معاون حقوقی قوه قضاییه درباره تعهد پزشکان در اعمال جراحی زیبایی گفت: تعهد پزشکان در کلیه اقدامات درمانی تعهد به وظیفه است. ولی در برخی از اعمال جراحی غیر درمانی بهتر است تعهد پزشکان به نتیجه باشد نه انجام وظیفه.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پنجمین همایش طب و قضای سازمان پزشکی قانونی پنجشنبه عصر با سخنرانی ذبیح الله خداییان معاون حقوقی قوه قضاییه در ساری پایان یافت. 

 

او در سخنرانی خود با اشاره به اینکه تعهد پزشکان معالج به دو تعهد به نتیجه و تعهد به وظیفه تقسیم بندی می شود، گفت: تعهد به نتیجه زمانی است که نتیجه اقدام درمانی پزشک منجر به صدمه به بیمار می شود. مثلا زمانی که پزشک با تزریق خون آلوده باعث ابتلای بیمار به ایدز یا بیماریهای عفونی دیگر می شود، باید پزشک را مقصر دانست. زیرا تعهد او انجام اقدام درمانی به تنهایی و تعهد به وظیفه نبوده. بلکه او در این مورد متعهد است، چرا که باعث وخامت حال بیمار شده است.

خداییان همچنین با پیشنهاد این نکته که باید در اعمال جراحی زیبایی غیر درمانی پزشک متعهد به نتیجه باشد، گفت: در اعمال جراحی زیبایی، پزشک متعهد میشود نتیجه کار او برای بیمار بهتر از وضع قبلی باشد، یعنی در صورتی که چهره بیمار زشت تر شد یا آسیب دید، باید ماده قانونی ای باشد که پزشک را متعهد به نتیجه کند. ولی در اعمال جراحی زیبایی درمانی، چنین تعهدی وجود ندارد و پزشک معالج، متعهد است این عمل را انجام دهد و تعهد به انجام وظیفه دارد نه تعهد به نتیجه.
او همچنین در این همايش سراسري گفت: در اين همايش مقالات متعددي ارايه و در پي آن ابهامات قانوني مشخص شد و من اعلام آمادگي مي كنم اگر گروهي اين ابهامات را به طور دقيق استخراج و به همراه راه حل ها به ما ارايه كنند حتما در اصلاح قانون مجازات اسلامي اعمال خواهد شد.

 

ذبيح الله خداييان ادامه داد: تلاش مي كنيم كه در مجلس فعلي اصلاحيات قانون مجازات اسلامي را به تصويب برسانيم بنابراين از دست اندركاران برگزاري همايش طب و قضا تقاضا مي كنم در اسرع وقت ابهامات موجود را ارايه دهند تا بتوانيم هر چه سريعتر آنها را در قانون محقق كنيم.

خداييان با اشاره به اينكه برپايي همايش طب و قضا آثار بسيار مثبت و قابل توجهي در تعامل هر چه بيشتر قضات و پزشكان دارد، گفت: اگر قاضي و پزشك زبان يكديگر را بفهمند مسايل و مشكلات موجود در پرونده ها بهتر و سريعتر مرتفع مي شود.

معاون حقوقي قوه قضاييه با تاكيد بر اينكه همايش طب و قضا به توسعه علم حقوق پزشكي و رفع ابهامات از قانون كمك مي كند، ادامه داد: نتايج اين همايش و خلاصه اي از مقالات آن در قالب كتاب منتشر مي شود علاوه بر آن پيشنهاد مي شود نتايج آن و نيز ابهامات موجود استخراج و در اختيار ما قرار گيرد تا بتوانيم نسخه اي از آن را به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي ارايه كنيم.

او گفت: نقش پزشكي قانوني در پرونده هاي قضايي و به نتيجه رسيدن آن بسيار قابل توجه است و در علم قضا نمي توان به علم پزشكي بي تفاوت بود و به نظر مي رسد لازم است پزشكان قانوني در صحنه هاي مختلف در كنار ديگر اعضاي قضايي حضور داشته باشند.

خداييان با اشاره به اينكه ارتباط پزشكان و قضات روز به روز نزديكتر مي شود، يادآور شد: جلسات علمي و حقوقي مشترك گام مهمي در توسعه علم حقوق پزشكي است و بهتر است در مجتمع هاي پزشكي افرادي كه كار قضاوت را بر عهده دارند علاوه بر علم حقوق بر علم پزشكي نيز مطالعه كرده باشند.


۴۷۲۳۱

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 480236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =