ایرنا نوشت: «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه اعلام کرد: هیچ مساله و مشکل سیاسی در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران وجود ندارد.

ریابکوف روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران گفت: دورنمای اجرای برجام مثبت و روشن است و در این روند مساله ای نمی بینیم.

بر اساس اطلاعات خبرگزاری روسیا سگودنیا، معاون وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: اجرای برجام از سوی ایران اگر در ماه ژانویه سال 2016 انجام نگیرد حتما در سه ماهه نخست آن سال خواهد بود.
وی افزود: تا پایان امسال انتقال مواد هسته ای (اورانیوم) با غلظت پایین ایران به روسیه به پایان می رسد.
برجام حاصل مذاکرات طولانی ایران و گروه 1+5 در تابستان گذشته در وین است. ایران در ازای لغو کامل تحریم های اعمال شده از سوی غرب و شورای امنیت (تحت فشار آمریکا) ابعاد برنامه هسته ای خود را مطابق با نیازهای موجود کشور در عرصه های مختلف محدود می کند.
شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز در جلسه ای در مقر این سازمان در وین ، گزارش اخیر یوکیا آمانو مدیر کل آژانس را در خصوص مسائل گذشته و حال برنامه هسته ایران بررسی می کند.
آمانو چهارشنبه شب 11 آذر ماه گزارش نهایی مربوط به مسائل گذشته و حال برنامه هسته ای ایران (پی پی آی) یا به قول غربی ها ابعاد نظامی احتمالی (پی ام دی) را منتشر کرد.
رضا نجفی نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشتر اعلام کرد، اگر چه گزارش آمانو در کل حاکی از عدم انحراف در برنامه هسته ای ایران و بطلانی بر همه ادعاهای ١٢ سال گذشته مبنی بر وجود یک برنامه سلاح هسته ای در ایران است، ولی حتی برخی ادعاها در همان حد نیز مورد تایید نیست.
وی اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران بر اساس بند 9 نقشه راه، در آینده نزدیک به صورت کتبی ارزیابی جامع خود در مورد گزارش مدیرکل را ارائه خواهد کرد.
معاون وزیر امور خارجه روسیه در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد، در دیدار سرگئی لاوروف و جان کری وزیران امور خارجه روسیه و آمریکا مساله سوریه بررسی خواهد شد و تنظیم فهرست گروه های تروریستی از موضوعات مهم این دیدار است.
وی همچنین با اشاره به اظهارات اخیر یک مقام آمریکایی که گفته بود روسیه در انزوای بین المللی قرار دارد، گفت: در آستانه دیدار وزیران خارجه روسیه و آمریکا در مسکو از واشنگتن پیام هایی به گوش می رسد که مانع کسب توافق میان دو کشور می شود.
نشست وزیران امور خارجه 10 کشور مرتبط با ناآرامی های سوریه دیشب (دوشنبه شب) در پاریس، برگزار شد.
این هم اندیشی با عنوان نشست مقدماتی جلسه احتمالی 18 دسامبر (27 آذر) در نیویورک و با هدف یافتن «راه حلی» برای بحران سوریه تشکیل شد.
روسای دستگاه های دیپلماسی آمریکا، انگلیس، آلمان، ایتالیا، عربستان سعودی، امارات، اردن، قطر و ترکیه در این نشست شرکت داشتند.

261308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 488799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =