۰ نفر
۱۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۶:۴۶

هفته گذشته همزمان با ماه بدر، جزر و مد آب‌های آزاد به بیشترین شدت خود رسید. این پدیده که به مه‌کشند معروف است، در مسابقات قایقرانی محلی انگلیس به زیبایی به تصویر کشیده شد که در ادامه می‌بینید.

وقتی ماه و خورشید نزدیک به هم یا در مقابل یکدیگر قرار بگیرند، اثرات گرانشی آنها موجب تقویت جزرومد خواهد شد. این پدیده را در اصطلاح مه‌کشند (Spring Tide) می‌گویند. هفته گذشته که ماه در حالت بدر قرار داشت، شرایط مه‌کشند برقرار بود و به همین دلیل، در برخی نقاط مانند رودخانه سورن در گلوسزترشایر انگلیس، این امواج با شدت قابل‌توجهی پدید آمدند.

پدیده جزر و مد در اثر اختلاف نیروی گرانشی وارد بر نقاط مختلف زمین نسبت به یکدیگر پدید می‌آید. نقاط نزدیک‌تر به ماه، با شدت بیشتری کشیده می‌شوند و نقاط دورتر، با شدت کم‌تر؛ اما از آن‌جا که زمین سیاره بسیار بزرگ و سنگینی است، این‌طور به‌نظر می‌رسد که در مقایسه با مرکز زمین، نقاط نزدیک‌تر به ماه کشیده می‌شوند و نقاط دورتر از ماه، در جهت مخالف رانده می‌شوند. در اثر این کشش و رانش، آب از نواحی دور کشیده می‌شود (جزر) و در این مناطق بالا می‌آید (مد).

جالب این‌جاست که جزر و مد فقط در آب‌های آزاد اتفاق می‌افتد و در جایی مثل دریای خزر که ارتباطی با اقیانوس‌های روی زمین ندارد؛ جزر و مد اتفاق نمی‌افتد. شایان ذکر است که موج جزرومد شبیه به موج سونامی، منتها با شدتی بسیار کمتر است!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 47507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • GAME4ir IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۹
    3 0
    بسیار زیبا بود !