۰ نفر
۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۱

دیپلمات ارشد کشورمان در مذاکرات هسته ای و مدیر کل سیاسی و بین المللی وزارت خارجه را بهتر بشناسید.

سعید جعفری
حمید بعیدی نژاد یکی از دیپلمات های وزارت خارجه، در حال حاضر مدیر کل امور سیاسی و امنیت بین المللي وزارت امور خارجه ايران است. او همچنین یکی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران بوده است.
حمید بعیدی نژاد در ۱۱ اکتبر ۱۹۶۲ برابر با ۱٩مهر ماه ۱۳۴۱ در تهران دیده به جهان گشود. بعیدی نژاد در سال ۱۹٨٩ ميلادي (۱۳۶۸شمسي) از دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه فارغ التحصیل و در همان سال هم جذب این وزارتخانه شد.
آقای بعیدی نژاد حرفه  خود را به عنوان کارشناس خلع سلاح در وزارت امور خارجه آغاز و در برنامه خلع سلاح سازمان ملل متحد در سال 1990 شركت كرد. او پس از آن براي اولين بار به عنوان نماینده ايران در کمیته خلع سلاح مجمع عمومي سازمان ملل متحد در سال 1991 شركت نمود. پس از آن وي به طور جدی در مذاکرات كنوانسيون ممنوعيت سلاح های شیمیایی در کنفرانس خلع سلاح در ژنو شرکت و همچنين در مذاكرات اجرای آن كنوانسيون در سازمان تازه تاسیس شناخته شده در لاهه ، شركت نمود. بعیدی نژاد به عنوان دبیر اول نمایندگی ایران از سال 1992 تا سال 1996 در نمايندگي دائم ايران در سازمان ملل متحد در ژنو و معاون نماینده ایران درکنفرانس خلع سلاح(CD) منصوب شد و طي اين سالها در مذاكرات کنفرانس خلع سلاح پيرامون مذاکره معاهده منع آزمایش هسته ای شركت مي نمود.
آقای بعیدی نژاد حرفه خود را در تهران به عنوان رئيس اداره امور خلع سلاح وزارت امور خارجه ادامه داد و از سال 1999 تا سال 2002 به عنوان رايزن خلع سلاح در هیئت نمایندگی ایران در مقر سازمان ملل در نیویورک منصوب و فعالیت کرد. پس از بازگشت به تهران او به عنوان رئيس اداره امور سیاسی چند جانبه و پس از آن مدیر کل امور سیاسی بین المللی که عمدتا شامل  مسائل خلع سلاح است، مشغول به كار شد. وی  از سال 2008 تا سال 2011، به عنوان سفیر و معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در ژنو خدمت کرده است.
زمینه ی تخصصی او خلع سلاح و امنیت بین المللی است و از سال 1992 تاکنون در بسیاری از مذاکرات و کنفرانس خلع سلاح شامل اجلاسها و نشست هاي کشورهای عضو معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای ( ان پي تي) شرکت کرده است. او در جلسات متعدد خلع سلاح و امنيت بين المللي به عنوان نماينده ایران حضور داشته و رياست برخي از اين جلسات و و نشست های بین المللی را بر عهده داشته است. آقای بعیدی نژاد در اوت ۲۰۱۳ به عنوان مدیر کل امور سیاسی و امنيت بین المللی وزارت خارجه منصوب شد و به عنوان یکی از اعضای تیم جدید مذاکرات هسته ای ایران و رئيس هيات كارشناسي مذاکرات برنامه اقدام مشترك ژنو و همچنين مذاكرات برنامه جامع اقدام مشترک وين ( برجام ) فعاليت نموده است. آقای بعیدی نژاد علاوه بر این موارد کتب و مقالات متعددی هم در زمینه خلع سلاح و دیپلماسی چندجانبه و همچنین مسائل سازمان های بین المللی و سازمان ملل به رشته تحریر در آورده است. مدیر کل کنونی امور سیاسی و امنیت بین الملل وزارت خارجه ساکن تهران است و سه فرزند دارد.

49308
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 464841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =