عضو هیأت علمی دانشکده بهداشت در مورد آلودگی هوای کلانشهر کرج گفت: خشکسالی ، ترافیک ، تعدد صنایع و کارخانجات صنعتی یکی از علل آلودگی هواست.

به گزارش خبر آنلاین البرز و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی البرز، دکتر گودینی عضو هیأت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز در خصوص آلودگی هوای شهر کرج ، مشکلات و همچنین عوامل آن گفت:یکی از بحرانهای زیست محیطی کلانشهرهایی مانند کرج در چند دهه اخیر آلودگی هوا میباشد که آسیب های جدی را برای سلامت شهروندان به همراه خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه سالانه بیش از سه میلیون نفر در دنیا بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند اظهار داشت: ۹۰ درصد آنان در کشورهای توسعه یافته هستند و این آسیب ها بطور خاص مربوط به آسم، برونشیت، تنگی نفس و حملات قلبی و آلرژی‌های مختلف تنفسی است.
دکتر گودینی تاکید کرد: آلودگی هوا به عنوان عامل درجه یک سرطان برای بشر توسط سازمان بهداشت جهانی طبقه بندی شده است و کلانشهر کرج که در سالهای پیش جزء باغشهرهای کشور قرار داشت اکنون به دلیل جمعیت بالا ، راه های مواصلاتی بین شهری و تعدد صنایع و کارخانجات، این استان جزء یکی از 8 شهر آلوده کشور به شمار می رود.
این عضو هیأت علمی دانشگاه عوامل موثر در افزایش آلودگی ها را تشریح کرد و افزود: منابع طبیعی نقش عمده ای در آلودگی هوا دارند که در این خصوص میتوان به ریزگردهای فرامنطقه ای و محلی اشاره کرد که در چند سال اخیر به دلیل پدیده خشکسالی، این منبع باعث تشدید آلودگی هوا شده است.
وی در ادامه وجود خشکسالی در 3 دهه اخیر را باعث افزایش غلظت ذرات آلاینده هوا دانست و تصریح کرد: پدیده اینورژن که هرساله با آغاز فصل سرما شاهد آن هستیم که همان پایداری جوی ناشی از وارونگی دما می باشد یکی از مهمترین علل افزایش پتانسیل آلودگی هوا به ویژه در کلان شهرها به شمار می رود.
دکتر گودینی با اشاره به اینکه بیش از 60 درصد آلودگی هوا ناشی از ترافیک و عبور مرور خودروها می باشد اظهار کرد: کنترل ترافیک و خودروها میتواند نقش موثری در کنترل آلودگی هوا داشته باشد و یکی از عوامل اصلی آلودگی شهر کرج نیز می تواند ترافیک سنگین به ویژه تردد خودروهای آلاینده در محدوده ی شهری باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 493184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =