مهر نوشت: وزیر کار گفت: از شورای عالی اشتغال به بانک مرکزی تکلیف شد بسته تامین مالی بنگاه‌های کوچک به منظور اشتغال‌زایی را با هماهنگی وزارت کار تدوین کند.

علی ربیعی شب گذشته در برنامه نگاه یک سیما با تشریح جدیدترین سیاست های دولت در بازار کار و آمارهای موجود در این بخش با بیان اینکه اشتغال و بیکاری تنها یک مسئله اقتصادی نیست و مباحث اجتماعی و فرهنگی را هم به همراه دارد گفت: برای دولت کاهش بیکاری یک اولویت است، اما پرداختن به این مسئله تنها وظیفه یک وزارتخانه یا دستگاه نیست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اظهارداشت: با وجود افزایش نرخ بیکاری فصلی، نرخ کلی بیکاری از ۱۲.۱ درصد پایان سال ۹۱ به ۱۰.۶ درصد در پایان سال ۹۳ رسید. بازار کار هم اکنون ۶۴.۴ میلیون جمعیت در سن کار دارد که ۲۵.۱ میلیون نفر آن فعال و ۳۹.۵ میلیون نفر نیز غیرفعال است. همچنین ۲۲.۴ میلیون نفر نیز شاغل، ۲.۷ میلیون نفر بیکار و ۴.۸ میلیون نفر نیز در حال تحصیل داریم و تعداد شاغلان باید تا سال ۱۴۰۰ به ۳۱.۵ میلیون نفر بالغ شود.

ربیعی خاطرنشان کرد: سیاست های آموزشی سال های قبل نوعی تاخیر در ورود کارجویان به بازار کار ایجاد کرده و جمعیت به سمت غیرفعالی سوق پیدا کرد. از تصمیمات جدید شورای عالی اشتغال ایجاد سیستم جامع اطلاعات بازار کار (MIS) است و رئیس جمهور دستور داده تا این سیستم در مدت زمان ۶ ماه ایجاد شود.

دستور جدید اشتغالی روحانی

وی ادامه داد: بررسی هایی را در ۶ استان انجام دادیم و مشخص شد که مواردی در مولفه های اشتغال تاثیرگذار است که می توان به آموزش عالی، مهارت، فضای کسب و کار، سیاست های تجاری، سیستم توزیع، وضعیت عرضه و تقاضای نیروی کار و شرایط کلان اقتصادی اشاره کرد. در حال حاضر به دلیل فقدان ارتباط با بازارهای جهانی، کاهش تقاضای نیروی کار داریم و فاکتورهای اقتصادی نیز بی ثبات است.

وزیر کار تاکید کرد: هم اکنون برای ایجاد یک شغل در پالایشگاه ها ۱۲ میلیارد تومان هزینه لازم است؛ در حالی که می توان در مشاغل متوسط با ۵۰۰ میلیون تومان و مشاغل خُرد نیز با ۲۰ میلیون تومان شغل ایجاد کرد. بنابراین در حال حاضر به دنبال ایجاد مشاغل خُرد و خانگی و اتصال به بازارهای جهانی هستیم.

به گفته ربیعی، در حال حاضر ۱۸.۱ میلیون شغل موجود کشور خرد و کوچک و ۳.۴ میلیون دیگر نیز صنعت کارخانه ای بوده و تعدادی نیز در بخش نوآوری ایجاد شده است. در نشست هفته گذشته شورای عالی اشتغال مقرر شد بانک مرکزی بسته تامین مالی بنگاه های کوچک را تدوین و به شورای عالی اشتغال ارائه کند و این کار با توافق وزارت کار در راستای ایجاد اشتغال صورت می گیرد.

فکر استخدام یعنی شغل را دور بریزیم

وی خاطرنشان کرد: به تازگی جلسه ای نیز با وزیر علوم و آموزش و پرورش درباره یافتن راهکارهای مهارت آموزی نیروی کار داشتیم که بتوانیم روش هایی را برای ایجاد مهارت و تخصص در دانش آموزان و دانشجویان در زمان تحصیل بیابیم. رئیس جمهور تاکید دارد باید رصد شود وقتی فردی به دانشگاه می رود چگونه می توان به وی مهارت هایی برای انجام کار در آینده آموخت.

وزیر کار تصریح کرد: متاسفانه ما یک اشکال فرهنگی داریم و فکر می کنیم حتما باید درس بخوانیم تا خوشبخت شویم در حالی که هم اکنون یک نفر جوشکار ماهر ماهیانه بیش از ۳ میلیون تومان درآمد دارد و افراد باید تفکر اشتباه استخدام به معنای شغل را از ذهنمان بیرون بریزیم. در یزد کارگر ماهر کم داریم و الان مهاجران خارجی صنعت گچ کاری را تصاحب کرده اند و اگر به دنبال استادکار در این بخش باشیم باید به سراغ آنها برویم.

ربیعی به سیاست غلط رقابت بین دانشگاه آزاد با سایر دانشگاه ها برای جذب دانشجو اشاره کرد و بیان داشت: در ۸ رشته دانشگاهی بررسی شد که چه نیازهای علمی و فنی و حرفه ای مورد نیاز است تا افراد پس از فراغت از تحصیل بتوانند وارد بازار کار شوند.

شکاف در دستمزد

به گفته وی، در بخش دستمزد متاسفانه سال ها شکاف ایجاد شد و در حالی که مزد پایین ماند، نرخ تورم بالا رفت اما در حال حاضر باید مزدی تعیین شود که به کارفرما فشار وارد نشود و با خطر اخراج نیروها مواجه نباشیم. هر یک درصد رشد اقتصادی که می تواند ۱۰۰ هزار شغل ایجاد کند نیازمند ۶۰ تا ۱۰۰ هزارمیلیاردتومان سرمایه گذاری است.

وزیر کار اظهارداشت: دولت در مسئله تعیین مزد ناظر بین کارگران و کارفرمایان است و مزد با دو مبنای نرخ تورم و هزینه خانوار بررسی و تعیین می شود. در حال حاضر، تاثیر مزد در قیمت تمام شده برخی تولیدات ۳ درصد و در خدمات تا ۳۰ درصد است.

حذف دو میلیون و 943 یارانه بگیر

ربیعی همچنین از حذف ۲ میلیون و ۹۴۳ هزارنفر از دریافت یارانه نقدی تا به امروز خبر داد و گفت: کمتر از ۸۰ درصد حذف شده ها اعتراضی نکرده اند و ما یارانه ۶۶ درصد معترضین را برگردانیم ولی از آنها تضمین گرفتیم که اگر خلاف گفته هایشان ثابت شود به روشی که قانون معین می کند باید یارانه گرفته شده را پس بدهند ولی اگر اشتباه دولت باشد، جبران خواهد شد. در این بخش به دنبال کار حساب شده هستیم اما می گویند وقتی چیزی را می دهید، گرفتنش سخت است.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 485658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    0 0
    چقدر امار دقیقی دارند احسنت به امار دقیق