سیاست‌های جدید بانک مرکزی جمهوری اسلامی دور تازه ای از بحران سودآوری را برای بانک‌های خصوصی رقم زد.

خوشبین ترین تحلیلگران مسایل بازار سرمایه نیز بر این باور رسیده اند که در کوتاه مدت امیدی به بازگشت رونق به معاملات بورس سهام تهران نیست. کاهش سود پیش بینی شده 37 شرکت بورسی و دست انداز جدیدی که دولت برای فعالیت بانک های خصوصی ایجاد کرده موجب شده تا سیر نزولی شاخص های بازار سهام تهران پیش از شروع خواب زمستانی بازار همانند سال های گذشته، آغاز شود.
درخواست بانک مرکزی از بانک های خصوصی مبنی بر کاهش نرخ سود سپرده های خود، سهام بانکی ها را که از زمان حضورشان در بورس به دلیل سیاست های رییس کل اسبق بانک مرکزی در خصوص عدم تعیین نرخ بهره این بانک‌ها، آهسته و پیوسته پیش می رفتند با کاهش قیمت سهام مواجه کرده است. از هم اکنون نگرانی های جدی در خصوص کاهش سودآوری بانک های خصوصی به وجود آمده است. این سومین بار در سه سال و نیم گذشته است که بانک های خصوصی تحت تاثیر سیاست های پولی و بانکی دولت با افت قیمت سهام مواجه می شوند. اولین بار این افت همزمان با نطق انتخاباتی محمود احمدی ن‍ژاد که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بود، رخ داد که بانک های خصوصی را متهم به عملکرد نامناسب کرد.
بر این اساس امروز هر چهار بانک خصوصی حاضر در بورس یعنی پارسیان، کارآفرین، اقتصاد نوین و سینا با افزایش تقاضای فروش سهام و کاهش قیمت سهام مواجه شدند و بر شاخص های بازار سهام تهران تاثیر منفی گذاشتند. در این میان پارسیان به تنهایی بار 8 واحدی افت شاخص کل را به دوش کشید و کارآفرین کمترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشت.
شرکت های سنگ آهنی ها که همچنان در تب سیاستگذاری قیمتی غلط دولت می سوزند و بانکی های خصوصی امروز به افت 36 واحدی شاخص کل کمک کردند تا این شاخص به رقم 9613 واحد برسد. شاخص بازده نقدی و قیمت بورس نیز با 145.9 واحد کاهش به رقم 38758 واحد رسید.
به باور کارشناسان روند نزولی شاخص ها نشان ازتداوم افت قیمت سهام شرکت های بورسی دارد. چرا که جدید ترین پیش بینی سود سهام 37 صنعت حاضر در بورس نیز حکایت از کاهش پیش بینی سود شرکت ها دارد.
بر اساس گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، مجموع پیش بینی سود سهام شرکت‌های بورس درمرداد ماه حدود 5/10 هزارمیلیارد تومان و در پایان مهرماه به بیش از 4/11 هزار میلیارد تومانی افزایش پیدا کرده بود که این میزان سود نه تنها درماه گذشته افزایش نیافته بلکه درمقابل افزایش شرکت های برخی صنایع، به 11 هزار و391 میلیارد هزار تومان کاهش یافته است .
صنعت فلزات اساسی با 25 شرکت عضو بورس سهام تهران و مجموع سرمایه 2 هزار و818 میلیاردتومانی همچنان در صدر 36 صنعت دیگر ایستاده است اما سود این صنعت نسبت به ماه پیش حدود 100 میلیارد تومان افت کرده و به بیش از8/2 هزار میلیارد تومان رسیده است.
کارشناسان اقتصادی معتقدند، این افت پیش بینی سود شرکت ها تحت تاثیر نگران کننده شدن دورنمای اقتصاد ایران متاثر از کاهش قیمت نفت و سیاست های غیر شفاف دولت رخ داده است.
بورس تهران در مجموع داد و ستدهای امروز شاهد معامله 31 میلیون سهم به ارزش 61 میلیارد ریال بود که حدود 21 میلیارد ریال آن به معامله حق تقدم توسعه معادن و فلزات و 16 میلیارد آن به معامله دو بانک پارسیان و کارآفرین اختصاص داشت.
شرکت های سایپا، آلومتک ، کالسیمین، مپنا، کاشی سعدی، بوتان، رایان سایپا، جوشکاب یزد و آلومینیوم ایران در لیست بهترین تقاضای فروش قرار گرفتند، شرکت هایی که در نبود بهترین های بورس شانس خودنمایی پیدا کردند.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =