ببیند که مخاطبان خبرآنلاین چهره‌ای را شناسایی کرده‌اند، آدرسی شماره تماسی گذاشته اند، اوایل کار ما هم باورمان نمی شد که این جستجو در دنیای مجازی و واقعی نتیجه بدهد، اما داد، اولین نفر که پیدا شد، چشمهایش برق می‌زد، تا شماره را گرفت، قرار را گذاشت و دوربین به دست به دیدار آدم‌هایی رفت که سال‌های سال در زل زده بود به تصاویرشان.

تا امروز که سه سال از آغاز جستجویش می گذرد 27 رزمنده‌ را پیدا کرده، برخی شهید شده بودند، برخی جانباز بودند، برخی هم با خاطرات آن‌سال ها در گوشه ای از این آب و خاک به سختی روزگار می‌گذراندند.

حالا دوباره دست به کار شده، دوباره می‌خواهد از همه‌ی کسانی که این تصاویر را می‌بینند بخواهد که خوب به این چهره‌ها نگاه کنند، کسی را اگر شناختند یا تلفنی یا به صورت کامنت او را در جریان بگذارند تا کار بزرگش به ثمر برسد.

سعید صادقی این بار چهار عکس را در اختیار ما گذاشته از جوانان و نوجوانان آن‌سال‌ها.

کاربران محترمی که از نام و نشانی رزمندگان این عکس‌ها اطلاعاتی در دست دارند، از دو راه زیر می توانند ما را آگاه سازید:


1-اطلاعات خود را با قید نام، آدرس و شماره تلفن تماس، در بخش نظرات خبر‌ها درج کنند. اطلاعات شخصی این دوستان نزد ما محفوظ خواهد ماند.


2-با شماره تلفن‌های 64 - 88939560داخلی 213 و 214 تماس بگیرند.

1-بهمن سال 1362 جزیره شمالی مجنون کنار رود دجله / سعید صادقی

تصویر یک: بهمن سال 1362، جزیره‌ی شمالی مجنون کنار رود دجله 

2-5 مهر سال 1359 خیابان 40 متری خرمشهر/ عکس: سعید صادقی

تصویر دو: خیابان 40 متری خرمشهر سال 1359

3-بهمن 1365 عملیات کربلای 5  کانال منطقه دو ئیچی/ عکس: سعید صادقی

تصاویر سه و چهار: بهمن 1365 عملیات کربلای 5 کانال منطقه‌ی دوئیچی

3-بهمن 1365 عملیات کربلای 5  کانال منطقه دو ئیچی/ عکس: سعید صادقی

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 460381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ف ز IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    131 1
    خیلی مرد بودند،خیلی...اینو الان که نامردی فوران می کنه میشه بهتر فهمید
  • بی نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    107 1
    روح بزگوارتون شاد..... ما مدیون شماییم
  • حسن A1 ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    31 0
    با پدر و مادراشان مصاحبه کنید که چگونه این مردان خدا رو تربیت کردن .که هر چه ما و مسئولان داریم از سایه سر همین دلیر مردان داریم
  • بی نام IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    27 0
    فقط سکوت به احترام این " مردان"
  • محمد ر IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    3 0
    سالم حرفی نیست که بگم هرچه داریم از آنان که جان به دست داشتند ورفتند ولی ماچه واقعا جای ماخالی نه جای اونا
  • رشاد A1 ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    5 0
    زمان جنگ مرد از نامرد مشخص میشه
  • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    4 0
    با دیدن این تصویر عکس هاچهر ه واقعی اصالت ریشه مردمی ایرانی رانشان می دهند که در قلب مردم این سرزمین مایه افتخار می باشندو ای کاش این چهر های گمشده درون غوغای کلیشه سه دهه شیو ه تبلیغاتی قبضه قدرت لمیده ها به این نگاه زیبای جستجوی عکاس سالهای جنگ فرصت دوباره در گره پیوندبرقاب سرزمین ایران را بدهند تا این سرزمین خشکیده دوباره بازنده شدن جانش سبز شود.جانباز نخاعی بهمن تاج دولتی.
  • عارف IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    4 0
    به معنای واقعیه کلمه شرمنده اون کسانی هستیم که از تمام دنیای خودشان به راحتی گذشتند تا ما بتونیم به راحتی در این آب وخاک زندگی کنیم
  • بی نام A1 ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    1 0
    ماه بودند ماه