چهار روز از برگزاری انتخابات سراسری عراق می گذرد و حالا به تدریج مشخص می شود که دولت آینده عراق لزوما یک دولت ائتلافی خواهد بود.

در این میان سفیر آمریکا روز چهارشنه در گفتگویی طولانی با شبکه تلویزیونی العربیه دیدگاه خود را درباره انتخابات عراق مطرح کرد. کریستوفر هیل در این گفتگو تاکید کرد که کشورش به توافقنامه امنیتی امضا شده با دولت عراق پایبند خواهد بود. آنچه می خوانید خلاصه ای از  گفتگوی العربیه با کریستوفر هیل است.

انتخابات پارلمانی عراق را چگونه می بینید؟

ما بی نهایت خرسند هستیم از اینکه دیدیم عراقی ها انتخابات خود را برگزار کردند ما از طرف سفارت، بیست و شش گروه نظارتی به تمام عراق اعزام کردیم که در بسیاری از حوزه های انتخاباتی حضور پیدا کردند.  مدیریت خوب انتخابات از سوی عراقی ها، ما را شگفت زده کرد منظورم کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق است، وضعیت امنیتی هم ما را شگفت زده کرد، ماموریت آسانی نبود و خطرات فراوانی وجود داشت.

این احتمال وجود دارد که آمریکا با پدید آمدن یک مشکل ناگهانی در زمینه سیاسی یا امنیتی، پس از انتخابات یک وضعیت غیر منتظره اعلام کند و عقب نشینی نظامیان خود  از عراق را به تاخیر بیندازد؟

 اگر من انتظار مسائل غیر منتظره را داشته باشم، اینگونه نخواهد شد، درست است که شاید حوادثی در عراق رخ دهد، اما ما کاملا به توافقنامه امنیتی که با دولت عراق درباره نظامیان آمریکایی امضا کردیم، پایبند خواهیم بود. ما همچنین به سخنان رئیس جمهور اوباما در یک سال اخیر درباره عقب نشینی تمام نیروهای رزمی تا پایان ماه آگوست به طور کامل پایبند خواهیم بود و از ابتدای سپتامبر بیش از پنجاه هزار نظامی آمریکایی باقی نخواهند ماند، ما به این مسئله پایبند هستیم و انتظار داریم شرایط زمینه آن را فراهم کند.

در صورت وجود توجیهی برای به تعویق افتادن طرح عقب نشینی نظامیان آمریکایی، طرح جایگزین چیست؟

معتقدم ژنرال اودیرنو(فرمانده نظامیان آمریکایی در عراق) به طور شفاف توضیح داد که ما نمی خواهیم انتظار مسائلی را داشته باشیم که شاید سبب تغییر طرح عقب نشینی شود، من در زمینه دیپلماتیک در کشورهای متعددی فعالیت کرده ام و با انتخابات مختلفی برخورد داشته ام، معتقدم عراق آماده است حاکمیت خود را به دست گیرد و جایگاه خود را در میان کشورهای دموکراتیک به دست آورد.  انتخابات اخیر عراق، تاریخی بود و من به این چشم دوخته ام تا دولت خود را با وجود دشواریها و اختلافاتی که میان آنها وجود دارد، تشکیل دهند.

همچنین تمایل دارم تا عراق روابط بهتری با برخی از همسایگانش برقرار کند و همه طوری به عراق نگاه کنند که از وضعیت اقتصادی ممتازی برخوردار شود.

آیا دولت آمریکا آمادگی آن را دارد که با هر دولتی که بر اساس نتایج انتخابات پارلمانی عراق تشکیل شود، همکاری کند؟

پنج ائتلاف سیاسی اساسی وجود دارند که یکی از آنها ممکن است در صدر قرار گیرد، اما هیچ یک از این ائتلافها به اکثریت کرسی ها که بتواند دولت را به تنهایی تشکیل دهد دست نخواهد یافت، بنابراین ائتلافی که بیشترین کرسی ها را به دست آورد، برای تشکیل دولت حداقل به یک ائتلاف دیگر نیاز دارد.

اینکه چگونه این کار را انجام خواهند داد به خودشان مربوط است و ارتباطی به ایالات متحده ندارد، ما به موفقیت آنها اهتمام داریم و آماده هستیم هر آنچه در توان داریم کمک کنیم، مهم آن است که اکنون تصمیم گیری در دست عراقی هاست، معتقدم آنها اکنون تجربه کافی دارند، ما در گذشته با آنها به سبب بحرانهای پیش رویشان تعامل کردیم و کاملا اطمینان داریم که آنها می توانند با این مسئله(تشکیل دولت) تعامل کنند، البته ممکن است مشکلاتی رخ دهد و درباره برخی موارد توافق به دست نیاید، ولی ما کاملا مطمئنیم که آنها موفق خواهند شد.

موضوع کرکوک خیلی دست و پا گیر شده بود. شما برگزاری انتخابات در کرکوک را چگونه دیدید؟  انتخابات عراق در کرکوک با با حساسیت بالایی برگزار شد. این استان نفت خیز هنوز محل اختلاف زیادی میان اقوام مختلف عراق است. من بارها گفته ام که  دستیابی به یک راه حل سیاسی که همه ساکنان کرکوک را دور هم جمع کند، مورد نیاز است.   ساکنان کرکوک خواهان توسعه اقتصادی این استان هستند.

آمریکا در برگزاری انتخابات پارلمانی عراق چه نقشی  داشت؟

 ما برای کمک به کمیسیون عالی مستقل انتخابات و کمیته بین المللی تلاش کردیم، اما معتقدم مسئله مهم این است که ملت عراق این نکته را درک کرد که انتخابات فقط به خودشان ارتباط دارد ما انتخابات را مدیریت نکردیم، انتخابات با مدیریت عراقی ها برگزار شد همانگونه که تدابیر امنیتی نیز مسئولیت عراقی ها بود که با اعتماد به نفس کاملی آن را انجام دادند.  مردم عراق با مشارکت در روند سیاسی احساس قوی بودن می کنند.

خبرنگار العربیه پرسید نظرتان را خیلی صریح درباره دخالتهای منطقه ای و بین المللی و حتی کشورهای همسایه در انتخابات اخیر بیان کنید؟

اجازه دهید بگویم که همه همسایگان عراق به مسئله انتخابات این کشور توجه داشتند، بی نهایت به چگونگی مدیریت این انتخابات اهتمام ورزیدند، برخی از این کشورها می خواستند این مسئله را بدانند که آیا امکان تکرار تجربه عراق در مناطق دیگر وجود دارد و انتخابات مشابهی در مناطق دیگری از منطقه برگزار شود، برخی از کشورها ممکن است بدخواه عراق باشند، اما معتقدم کشورهاِ دیگر خیر عراق را می خواهند، به عنوان یک دیپلمات بر این باورم که حرف زدن درباره مواضع این کشورها به طور مشخص یا انتقاد از برخی از این کشورها فایده ای نخواهد داشت، بلکه آنچه مهم است به اعتقاد من این است که همه به یادآورند که آنهایی که رای دادند عراقی هستند و نیروهای پلیس و امنیتی که فضای مناسبی برای برگزاری انتخابات به وجود آوردند، عراقی بودند در حقیقت، انتخابات اخیر، عراقی بود و امیدوارم همه کشورهای منطقه این حقیقت را درک کنند.

همه کشورهای منطقه باید برقراری روابط حسنه با کشوری قدرتمند و باثبات و امن و دموکراتیک چون عراق را دنبال کنند، همه باید به برقراری این رابطه علاقه مند باشند در هر حال عراق در آینده دارای اقتصاد قوی خواهد شد، اکنون پس از آرام شدن اوضاع امنیتی و سیاسی، به نفع همه خواهد بود که روابط خوب و حسنه ای با عراق داشته باشند و بهترین راه برای برقراری روابط حسنه و خوب با عراق، احترام به حاکمیت این کشور است و اگر همه به این اصل ساده پایبند باشند، هیچ مشکلی با عراق پیدا نخواهند کرد.

پیشبینی شما از طولانی شدن روند تشکیل دولت آینده عراق چیست؟

این روند را قانون اساسی عراق تنظیم کرده است و در حال حاضر باید بدانیم دولتی در عراق روی کار است که مسئولیت را برعهده دارد و این دولت نیاز دارد به ماموریت خود تا تشکیل دولت جدید ادامه دهد، با همه سیاستمداران عراق صحبت کردم و همه این حقیقت را درک می کنند، اما در ارتباط با تشکیل دولت جدید عراق، طبعا ائتلاف پیروز حق تشکیل دولت و معرفی نخست وزیر را با همکاری ائتلافهای دیگر دارد، اما تشکیل دولت عراق ماموریت آسانی نخواهد بود، اما غیر ممکن هم نخواهد بود، به همین سبب اعتقاد دارم این کار مستلزم آرامش سیاستمداران عراق و انعطاف پذیری آنها است، من شخصا تا حد زیادی خوشن بین هستم به اینکه سیاستمداران عراقی آنچه را ملت می خواهند انجام دهند. با جدیت برای اینکه امور در مسیر صحیح به پیش رود تلاش می کنم.

اطلاعات موجود نشان می دهد سیاستمداران عراقی بی نهایت به هم نزدیک هستند طبعا برخی شکست را دوست ندارند و ممکن است مسائلی به وجود آید، اما خوشبختانه سازوکار خوبی درباره شکایتها یا دادخواهی ها وجود دارد که این مسئله مورد توجه کمیسیون عالی قرار خواهد گرفت.

به نظر شما چه کسی نخست وزیر آینده عراق خواهد شد؟

می دانید که من از این مسئله اطلاعی ندارم و حتی اگر هم می دانستم به شما نمی گفتم.

چرا آقای سفیر؟

معتقدم باید به صندوق های رای اعتماد کرد تا این مسئله را آنها مشخص کنند نه پیش داوریها.

 

کد خبر 48890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =