ایسنا نوشت: رییس شورای شهر تهران با انتقاد از جدول‌سازی در پایتخت گفت: در بودجه امسال جدول سازی در تهران را حذف کردیم.

مهدی چمران در دومین همایش عمران شهری با بیان اینکه مسائل عمرانی در شهر بسیار مهم است چرا که بیشترین بودجه شهرها را می‌بلعد گفت:‌ بر همین اساس باید بیشترین بهره‌برداری در حال و آینده را از این پروژه‌ها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران برای ساخت مترو در بودجه امسال 2000 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است، گفت:‌ فرقی می‌کند که 2000 میلیارد تومان بودجه باشد یا 2000 تومان، بلکه باید با استفاده از بهترین کیفیت و مصالح این بودجه را هزینه کرد و با استفاده از افراد متخصص بهترین نگاهداری را از این پروژه عمرانی داشت.

چمران با بیان اینکه ساختمان سفارت ایران در وین، قدمتی 170 سال دارد، گفت:‌کشورهای اروپایی به آسمان‌ خراش‌هایشان پز نمی‌دهند بلکه با حفظ ساختمان‌های قدیمی که قدمت تاریخی دارند به خود می‌بالند و آن را نگه می‌دارند و تنها در یک نقطه که شرایط اقلیمی مناسبی دارد ساختمان‌های بلند مرتبه را به صورت متمرکز می‌سازند.

وی با بیان اینکه کار عمرانی در شهر فقط ساختن تونل و پل نیست و باید به مسائل کوچک و ریزه‌کاری‌ها نیز توجه کرد، گفت: چرا در پروژه‌های عمرانی به آسفالت خیابان‌ها توجه نمی‌شود؟ چرا پیمانکاران درست، کاری انجام نمی‌دهند؟ چرا وقتی باران می‌آید در بزرگراه مدرس آب جمع می‌شود؟

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه نباید تنها به تونل و پل صدر به عنوان یک کار عمرانی نگاه کرد، گفت: شهر پر از جزئیات کوچکی است که با زندگی مردم سر و کار دارد. به عنوان مثال نصب جداول در کنار خیابان اصول دارد اما گاها دیده شده که برخی جداول را به گونه‌ای بلند می‌سازند که دردسرساز می‌شود به گونه‌ای که چندی پیش به یکی از شهرها مراجعه و مشاهده کردم که آنقدر جدول را بلند بر لب جوی چیده بودند که با برخورد لاستیک یک خودرو که در حال پارک بود این جدول به درون جوی افتاد و بعد از گذشت چند سال هنوز هم همان جدول در جوی افتاده و کسی نسبت به تعویض آن اقدام نکرده و وقتی از اعضای شورای این شهر در مورد چرایی بلند بودن جداول پرسیدم گفتند که چون در تهران این گونه بوده ما هم این کار را کردیم. این مسئله نشان می‌دهد اقداماتی که در تهران انجام می‌شود به عنوان نمونه و الگو در سایر شهرها تکرار می‌شود و بر همین اساس نباید ریزه‌کاری‌های عمران را فراموش کرده و ماله کشی کنیم چرا که این اقدامات زیبنده یک شهر در قرن بیست و یکم نیست.

رییس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در دنیا به ساختمان‌های قدیمی می‌بالند، گفت:‌در تهران وقتی یک ساختمان به سن 15 سال می‌رسد مالک تخریب و نوسازی آن را در دستور کار قرار می‌دهد و این گونه می‌شود که عمر ساختمان‌ها در پایتخت 28 سال است و این در حالی است که افراد پول و سرمایه خود را صرف خرید آهن، بتن و سیمان می‌کنند و به این سبب سود اقتصادی نمی‌برند.

وی با بیان اینکه در کشورهای دنیا تنها 20 درصد بودجه صرف ساختمان‌سازی می‌شود، گفت: مردم کشورهای دیگر سهم عمده‌ای از درآمدها و پول خود را صرف اقداماتی می‌کنند که برای آنها ارزش افزوده ایجاد کند اما ما ثروت خود را در راه ساختمان سازی خرج می‌کنیم.

وی با انتقاد از جدول سازی در پایتخت، گفت: در بودجه امسال جدول سازی در تهران را حذف کردیم زیرا مشخص نیست چرا این جداول بالاتر از سطح زمین ایجاد شده‌اند و مانع ورود آب‌های سطحی به جوی‌های خیابان‌ها می‌شوند و جای سوال است مگر شیب این خیابان‌ها در هنگام آسفالت کشی رعایت نمی‌شود؟

انتقاد چمران از معماری غیراسلامی ساختمان‌های شهرداری و مجلس

چمران با انتقاد از نمای ساختمان‌ها گفت: مشکل ما سیما و منظر ساختمان‌های مردم نیست، بلکه مشکل ما نمای ساختمان و ادارات دولتی و حتی خود شهرداری‌هاست . جای سوال است که چرا خود شهرداری ساختمان‌هایی می‌سازد که نمونه و زیبا نیستند و در حال حاضر مشاهده می‌شود که ساختمان شهرداری‌های مناطق 9 و 10 از شیشه است و آنوقت ما به مردم می‌گوییم که معماری ایرانی و اسلامی را رعایت کنند.

چمران با بیان اینکه ساختمان‌های استانداری و شهرداری باید بهترین نماد معماری ایرانی - اسلامی باشند گفت:‌ مجلس شورای اسلامی در مقابل تفکر کمونیسم و ... ایستاده اما ساختمان 15 طبقه‌ای با نمای کامپوزیت و شیشه که کاملا بر خلاف معماری ایرانی - اسلامی و حتی مخالف شرایط اقلیمی شهر تهران است می‌سازد و وقتی به آن اعتراض می‌کنیم به جای آنکه کارش را اصلاح کند روی این نما را می‌پوشاند تا دیده نشود و این مشکلاتی است که ما داریم و جای سوال است که چرا ساختمان استانداری کرمانشاه و مشهد اینگونه ساخته شده که هیچ نماد معماری در آن دیده نمی‌شود.

وی با اشاره به مقاوم سازی پروژه‌های عمرانی گفت: باید پروژه‌های عمرانی در شهر تهران مقاوم باشد چرا که تهران شهری آسیب پذیر است و ممکن است که این پروژه‌های عمرانی خطرزا باشد. هرچند که در تهران ساختمان‌هایی داریم که ساخته نشده خراب می‌شوند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 478118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    1 0
    تبدیل پارک ها و فضای سبز به مرکز خرید و برج چی؟