اقتصادنیوز نوشت: اخیرا صحبت از شرکایی برای حضور در بازارهای نفتی ایران شده است. این بار اما به صورت دقیق صحبت از میادینی شده که در مورد آنها با این شرکت‌های خارجی مذاکره شده است.

بعد از خبرهایی که از توافق هسته‌ای اعلام شد، شرکای جدیدتری نیز متقاضی ورود به بازارهای انرژی ایران شدند. پیش از این همه رفت‌و آمدها شکل مذاکره داشت و خیلی جدی نبود اما با توافق‌هایی که صورت گرفت، شرکایی پای مذاکره با ایران نشستند که قصدشان برای ورود به بازارهای انرژی ایران جدی بود.

توتال و انی
این دو شرکت حتی پیش از رسیدن به توافق هسته‌ای نیز طالب ورود به بازارهای نفت ایران بودند. با این حال، بعد از حصول توافق، شکل این مذاکرات هم جدی‌تر شد. آن‌طور که سعید حافظی، مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره اخیرا عنوان کرده، مذاکراتی با توتال و انی برای توسعه برخی میادین صورت گرفته است.

وی در عین حال به این مساله اشاره کرد که در کنفرانس رونمایی از قراردادهای جدید نفتی، از فلات قاره تقریبا شش میدان کاندید شده اما همه میادین نفتی فلات قاره فرصت معرفی در کنفرانس را ندارند و احتمالا بخشی برای بعد از کنفرانس باقی می‌ماند. صحبت‌های وی نشان از آن دارد که برخی از مذاکراتی که قرار است در کنفرانس رونمایی از قراردادهای جدید نفتی صورت گیرد، مربوط به میادینی است که از پیش، برای آنها برنامه‌ریزی شده است.

مذاکره با امارات
امارات نیز دیگر کشوری است که مورد مذاکره با ایران برای مشارکت نفتی بوده است. آن‌طور که حافظی اشاره کرده، میدان گازی سلمان طرف مذاکره با اماراتی‌ها بوده است. این اولین باری است که اینقدر صریح در مورد میادینی که مورد مذاکره قرار می‌گیرد، صحبت شده است. در عین حال آن‌طور که گفته می‌شود، در خصوص تصمیم‌گیری برای برداشت از میدان گازی سلمان، سیاست‌‌گذاری و تصمیم‌گیری به عهده وزارت نفت است.

نروژ
نروژ از دیگر کشورهایی است که در مذاکرات اخیر با مقامات نفتی ایران حضور داشته است. آن‌طور که بیان شده، توسعه میدان اسفندیار با یک شرکت نروژی- اتریشی توافق شده است. بر این اساس، اطلاعات مورد نیاز و طرح توسعه میدان مبادله شده و فقط رونمایی از قراردادهای جدید مانده است.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 460706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =