پس لرزه های سیاسی انحلال یک موسسه وابسته به شهرداری/ شهریاران جوان که بودند و چه می کنند؟

طی هفته های گذشته، کسانی که عضو خانه شهریاران جوان از موسسات وابسته به شهرداری تهران بودند دو بار در مقابل شورای شهر پایتخت تجمع کردند. آنها که بودند و چرا از انحلال تشکل خود اینقدر ناراحتند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اعضای خانه شهریاران جوان که از موسسات وابسته به شهرداری تهران است، روزهای گذشته در مقابل شورای شهر تجمع کردند تا به مصوبه ای که به انحلال این موسسه و پیوستن آن به معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری رای داده بود، اعتراض کنند.
حضور آنها با حمایت برخی از مدیران شهرداری تهران از جمله مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل همراه بود و البته معترضان با طومارهای چند متری، سعی کردند توجه رسانه ها را نیز به این موضوع جلب کنند.
مسئله اینجاست که این اشخاص، که بودند و چرا دست به اعتراض زدند. اخبار ابتدایی از برگزاری این تجمعات در روزهای اخیر از سرویس مشکلات مردم منتشر شد. (اینجا) و (اینجا)

ولی هنوز بررسی دقیقی درباره اینکه شهریاران جوان کیستند و ماهیت این تشکل چیست صورت نگرفته. برخی اظهار نظرها البته از سیاسی بودن انحلال این تشکل سخن گفتند و پس لرزه های این انحلال را در رسانه ها بازگو کردند. در ارتباط با ماهیت اعتراض شهریاران جوان و اینکه چقدر یک جوان می تواند در مدیریت شهری موثر باشد با رضا امیدوار تجریشی شورایار منطقه ۲ تهران که با ۲۸ سال سن از جوانان فعال در حوزه مدیریت شهری است، گفتگوی کوتاهی داشتیم که در ادامه می خوانید.

گروهی که عنوان شهریاران جوان شهرداری را دارند در اعتراض به انحلال این تشکل و رفتن زیر نظر معاونت اجتماعی تجمع می کنند، قانونی است و چه دلیلی دارد؟
براساس قانون هرگونه اعتراض بدون مخل كردن نظم جامعه ايرادي ندارد اما اينكه از تحت نظر بودن يك سازمان به سازمان ديگر باشد دليلي وجود ندارد تجمع شود بلكه با برگزاري جلسه اين موضوع بايد بررسي شود. اما اينكه فلسفه وجودي خانه شهرياران چه بود نيز قابل بررسي است. ظاهرا این خانه برای تصمیم سازی، توانمند سازی و کادرسازی برای مدیریت شهری آینده تاسیس شده. حال اگر برای این ماموریتها تاکنون اقدام موفقی انجام شده باید دید اگر آنها از معاونت فرهنگي هنري به معاونت اجتماعي بروند چه مشكلي حل مي شود؟


ظاهرا شهرداری تمایل زیادی دارد که این تشکیلات همچنان پابرجا بماند. برخی از اعضای شورای شهر نیز گفتند شفافیت لازم در گردش مالی این بخش از سازمان وابسته به شهرداری نیست. نظر شما چیست؟
فلسفه وجودي يك نهاد را می توان از نام آن نیز متوجه شد. خانه شهرياران جوان ظاهرا باید معنی این را بدهد که جوانان شهر كه در حوزه هاي شهري مي توانند كمك كنند در آن کنار همدیگر جمع شوند، يا اينكه جواناني با در كنار بودن شهرداري به كسب تجربه امور مديريت شهري بپردازند. در اساسنامه این خانه، ۲۰ نقش برای این خانه قائل شده اند که از کمک به جوانان محروم تا انتقال انتقادات به شهردار برای اعضای آن در نظر گرفته شده. با منحل كردن اين خانه، چه مشكلي حل شد؟ اعضاي شوراي شهر بهتر است به جاي پاك كردن صورت مسئله پاسخ مناسب درست را پیدا کنند. درباره گردش مالي این خانه نیز باید دید آیا این خانه یک تشکل مردم نهاد است یا اینکه بخشی از سازمانهای تحت پوشش شهرداری است که ظاهرا با مصوبه جدید شورای شهر تهران، این خانه بخشی از معاونت فرهنگی و اجتماعی می شود. یعنی دیگر نمی توان به آن، عنوان تشکل مردم نهاد کرد.


چرا این اشخاص دارای بودجه ای هستند که توسط شورای شهر غیرشفاف تشخیص داده شده و باعث انحلال یا رفتن آن زیرمجموعه معاونت شهرداری شده است؟
طبق محتویات سایت خانه شهریاران جوان و مصوبه شورای شهر، این تشکل، بخشی از بدنه شهرداری است و به عنوان زیرمجموعه معاونت فرهنگی و اجتماعی مشغول به فعالیت است. رئیس هیات مدیره آن نیز معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران است و مشاور شهردار نیز نایب رئیس هیات مدیره است. اعضای دیگر هیات مدیره نیز معاون امور خدمات شهری شهردار و رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری شهرداری تهران است. به بیان دیگر، باید این موسسه نیز مانند سایر سازمانها و نهادهای زیرمجموعه شهرداری به صورت شفاف، از لحاظ مالی و نیروی انسانی، گزارشگیری و حسابرسی شود. ولی اینکه تشكلهاي مردم نهاد ديگري نيز در این حوزه فعالیت می کنند و اگر ظرفيتي برای فعالیت وجود دارد طبعا بايد به تشكلهاي مردم نهاد فعال در حوزه شهري نيز بها داده شود. این را در نظر بگیرید که منحل كردن یک موسسه وابسته به شهرداری، بحثی داخلی است و شورای شهر می تواند درباره آن تصمیم بگیرد ولی چون جوانان در آن به صورت مستقیم درگیر هستند، مسئله حساستر از انحلال یک سازمان خدماتی معمولی است. نبايد براي جوانان آن مجموعه شبهه ايجاد شود كه كارهايشان بدون هدف بوده. از سوی دیگر با توجه به اظهار نظرهای اعضای شورای شهر ميتوان گفت خانه شهریاران جوان نباید محلي براي اشتغال زايي باشد و کلا كارهاي داوطلبانه مدنظر اساسنامه اين خانه بوده است. البته به طور قطع، برای تعدادی نيروی تمام وقت شغل در این خانه ايجاد شده كه بايد حق الزحمه دريافت می کردند که اگر از این به بعد زير نظر معاونت شهرداری بروند كه حساب كتاب مشخص داشته باشد، كاملا روند کار بهتر انجام می شود. البته برخي جوانان عضو این نهاد درباره تغییر وضعیت آن، موضع گرفتند و فكر ميكنند برخورد سياسي شده که برداشت صحیحی نیست. امسال سال مهمي است و با توجه به انتخابات پیش رو، هرگونه تصميم ممكن است برداشتهاي سياسي ايجاد كند.

 

۲۳۲۳۱

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 469578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =