استان زنجان در 3 رتبه نخست امنیت قرار دارد

به گزارش روزنامه همشهری زنجان چقدر خیالمان راحت است وقتی در خانه را می‌بندیم و سراغ کارمان می‌رویم. اصلا یادمان نمی‌آید که درها و قسمت‌های حیاتی خانه از چفت و بست لازم برخوردار است یا نه؟ اتفاق ناگوار درست از لحظه‌ای شروع می‌شود که متوجه می‌شویم از خانه‌، خودرو، و یا دیگر چیزهایمان سرقت شده است و ما شده‌ایم مالباخته. کمی قابل تحمل‌تر اما غم‌انگیز اینکه بشنویم خانه همسایمان را دزد از خدا بی‌خبری به یغما برده است.

كلاه خودمان را كه قاضي كنيم مي‌توانيم با صداقت بگوييم چقدر خودمان براي خودمان فكر مي‌كنيم. تا چه ميزان خودمان براي حفاظت از اموال‌مان تلاش مي‌كنيم. در خيابان قدم بر مي‌داريم و شايد به ندرت و بار ديگر تأكيد مي‌كنم به ندرت شاهد باشيم كه كيف قاپ زن و يا سارقي در حال سرقت است. اولين جايي كه به ذهن‌مان مي‌رسد كلانتري و پليس است. مكث كنيد خودمان تا چه ميزان فكر حفاظت از اموالمان را كرده‌ايم.
مهرداد الوندي ساكن يكي از شهرك‌هاي اقماري زنجان است،‌ او از نگراني‌هاي سرقت در منزل همجوار خانه خود چنين مي‌گويد: دم دم‌هاي ظهر بود كه از سر كارم به خانه آمدم. رفت و آمدهاي پرتردد منزل كناري‌مان نظرم را به خود جلب كرد. متوجه ناراحتي صاحبخانه شده و از ايشان پرس‌وجوي اتفاق رخ داده شدم كه وي اين چنين به من اطلاع داد؛ امروز ظهر با خانواده‌ام مدتي از خانه بيرون رفته بوديم زماني كه به خانه وارد شديم همگي به طبقه بالا رفتيم غافل از اينكه دو نفر از پشت بام وارد منزلمان شده و در حال سرقت هستند.
اين شهروند مي‌گويد: سريع از او پرسيدم چه طور متوجه شديد دزد در خانه است؟؛ زماني كه ما وارد خانه شديم اين دو سارق متوجه حضورمان شدند و به سرعت تصميم به فرار گرفتند. وقتي دخترم در طبقه پايين را باز كرد جيغ كشيد. او دو نفر را در حين فرار ديده بود اما نتوانسته بود به درستي چهره آنها را ببيند. وقتي به طبقه پايين رسيدم دزدان فرار كرده بودند. او مي‌گفت دزدان تعدادي از اجناس كوچك قيمتي و مقداري پول كه در دسترس بود را دزديده بودند.
الوندي ادامه مي‌دهد: بعد از چند روز متوجه شديم كه دوربين‌هاي نصب شده در اطراف خانه تصاوير اين 2 سارق را ضبط كرده‌اند. با اين حال بعد از اين حادثه مدتي است كه استرسي بر جانم افتاده است هر وقت از خانه بيرون مي‌روم به اين فكر مي‌كنم كه نكند اينبار نوبت خانه من باشد.
رفتيم به سراغ فرمانده انتظامي شهرستان زنجان تا وضعيت سرقت را در شهرستان زنجان را جويا شويم.
ايرج خاني‌پور با بيان اينكه خواهش پليس اين است كه مردم موارد امنيتي را در همه حال رعايت كنند، مي‌گويد: سرقت در استان زنجان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از کاهش آماری برخوردار بوده است. در مجموع با همكاري مناسب مردم وقوع جرايم در استان زنجان 32 درصد كاهش يافته است.
وي با اشاره به سوء استفاده سارقان از ناآگاهي شهروندان مي‌افزايد: مردم هيشه بايد به اصول امنيتي اهميت قائل شده و اجازه ندهند تا سارقان از ناآگاهي آنان به نفع مقاصد شوم خود استفاده كنند. اگر مردم حفظ امنيت خود و اموال خود را جدي بگيرند به هيچ عنوان مسير براي سود جويي متخلفان ايجاد نشده و در صورت دسترسي آنها نيز اموال قيمتي دور از دسترسشان خواهد بود.
فرمانده انتظامي شهرستان زنجان از برنامه‌هاي متخلف اين ارگان در راستاي آگاه سازي مردم سخن مي‌گويد و توضيح مي‌دهد: فرمانده‌هاي نيروي انتظامي با حضور خود در مساجد، پايگاه بسيج، مدارس و ... اطلاعات جامع و مفيدي را در اختيار افراد قرار داده و از آنان مي‌خواهند تا با هوشياري كامل نسبت به پيرامون خود رفتار كنند. در صورتي كه مردم به توصيه‌هاي پليس توجه كافي را داشته باشند وقوع جرايم نيز به ميزان قابل توجهي كاهش مي‌يابد.
خاني‌پور با اشاره به اينكه استان زنجان در كل كشور در 3 رتبه نخست امنيت قرار دارد، اظهار مي‌كند: افزايش گروه‌هاي خودرويي، پياده و ديگر گروه‌هاي فعال در كلانتري‌هاي و ... شرايط مناسبي را براي شهرستان زنجان بوجود آورده‌اند تا جايي كه عمده شكاياتي مبني بر سرقت اموال به سرعت پيگيري و به سرانجام مي‌رسد.
توصيه‌هاي پليس
وي در ادامه سخنان خود به امر مجهز شدن اموال به قفل تأكيد مي‌كند و مي‌افزايد: در وهله نخست دقت داشته باشيد كه اموالتان از قفل مخصوص برخوردار بوده براي مثال خودرو از قفل فرمان و درب منازلتان نيز محافظ مخصوصي داشته باشند. در اين ميان از مردم خواهش مي‌كنيم اگر منزلشان پاركينگ دارد به هيچ عنوان خودرو خود را به حساب بي‌حوصلگي و يا تنبلي در مقابل منازل خود پارك نكنند.
فرمانده انتظامي شهرستان زنجان با بيان اينكه سارقان كه عمدتا افراد معتادي هستند براي تامين مايحتاج خود در مواد مخدر اقدام به سرقت مي‌كنند، عنوان مي‌كند: تجربه نشان داده است كه سارقان به دنبال اموال از جمله خودروهايي هستند كه از قفل و دزدگير بهره‌مند نيستند. در اين ميان مردم در منازل خود نيز علاوه بر نصب قفل‌هاي مناسب بر در و پنجره‌ها، اموال قيمتي خود را در مكان مناسب‌تر و ترجيحا در بانك‌ها نگهداري كنند.
وي اضافه مي‌كند: براي همگان معلوم است كه بيشتر مردم كليد در خانه را زير جا كفشي و گلدان مي‌گذارند در نتيجه بهتر است مردم هنگام خروج از خانه كليد را به فرد مطمئني سپرده و راه ديگري براي منتقل كردن كليد به عضو ديگر خانواده بيابند. در صورت گم كردن كليد خانه نيز حتما قفل درها را تعويض كنند. اگر مردم شاهد مورد مشكوكي بودند حتما به پليس اطلاع دهند.
خاني‌پور از نصب محافظ مناسب براي دريچه كولرهاي منازل سخن مي‌گويد و ادامه مي‌دهد: متاسفانه رفت و آمد با همسايگان نسبت به گذشته كاهش يافته است موردي كه مي‌تواند منزل ما را در نبودمان ايمن كنيد. به عبارتي هنگامي كه به مدتي طولاني منزل خود را ترك مي‌كنيد و يا به مسافرت مي‌رويد حتما كليد منزل خود را به يكي از همسايگان امين خود سپرده و از آنان بخواهيد كه در مدت غيبت به منزلتان سر بزنند. در اين حالت اگر فرد ديگري به خانه شما مراجعه كرد همسايه از اين موضوع مطلع خواهد شد.
فرمانده نيروي انتظامي شهرستان زنجان با اشاره به اينكه مردم به افراد ناشناسي كه به منازلشان مراجعه مي‌كنند توجه لازم را داشته باشند،‌ بيان مي‌كند: در صورتي كه شخصي به عنوان مأمور آب، برق، نيروي انتظامي و به هر عنوان ديگر به منزلتان مراجعه كرد پس از مشاهده كارت شناسايي وي اجازه ورود به خانه را به او بدهيد.
وي از وضعيت مطلوب اقدامات پليس در امر به سرانجام رسيدن پيگيري‌هاي موضوع سرقت اين چنين مي‌گويد: خوشبختانه ميزان بالايي از سرقت‌هايي كه در شهرستان زنجان رخ داده و به پليس اطلاع داده شده است به سرانجام مطلوبي مي‌رسد. با اين حال اميدواريم مردم زنجان در پايتخت شور و شعور حسيني در تربيت فرزندان خود دقت كافي را داشته باشند چرا كه ميزان جرائم در ماه‌هايي همچون رمضان و محرم هميشه كاهش مي‌يابد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 476523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =