آیین رونمایی از کتاب فیلمنامه «احتمال باران اسیدی» عصر 10 دی‌ماه در محلِ شهر کتاب فرشته برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این فیلم به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها و با بازی شمس لنگرودی که در بخش هنر و توجه اکران شد، فیلمنامه‌اش به قلم بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم به نگارش درآمده است. فیلم داستانِ منوچهر، مردی شصت‌ساله و بازنشسته اداره دخانیات است، که از سر بیکاری همچنان هر روز به اداره می‌رود. مادرش تا زنده بود آرزو داشت ازدواجش را ببیند؛ در حالی که منوچهر حتی دوستی هم در زندگی نداشته به جز خسرو...

در ابتدای این مراسم بهتاش صناعی‌ها از بازخورد مخاطبان از فیلم «احتمال باران اسیدی» ابراز خرسندی کرد و گفت: علاوه بر بازخوردهای خوب مخاطبان از این فیلم، یکی دیگر از اتفاقات خوشحال‌کننده پیشنهاد آقای رئیس‌دانا برای چاپ فیلمنامه این فیلم بود؛ در واقع پیشنهادی که از سوی آقای شمس لنگرودی مطرح شده بود و با استقبال ایشان مواجه شد. قاعدتا هیچ چیز برای یک فیلمنامه‌نویس لذت‌بخش‌تر از این نیست که علاوه بر ساخته شدنِ فیلمنامه‌اش، کتابی نیز از آن چاپ شود. مضاف بر این‌که امکان این امر ایجاد شد تا عکس‌های مورد علاقه‌مان از این فیلم در دل این کتاب بیاید و در کنار فیلمنامه منتشر شود تا به ماندگارتر شدن این کتاب کمک کند.

او در ادامه صحبت‌هایش گفت: در گذشته شخصا دوست داشتم پس از اکران فیلم مورد علاقه‌ام و تماشای آن به سراغ فیلمنامه آن بروم، اما متاسفانه این عادت از سینمای ایران رفته بود. گفتنی است این کتاب شامل فیلمنامه اولیه است و بدون اصلاحات. از این جهت برای کسانی که می‌خواهند وارد این عرصه شوند می‌تواند کمک شایانی باشد.


شمس لنگرودی
در بخش دیگر این مراسم شمس لنگرودی گفت: من در سال‌های دهه 50 دوره بازیگری می‌دیدم اما یکی از لذت‌بخش‌ترین بخش کار ما خواندن فیلمنامه‌های چاپ‌شده چه ایرانی و چه خارجی بود. تا دهه 60 نیز روند چاپ فیلمنامه‌ها وجود داشت اما متاسفانه متوقف شد. اما چیزی که در این فیلمنامه برای من قابل توجه بود دیالوگ‌نویسی آن بود. بسیاری از دیالوگ‌هایی که در فیلم‌های به اصطلاح خودمانی می‌بینیم در واقع کارکردی ندارند در حالی که در فیلم‌ها همیشه به دنبال دیالوگ‌هایی هستم که قابل توجه باشند و کارکردی داشته باشند.

شمس لنگرودی ادامه داد: یکی از مشکل‌ترین بخش‌های یک داستان یا فیلمنامه چگونگی پایان‌بندی آن است. در واقع باید به گونه‌ای باشد که پس از آن ذهن مخاطب را درگیر کند. برای کسی که کار ادبی می‌کند خواندن فیلمنامه بسیار اهمیت دارد چرا که تمرکز بر نوشته بیشتر است.

در پایان این مراسم مریم مقدم نویسنده فیلمنامه «احتمال باران اسیدی» درباره نگارش دونفره فیلمنامه گفت: اصلِ نگارش یک فیلنامه به صورت دونفره این است که دو فرد با جهان‌بینی‌های یکسان به توافق برسند و به موضوع مورد نظر یک نوع نگاه داشته باشند.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 494706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =