حجت الاسلام بی آزار شیرازی: با مباحثه بر سر مسائل تاریخی دین به اختلافات دامن‌ نزنیم

استاد دانشگاه مذاهب اسلامی می گوید: «گرفتاری عظیم در اینجا است که فرقه‌ها بر سر لجبازی با یکدیگر افتاده اند و به دنبال مبارزه با یکدیگر هستند و خیال می‌کنند می‌بایست حتما برخلاف نظر مخالف عمل کنند.»

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی دانشگاه مذاهب اسلامی، عبدالکریم بی آزار شیرازی، عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب و ریاست سابق دانشگاه مذاهب اسلامی در سخنانی حرکت در سایه اسلام ناب را تنها راه نصرت مسلمانان در ناآرامی ها دانست و تأکید کرد: اتحاد باعث عزت و سربلندی مسلمانان بوده و در طول تاریخ این امر در سایه نزدیک شدن به اسلام است، یعنی اگر ما به سوی سرچشمه و اسلام ناب؛ آن دین خالص الهی که قرآن می‌فرماید: «علی الله الدین خالص» برویم، به سمت وحدت رفته‌ایم و در سایه وحدت به قدرت، عزت و عظمت می‌رسیم.

وی ادامه داد: گرفتاری تمام هفتاد و دو ملتی که درحال جنگ هستند، به این خاطر است که همه دنبال فرقه‌گرایی هستند، همه در پی ادیان و مذاهب زمینی و دین‌هایی ناخالص رفته‌اند، هرکس نسبت به سلیقه خویشتن مسائلی را کم ‌و مسائلی را اضافه کرده است، در صورتی که اگر همه به آن دین حنیف که پیغمبر(ص) می‌فرمایند یا همچنین اسلام ناب که امام خمینی(ره) فرموده‌اند، برویم، به وحدت رسیده‌ایم ولی اگر این فرقه‌ها را پررنگ‌تر کنیم، روزبه‌روز تفرقه افزایش یافته و در نتیجه تسلط بیگانگان بر ما افزون می‌گردد.

استاد دانشگاه مذاهب اسلامی با ارائه راهکاری که از همراهی ناآگاهانه برخی مسلمانان با دشمنان جلوگیری کند، تصریح کرد: مهمترین وسیله این است که مردم آگاهی پیدا کنند، متأسفانه باید گفت مسلمانان به دنبال فرقه‌های گوناگونی رفته‌اند که این امر موجب فتنه است، در کلام‌الله مجید آمده که ( وقاتلوهم حتی لاتکون الفتنه و یکون الدین لله) یعنی با اینها مبارزه کنید تا اینکه فتنه ها (فرقه‌های بدلی) کنار روند و دین همه از آنِ خداوند شود، یعنی دین الهی حاکم شود و برای این منظور است که باید مردم را آگاه کرد.

وی افزود: گرفتاری عظیم در اینجا است که فرقه‌ها بر سر لجبازی با یکدیگر افتاده اند و به دنبال مبارزه با یکدیگر هستند و خیال می‌کنند می‌بایست حتما برخلاف نظر مخالف عمل کنند، که البته اینها به دین اسلام ناب و ائمه(ع) اعتنایی نداشته و تنها به دنبال فرقه‌گرایی خویش هستند.

حجت الاسلام بی آزار شیرازی نفوذ آمریکا و متحدان منطقه ای آن مانند را در غرب آسیا برجسته دانست و گفت: نفوذ نوعی سیاست است که از گذشته بوده و در حال حاضر نیز به شدت حاکم است، استعمارگران، کشورهای خاورمیانه و عربی را به آشوب و فتنه هایی مانند فاجعه منا، فاجعه غم بار نیجریه، ناآرامی سوریه و ... می‌کشانند و در این ماجرا خودشان کمال همکاری را دارند.

وی در ادامه تشریح کرد: زمانی‌که استعمارگران این کشورها را به آشوب کشیدند، ثروتمندان، ثروت هایشان را به اروپا و آمریکا می‌برند و باعث پیشرفت اقتصادی و آبادانی کشورهای استعمارگر می‌شوند و همچنین، مغزهای متفکر به دلیل اینکه در کشورهایشان احساس امنیت نمی‌کنند، به خارج مهاجرت خواهند کرده‌ و در اینجا ملتی فقیر با ویرانی کامل برجای می‌ماند و این همان هدف استعمار است که حیات خود را در این نوع مسائل می‌بیند.

ریاست سابق دانشگاه مذاهب در پاسخ به این سؤال که جبهه دیپلماسی دولت ایران در جهت وحدت چه اقدامی را می تواند انجام دهد، اظهار داشت: در جمهوری اسلامی نیز همواره امام خمینی(ره) مردم را به وحدت دعوت کرده و هیچ‌گاه به سوی تفرقه نکشانده‌اند و بعد از رحلت امام، مقام‌معظم‌رهبری نیز مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و دانشگاه مذاهب اسلامی را با هدف تقویت وحدت بین مسلمین تأسیس کرده‌اند.

این فعال عرصه وحدت دلیل تأسیس دانشگاه مذاهب اسلامی را بالابردن فهم و آگاهی مردم ذکر کرد و افزود: این امر وسیله ای شد که مسلمانان را آگاه کنند تا به دنبال تفرقه نروند، ولی متأسفانه استعمارگران کاملا به این مسائل آگاهی دارند، به طوری‌که هر گامی که جمهوری‌اسلامی برای تقریب برمی دارد آنها صد قدم برای تفرقه‌ طی می کنند و عده ای از افراد متعصب، آنها را همراهی می‌کند و به طور قطع این اقدامات تفرقه‌انگیز موجب ضرر و زیان رساندن به خودشان و در نگاه کلی به تمامی مسلمانان می‌گردد.

این استاد دانشگاه در رابطه با نقش نهادهای مردمی در اتحاد، اظهار کرد: مسلما مردم نباید اجازه دهند این نوع فتنه‌گری‌ها صورت گیرد و نباید میدان را برای اینان آماده گردانند، ولی متأسفانه بسیاری از مردم عوام به دلیل عدم‌آگاهی دنباله‌رو افراد دکان‌دار هستند(همان فرقه‌های بدلی) همانطور که اکثر مردم وقتی به بازار می‌روند به دنبال کالاهای بدلی هستند، در صورتی‌که آگاهی مردم بالا رود، متوجه می‌شوند که این کالاها به ضرر و زیانشان است.

وی ادامه داد: در هرحال این فرقه‌گرایی ما را به وحدت نمی‌رساند، همانطور که مقام‌معظم‌رهبری(مدظله العالی) می‌فرمایند: این جنگ‌ها و اختلافات داخلی را نباید به کوچه و بازار برده و افراد جاهل را به قضاوت بکشانیم. اگر در مجالس دینی علمی در حضور اساتید دو طرف مباحثه صورت گیرد، محل ایراد نیست، ولی اگر به سراغ مسائل تاریخی که ما را به هیچ نتیجه ای نمی‌رساند، برویم، موجب دامن‌زدن به اختلافات است.

بی آزار شیرازی گفت: به این خاطر است‌که شبکه‌های ماهواره‌ای را به دست افراط‌ گرایان می‌دهند و اینان تمام هدفشان این است که به سراغ گذشته تاریخ رفته و مسائل تفرقه‌انگیز را استخراج کرده و به مردم عوام نشان دهند و عوام را به قضاوت بنشانند در حالی‌که هیچ گونه اطلاعاتی ندارند.

استاد دانشگاه مذاهب اسلامی نقش جنبش های دانشگاهی را در آگاهی مردم بسیار مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: دانشجویانی که اهل مطالعه هستند و اطلاعات و معلوماتی را در دانشگاه و حوزه کسب می‌کنند، می‌بایست به این مرحله از آگاهی برسند که مردم ناآگاه را آگاه کنند. خوشبختانه هم‌اکنون در میان طلاب و دانشجویان، شاهد آن هستیم که به‌ صورت خودجوش جمعیت‌هایی مثل امت واحده و سرزمین برادری که به شهرهای مختلف رفته و با برنامه‌هایی درپی آگاه کردن مردم هستند، پیدا شده است.

بی آزار شیرازی افزود: در مقابل عده‌ای نیز هستند که به دنبال فعالیت های احساسی و تفرقه‌افکن هستند که کاملا حرکتی در جهت معکوس است و متأسفانه بعد از رحلت امام(ره) بود که بسیاری را به تحریک احساسات و اختلافات تاریخی و از جهتی دیگر به عید عمرکشان کشاندند که همین امر مقدمه عید شیعه‌کشان که هم اکنون اثراتش را ملاحظه می‌فرمایید، را فراهم کرد.

وی در پایان گفت: امیدوارم که شما دانشجویان دانشگاه مذاهب اسلامی و دوستانتان سهم فراوانی در بیداری اسلامی و اتحاد و وحدت اسلامی داشته باشید.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 494126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =