سکوت معنادار شهرداری شوش برای نصب مجسمه شاعر امام رضا (ع)

وضعیت مجسمه دعبل خزاعی، شاعر امام رضا (ع) بعد از آسیب دیدن در انباری شهرداری شوش همچنان بلاتکلیف باقی مانده است.

وضعیت مجسمه دعبل خزاعی، شاعر امام رضا (ع) بعد از آسیب دیدن در انباری شهرداری شوش همچنان بلاتکلیف باقی مانده است.

اولین مجسمه ای که در کشور گرفتار ماجراهای مبهم شد مجسمه دعبل خزاعی شاعر بزرگ جهان اسلام است. مردی که خود را وقف ستایش خاندان پیامبر اکرم(ص) کرد. دعبل بر اساس مستندات تاریخی، شهرتش را از سرودن شعر و مدح امام رضا (ع) کسب کرده است. دعبل خزاعی، برای اهالی شوش نامی آشناست و هر ساله میزبان جشنواره بین المللی شعر این شاعر نامی است. اخیراً مردم شوش در حاشیه اختتامیه شعر رضوی ضمن اعتراض به شهرداری، خواستار نصب مجسمه «دعبل خزاعی» در سطح شهر شدند.

یاد دعبل خزاعی با نام شوش گره خورده است. در ابتدای دهه هفتاد و همزمان با کنگره بزرگداشت این شاعر، تندیسی ساخته شد. به خیال طراحان، این تمثال می توانست مهر تائیدی باشد بر رابطه دعبل و شوش. مهر پیوندی که چند ماهی بیشتر دوام نیاورد، مجسمه به طور شبانه، آرام و بی سر و صدا جا به جا شد بی آنکه آب از آب تکان بخورد. تمثالی که بیش از20 سال پیش در یکی از میادین اصلی شهر شوش و به منظور پاسداشت این پیر فرزانه نصب شد.

پس از مدت کوتاهی و به دلایل نامشخص این مجسمه از میدان اصلی شهر برداشته می شود و نام میدان را نیز از "دعبل خزاعی" به نامی جدید تغییر می دهند. مجسمه نیز توسط شهرداری در مرقد دعبل نگهداری شد. بعد از مدتی دوباره شهرداری مجسمه را از مرقد برداشته و در انبار شهرداری نگهداری می کنند که پارسال تصاویر شسته شدن این مجسمه منتشر شد.

پس از دو دهه تعدادی از جوانان دوستدار فرهنگ و هنر تصمیم گرفتند دوباره این مجسمه در گوشه ای از شهر نصب شود.

رئیس پیشین شورای شهر شوش و رئیس کنونی بارها در گفت وگو با رسانه ها از نصب مجدد این مجسمه خبر دادند.

شهرداری شهر شوش نیز تنها در یک مصاحبه که بهمن ماه پارسال انجام داده بود اشاره کرد که مبلغی برای بازسازی یا ساخت این مجسمه در نظر گرفته شده است اما از آن موقع تا کنون هیچ فعالیتی از شهرداری در این خصوص دیده نشد.

شورای شهر شوش نیز از نبود اعتبار برای ساخت این مجسمه خبر داده بودند تا اینکه پس از مدتی مجسمه ای جدید در نزدیکی شهرداری ساخته و نصب شد.

ساخت این مجسمه نیز با اعتراض برخی اعضای شورا مواجه شد. یکی از اعضای شورای شوش در این باره گفته بود که ساخت این مجسمه بدون هماهنگی با شورای شهر و توسط شهرداری ساخته شده است که از نظر ارتباط معنایی و فرهنگی هیچ ارتباطی با شهر ندارد.

به گزارش خبرآنلاین، مجسمه جدید ساخته شده نیز پس از چند روز توسط افرادی ناشناس آسیب دید. شهرداری گفته بود این مجسمه را برای ارج نهادن به مقام کارگر ساخته است. در مقابل یکی از کارگران شهرداری به خبرنگار خبرآنلاین توضیح داد که کارگران نیاز به چنین کارهایی ندارد و اگر شهرداری دلش برای ما سوخته است حقوق معوقه را بدهد تا بلکه برای فرزندانمان لباس زمستانی و نان شب تهیه کنیم.

پیش از این نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی و دو عضو از مجلس خبرگان رهبری نیز خواسته مردم را برحق دانسته و خواستار تسریع در ساخت و نصب مجسمه دعبل خزاعی معروف به شاعر امام رضا (ع) شدند.

سید علی موسوی، مسئول انجمن مذهبی زینبیون اهل بیت (ع) در گفت وگو با خبرآنلاین توضیح داد: وجود دعبل در شوش یک ظرفیت بسیار بزرگی است که متاسفانه کمتر از آن بهره برده شده است.

موسوی افزود: ما می توانیم با همکاری برخی ارگان ها همچون بنیاد دعبل خزاعی برای برگزاری سمینارهای علمی در خصوص مداحی و شعر اهل بیت برنامه های متمرکزی در شوش و اهواز برگزار کنیم.

وی یادآور شد: متاسفانه ماجرای شکسته شدن مجسمه دعبل خزاعی نوعی کم توجهی به مقام ایشان بود که شهرداری شهر شوش تا کنون در راستای بهبود وضعیت و پاسخ به خواسته شمار کثیری از مردم درباره این مطالبه ی به حق و مذهبی، پاسخی نداده است.

این مداح افزود: امیدوارم شهرداری توجه بیشتری به امور فرهنگی مذهبی کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 478868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =