یک عضو شورای شهر در تحلیل معادلات جدید بین شورای شهر و شهرداری تهران می گوید برخی از حامیان دیروز قالیباف، امروز از منتقدان او شده اند و این اعضای شورا باید برای مردم توضیح دهند چرا ۲ سال پیش به او رای داده اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دکتر غلامرضا انصاری، در دولت اصلاحات، رئیس سازمان بهزیستی بود و در شورای شهر دوره چهارم تهران نیز توانست رای لازم را از مردم کسب کند و به عضویت این نهاد درآمد. 

او در غرفه خبرگزاری خبرآنلاین درباره معادلات امروز بین شورای شهر تهران و شهرداری پایتخت تحلیل خود را بیان کرد و البته تلویحا گفت برخی از اعضای شورای شهر که قبلا حامی محمدباقر قالیباف، شهردار فعلی تهران بودند اکنون منتقد او شده اند.
در ادامه این گفتگو را می خوانید.

به نظر می رسد بین شورای شهر تهران و شهردار، مناسبات در حال تغییر است. چرا حامیان قبلی آقای قالیباف منتقد ایشان شدند؟
مقدمدتا باید بگویم در نظام انتخاباتی باید نهادهای واسط را تقویت کنیم. احزاب می توانند نقش نهادهای واسط را بازی کنند و در کنار پایشهای دولتی، خودنظارتی را باید مستقر و برقرار کنیم. به طور قطع و یقین، خودنظارتی و نظارت پویای احزاب قوی بخش قابل توجهی از مشکلات و نارسایتی ها را می تواند برطرف کند. مهمترین موضوع این است که وقتی نماینده مجلس به شورا یا مجلس می رود یا رئیس جمهور می شود، باید پاسخگوی مردمی باشد که به او رای می دهند.

درباره سئوالم توضیح می دهید؟ چرا منتقدان قالیباف با حامیانش، جایشان عوض شده و اصلاح طلبان شده اند حامی قالیباف؟
اولا انتخابات باید مبتنی بر برنامه می شود، مجبور است حزب برنامه ای بدهد که عملیاتی باشد و رویایی نباشد. دوم نظارت مستمر سیاسی و مالی باید داشته باشد. منتخب، آزادی عمل را ندارد از این حوزه به آن حوزه و از پله به آن پله برود. چون این احزاب را نداریم می بینیم گروهی می آیند با شعاری و ۱۸۰ درجه مخالف شعارهای خود عمل می کنند. شورای شهر نیز اینطور شده است. ما و دوستانمان از ابتدا منتقد شهردار بودیم، در موقع انتخابات نیز به ایشان رای ندادیم و نامزد دیگری داشتیم. در این مدت نیز به عنوان منتقد قانونی، از اقدامات او که به نظرمان اشتباه بود انتقاد کردیم. در طول ۲ سال و اندی که از انتخابات شورا گذشته با کمترین تنش ظاهری به صورت جدی، رسالت تقنینی و نظارت خود را در حد وسع‌مان انجام دادیم. هیچ تغییر رویه و رفتار در مجموعه دوستان اصلاح طلب رخ نداده. امروز هم منتقد هستیم که اگر آقای قالیباف در عملیات و رفتار خود اصلاحات را انجام دهد مدافع برنامه های مثبت او و منتقد برخی برنامه های او از ابعاد مختلف دارای اشکال می بینیم از مسیر قانونی خود هستیم. از آنجایی که افتخار خود را خدمتگذاری مردم می دانیم و پشتوانه خود را پس از خداوند متعال، رای مردم می بینم در راستای صیانت از حقوق مردم، به وظایف خود اقدام می کنیم.

چطور برخی از موافقان جدی قالیباف امروز سعی دارند صندلی شهرداری را از زیر پای او بکشند؟
این فرمایش شما متین است. در مجموعه دوستان اصولگرا که چند طیف است در ابتدا به صورت هماهنگ به ایشان رای دادند ولی احساس می شود به صورت جدی همبستگی آنها دچار چالش شده و برخی از رفتارها در حوزه اخلاقی نیز قابل نقد است به تعبیری نه به آن شوری شور و نه به این بی نمکی، این سخنان قابل توجیه نیست.

عنوان شده که برخی از اعضای شورای شهر انتظاراتی از شهردار داشته اند که جواب نگرفته اند و نسبت به قالیباف تغییر موضع داده اند؟
این را دیگر باید خود آقای قالیباف پاسخ بدهد.

دوست ندارید درباره مسایلی این روزها درباره انتظارات همکارانتان از شهرداری مطرح می شود پاسخ دهید؟
نه، ما سکوت نمی کنیم. در جای خود رسالت خود را عرض می کنیم ولی دوست نداریم این مسایل رسانه ای شود. قطعا یکی از نکاتی که مورد پذیرش و پسند ما نیست، همین رفتارهاست که با آنها سوی شهرداری یا دوستان ایشان برخورد می کنیم.

تصور می کنیم قالیباف بتواند دوره چهارساله خود را تمام می کند؟
این مهم نیست. مهم این است که برخی اعضای شورای شهر قطعا باید به مردم پاسخ دهند چرا آن روز به او رای دادند و امروز منتقد جدی شهردار هستند. امروز ما وظیفه نظارتی خود را انجام می دهیم و در مقابل آرایی که به ما داده شده هم پاسخگو هستیم.

ولی امروز می بینیم بر سر مسایلی مانند حسابرسی شرکتهای شهرداری، برخی از اعضای شورای شهر بحثهای شدیدی را علیه شهرداری مطرح می کنند؟
این مسایل در گذشته نیز بوده، ولی امروزه به دلیل اختلافاتی که پیش آمده، پررنگ تر شده، هم مدیریت شورا و هم بخشهایی که می توانند به اسناد حسابرسی دسترسی داشته باشند، همکاران اصولگرای ما هست، در گذشته کمتر این مسایل را رسانه ای می کردند اما امروز حجم بحثهایی از این دست، از گذشته بیشتر شده و بیشتر به چشم می آید.

خانم معصومه آباد عضو شورای شهر جایی گفته بود از حضور اعضای شورا به سازمانهای زیرمجموعه شهرداری ممانعت می کنند. با شما نیز چنین برخوردی شده؟
این مسئله باعث تاسف است. ما به عنوان نمایندگان مردم چنین جسارتی را به کسی اجازه نمی دهیم و در کنار آن حد خود را می دانیم.

درباره نمایشگاه امسال برخی رسانه ها دلواپس تحریم کردند، تحلیل شما درباره این چیست؟
این طیف دست خودشان را رو کردند. در طول ۲ سالی که از عمر دولت آقای روحانی گذشته، بدترین و خشن ترین تهاجمات که در طول تاریخ سیاسی کشور بی سابقه بوده را به دولت روا داشتند. حتی درباره اقدامات دولت به خصوص در عرصه روابط بین الملل که وارث مشکلات ده ساله اخیر در حوزه انرژی هسته ای است و با تدبیر دولت در حال حل و فصل است، می بینیم چقدر تخریب می کنند. واقعیت این است در فضای رقابتی، دوستان دلواپس ما هیچ جایگاهی در میان مردم ندارند و حیات خود را تشنج و فرافکنی و حرکتهای انتحاری از این دست می بینند. امیدواریم حضور رسانه های مستقل به خصوص غیردولتی ها غنای نمایشگاه امسال را همانطور که در روز اول شاهدیم، پربارتر کند. امید ما استقبال خوب مردم است.

شما قائم مقام دبیر کل یک حزب سیاسی هستید. راهکارهای اصلاح طلبان درباره بحثهای آینده انتخابات از جمله نحوه نظارت استصوابی شورای نگهبان در مجلس چیست؟
ما در چهارچوب شورای عالی اصلاح طابان که آقای خاتمی تشکیل دادند و اساسنامه حزب اتحاد ملت ایران اسلامی شرکت می کنیم و قطعا تمام گروه های اصلاح طلب تلاش می کنند با یک لیست و مدیریت واحد این شورا که مدیریتشان بر عهده دکتر عارف است، حرکت کرده و تلاش می کنیم با حداقل فضایی که به وجود می آید رفتار مدنی و حضور سیاسی خود را در عرصه تصمیم سازی کشور دنبال کنیم. مهمترین اولویت ما نیز گرفتن فضا از رادیکالیسم غیرمنطقی دولت نهم و دهم که امروز هم فریادهای غیرمنطقی و غیراصولی آنها در رسانه ها و ارگانهای رسمی و غیررسمی شنیده می شود و چوب لای چرخ حرکت اصلی نظام و کشور می گذارند، به سمت فضای منطقی و گفتمان و نسبتا سالم در عرصه سیاسی کشور است.

۱۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 475898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =