۰ نفر
۱۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۱

حسن طایی

حسن طایی*: آقای وزیر در اعلام آمارهای کلیدی بازار کار دچار ملاحظات غیر اقتصادی نشوید.

شما در حالی خبر از نرخ بیکاری تک رقمی در سال 87 می دهید که شاهد کاهش آمار شاغلین بوده ایم و این کاهش با کاهش رشد تقاضای نیروی کار همراه بوده است که خود حکایت از آن دارد که بخش قابل توجهی از یک میلیون متقاضی کاری که هر ساله وارد بازار کار می شوند هنوز بیکارند.

برخلاف آنچه که خبرگزاری ها به نقل از شما بیان کرده اند امروز تعدادبیکاران 2.250میلیون نفر نیست و بررسی ها نشان می دهد بیش از 4 میلیون نفر از جمعیت فعال کشور فاقد شغل اند.

آیا با وجود این حجم بالای بیکاران می توان مدعی شد که نرخ بیکاری در کشور تک رقمی شده است، البته شاید تعاریفی که شما از کار وبیکاری دارید وبر مبنای آن آمار استخراج می کنید، با تعاریف علمی که درنهاد های رسمی کشور مبنای سنجش آمار بازار کار است در تناقض قرار دارد.

آقای وزیر لطفا ملاحظه کاری نکنید؛

برای بیان وضعیت بازار کار تنها به آماربیکاری اکتفا نکرده شاخص های دیگری راهم که در دست دارید اعلام کنید.

امروزه در هیچ محفل علمی برای سنجش موفقیت بازار کار تنها به نرخ بیکاری اکتفا نمی شود وشاخص های دیگری مانند نرخ مشارکت، نرخ بیکاری در سطوح مختلف سنی وتحصیلی و بسیاری دیگر از عواملی که به آن اشاره نکرده اید برای ارزیابی عملکرد این بازار مورد استفاده قرار می گیرد.

در شرایطی که شما عنوان می کنید میزان بیکاری در کشور کاهش پیدا کرده است تعداد افرادی که نیمه وقت مشغول به کار هستند ویا تنها یک روز در سال شغلی داشته اند چه میزان بوده است.

نزدیک شدن به روزهای انتخابات و ضرورت دفاع از عملکرد دولت نباید باعث شود که شما به عنوان یک فرد مسئول در برابر ملت در بیان آمار اقتصادی با ملاحضات سیاسی از بیان کامل واقعیت ها طفره بروید.

آقای وزیر بازهم خواهش می کنم در یبیان آمار های اقتصادی به بیان تنها یک شاخص آنهم ناقص اکتفاء نکنید.

*استادیار اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 4791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =