مغز موسیقی‌دان‌ها چه فرقی با آدمهای معمولی دارد؟

مهر نوشت: دانشمندان دریافته اند که مغز نوازندگان موسیقی واکنش آینه ای شکل از خود بروز می دهد.

یافته های جدید دانشمندان در فنلاند نشان می دهد مغز نوازندگان موسیقی به گونه ای متوازن و متقارن تر از سایر افراد نسبت به موسیقی واکنش نشان می دهد.

همچنین مشخص شده میزان واکنشی که از سوی مغز نوازندگان موسیقی بروز داده می شود متأثر از ادوات مختلف موسیقی است که از آن استفاده می کنند.

یافته های دانشمندان در فنلاند گویای آن است که بافت نوارشکلی که بخش چپ مغز را به بخش راست آن متصل می کند بزرگتر از نمونه مشابه آن در مغز سایر افراد است.

دانشمندان برای آگاهی از این موضوع به سراغ تصویربرداری fMRI رفته تا مغز ۱۸ نوازنده موسیقی آموزش دیده را مورد بررسی قرار دهند.

آنها اطلاعات به دست آمده را با داده های مربوط به تصویربرداری مشابه از مغز ۱۸ فرد دیگر که اطلاعات اندکی از موسیقی داشته و یا چیزی درباره استفاده از ادوات موسیقی ندارد مقایسه کرده و به نتایج جالب توجهی دست یافتند.

دانشمندان در حین بررسی مغز افراد دو گروه، قطعات موسیقایی مشابهی پخش کرده و متوجه شدند مغز نوازندگان موسیقی واکنش متقارن تری از خود بروز می دهد.

این یافته ها تأکید جدی بر تأثیرگذاری موسیقی بر عملکرد مغز به عنوان مرکز فرماندهی بدن دارد.

5454

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 469571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دانشجو IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    8 1
    ساختار مغز، متناسب با فعالیتهای افراد است. مغز ورزش کاران متناسب با وظایف و شناختهای مرتبط با فعالیتهای ورزشی ساختار تخصصی به خود می گیرد. مغز ریاضی دان ها متناسب با پردازش و استنتاج و شهود ریاضی ساختار تخصصی به خود می گیرد. مغز شاعران و نویسندگان ادبی هم ساختار خاص خود را پیدا می کند. مغز موسیقی دان ها هم. از این گونه خبرهای دقیق علمی، نبایستی نتیجه گیری های غیر دقیق کرد. انسان ها با هم تفاوت ماهیتی ندارند اگرچه در استعداد و ذوق و روحیه هر کس دنیای خودش را دارد و همه محترم اند. هیچ کس، در هیچ حرفه ای، تافته جدا بافته نیست. ارزش به ارزش ها است و نه حرفه افراد.
    • محسن A1 ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
      3 0
      عالی گفتید "ارزش به ارزش ها است و نه حرفه افراد."