شهروند نوشت: در شرایطی که امسال هم بخشی از درآمدهای مورد انتظار شهرداری تهران تحقق پیدا نکرده، پیشنهادی که پیشتر برای دریافت عوارض از بعضی بزرگراه‌ها و تونل‌های درون‌شهری ارایه شده بود، جدی‌تر از گذشته مورد توجه اعضای شورای شهر تهران قرار گرفته است.

هرچند که این موضوع موافقان و مخالفانی دارد اما رئیس شورای شهر تهران دیروز از این پیشنهاد حمایت کرده و گفته است که پولی شدن بعضی بزرگراه‌ها در تهران به عدالت اجتماعی نزدیک است.

حدود سه‌ سال پیش از این روزها، همان زمانی که روبان افتتاح پل صدر را بریدند اولین زمزمه‌ها برای دریافت عوارض عبوری از این بزرگراه در شهر پیچید. حتی گفتند شهرداری تهران مقدمات این کار را هم آماده کرده و با تجهیز این مسیر به دوربین‌ها می‌تواند روند دریافت عوارض را اجرایی و کنترل کند. آن روزها البته این پیشنهاد مخالفانی داشت و اعضای وقت شورای شهر تهران می‌گفتند مردم برای پلی که با پول خود آنها ساخته شده است که نباید عوارض بپردازند. حالا اما کفگیر شهرداری تهران به ته دیگ خورده و نظر اعضای شورا هم تغییر کرده است؛ ازجمله مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران که دیروز درباره پیشنهاد دریافت عوارض از برخی بزرگراه‌ها و تونل‌ها موافقت ضمنی‌اش را اعلام کرد و به ایسنا گفت: لایحه دریافت عوارض تردد از معابر خاص شهر تهران در نوبت بررسی است. این طرح در کمیسیون عمران و حمل‌ونقل بررسی شده است و حالا در نوبت رسیدگی در صحن علنی قرار دارد.

چمران در پاسخ به این سوال که چه لزومی دارد عوارض از تونل‌هایی که با پول مردم ساخته شده است دریافت شود، گفته است: «مگر آزادراه تهران-قم با پول مردم ساخته نشده است؟ دولت درآمد هم دارد؛ اما شهرداری هرچه به دست می‌آورد از عوارض است.»

چمران با بیان این‌که حدود ٢ ‌هزار ‌میلیارد تومان برای ساخت بزرگراه صدر هزینه شده است و این پول را همه مردم شهر داده‌اند؛ اما فقط عده‌ای استفاده می‌کنند، افزود: «برای تحقق عدالت اجتماعی مردمی که به‌طور مداوم از این بزرگراه استفاده می‌کنند باید حق استفاده را بپردازند.»

اگرچه شورای شهر تهران هنوز جزییات دریافت عوارض از معابر درون‌شهری را اعلام نکرده است، اما به گفته چمران و با توجه به مصاحبه دیگر اعضای شورا پیش از این پل طبقاتی صدر و نیز تونل‌های تهران ازجمله تونل نیایش، توحید و ... جزو معابری هستند که در این طرح قرار دارند. البته رئیس شورا گفته که در تونل‌هایی که کوتاه هستند مثل تونل چیتگر عوارضی از مردم دریافت نمی‌شود اما تردد در تونل‌های طولانی‌تر تهران با تصویب این طرح در شورای شهر مشمول پرداخت عوارض خواهند شد.

نکته قابل توجه در این زمینه این‌که چمران از موافقت اعضای شورا برای اجرایی شدن این برنامه در تهران خبر داده و گفته: «در این زمینه اختلاف نظری بین اعضا وجود ندارد.»

دیدگاه و رویکرد کلی اعضای شورا به این لایحه پیشنهادی شهرداری، همان چیزی است که چمران می‌گوید یعنی آنها با دریافت عوارض از برخی معابر درون‌شهری در تهران موافقند؛ اما درباره نحوه اجرای این برنامه و نیز نرخ عوارض و مسائل دیگر ازجمله پیامدهای اجتماعی و ترافیکی آن چانه‌زنی می‌کنند.

موافقت اعضای شورا در این زمینه را می‌توان با دو رویکرد تحلیل کرد؛ نخست این‌که آنها از هر پیشنهادی که منجر به تأمین درآمدهای پایدار‌تری برای شهرداری تهران شود، استقبال می‌کنند و نکته دیگر این‌که واقعیت این است که کاهش شدید درآمدهای شهرداری تهران در سال‌های اخیر و به‌ویژه امسال آنها را ناگزیر از پیش‌بینی راهکارهایی برای درآمدزایی کرده است.

با وجود همه اینها تعدادی از اعضای شورا نقد و نظرهایی را در این زمینه مطرح کرده‌اند.

برای مثال پیش از این محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران گفته بود، اجرای این طرح ممکن است مشکلاتی در تهران داشته باشد و بهتر است ابتدا به صورت پایلوت اجرا شود تا با شناسایی نقایص و کاستی‌ها نسبت به اجرای دایمی‌تر آن اقدام کنیم.» آنطور که به نظر می‌رسد شورای شهر تهران قصد دارد تصمیم‌گیری درباره لایحه پیشنهادی شهرداری تهران را امسال نهایی کند اگر چنین شود ممکن است در بودجه‌ سال آینده شهرداری دریافت عوارض از همین معابر خاص به‌عنوان بخشی از درآمدها منظور شود.

پیشنهاد شهرداری برای دریافت عوارض بالاست

علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا، یکی از کمیسیون‌هایی که باید در ارتباط با دریافت عوارض از معابر خاص تهران نظر بدهد درباره علت طولانی شدن بحث و بررسی‌ها درباره چگونگی دریافت عوارض از تونل‌های درون‌شهری به این نکته اشاره می‌کند که فرآیند دریافت عوارض طولانی شده چون: «در حال بررسی نرخ هستیم؛ چراکه نرخ پیشنهادی شهرداری برای اخذ عوارض بالا بوده و شورا این نرخ را قبول نکرده است.» اگرچه دبیر درباره جزییات دقیق لایحه پیشنهادی شهرداری نظری نداده اما گفته می‌شود، شهرداری تهران نیز در لایحه «اخذ عوارض از معابر خاص» پیشنهاد کرده بود، تردد از برخی معابر روزانه ۳۰۰ تومان هزینه داشته باشد.

دبیر با بیان این‌که این لایحه پیش از این به شهرداری عودت داده شده بود، ادامه می‌دهد: «تیم کارشناسی کمیسیون بودجه درحال بررسی زوایای مختلف این لایحه است؛ چراکه برای تصویب این لایحه و اخذ عوارض باید به سوالات مختلفی پاسخ داده شود.» به گفته او کارکرد تونل‌ها براساس میزان تردد متفاوت است و در این زمینه باید در این زمینه از تجربیات دیگر کشورها نیز استفاده کرد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 495582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    این طرح محکوم به شکست است .مگر پول ساخت تونلهارو ازجیبشون دادن ازعوارض مردم بوده.
  • باربد A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    تونل ها و اتوبانها با پول مردم ساخته شده نه با پول اشخاص خصوصی . شهرداری حقی برای گرفتن عوارض از آنها ندارد
  • بی نام IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    وقتی دولت به تعهداتش عمل نمیکنه شما جای شهردار بودید چه کار میکردید؟
  • بی نام RO ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    کمتر برج بسازید و توی جیب خودتون بگذارید پول عوارض زیادیم میاد.
  • بی نام A1 ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    همش تقصیر این چاپ خانه ها و سازندگان پوستره هروز گرون میکنند پول واسه شهرداری نمونده از دست اینا
  • بی نام IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    خوبه به نظرم و البته یه راهکار دیگه هم هست وقتی کره جنویب بودم از ماشینهای تک سرنشین عوارض زیادی میگرفتند که روی ترافیک هم تاثیر خیلی خوبی داشت. امروز اتفاقا تو همت همه تک سرنشین بودند
  • بی نام ES ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    واقعا شرم آوره . آقایان به جای دریافت حقوق های چند صد میلیونی و این همه هزینه و ریخت و پاس برای نصب بیبلورردهای دلواپسی پول زور از مردم می خواهند بگیرند . مردم نباید زیر بار چنین زورگویی بروند
  • بی نام A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    مگه مالکین خودرو که به قول شما دارند از خیابونها استفاده می کنند سالیانه واسه خودرو شخصی عوارض به شهرداری پرداختن نمی کنند که الان دوباره می خواد عوارض مضاعف بگیره تازه اگه عوارض رو با تاخیر بدن جریمه هم داره موقع تعویض پلاک هم باید برگه تسویه عوارض شهرداری رو بدن این مصداق کامل پول زور بده و سیستم داروغه ناتینگهام تو کارتون رابین هوده
  • بی نام IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    اخه اینن چرت و پرتا چیه " چمران با بیان این‌که حدود ٢ ‌هزار ‌میلیارد تومان برای ساخت بزرگراه صدر هزینه شده است و این پول را همه مردم شهر داده‌اند؛ اما فقط عده‌ای استفاده می‌کنند، افزود: «برای تحقق عدالت اجتماعی مردمی که به‌طور مداوم از این بزرگراه استفاده می‌کنند باید حق استفاده را بپردازند.»" خدایا ما به کجا میریم....بدبختی تا چه حد
  • محمد EE ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    عدالــــــــــــت اجتماعی؟؟؟؟ آقای چمران یک مقدار بیاین میان مردم ولله نان شب هم محتاجیم خواهشا چاپ کنید
  • عباس A1 ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    شهرداری بجای پول زور گرفتن ازمردم اسراف وتبذیرها وبدنه گله وگشاد خودش را کم کند.کارمندان قدیمی شهرداری ومدیران شهرداری هر خاله وخواهر زاده ای که دارند در شهرداری بکار گیری کرده اندکه خود موجب بوروکراسی شدید اداری در شهرداری شده است.شهرداری بیست وپنج درصد نیروهای موجود خود را کاهش دهد تمام مشکلاتش حل خواهد شد.مردم باید حقوق این همه نیروهای اضافی شاغل در شهرداریها را تحت عناوین مختلفی به شهرداری ها پرداخت کنندکه بار مضاعفی را به زندگی مردم تحمیل می کند.
  • مهدی IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    آقای قالیباف هزینه تمام شده پل صدر را 1200 میلیرد تومان اعلام می کند امروز آقای چمران آن را 2 هزار میلیارد تومان می گوید، فرق این دو عدد 800 میلیارد تومان است، یعنی بیشتر از مجموع بودجه عمرانی 10 استان
  • رضا RO ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    تغییر روش اقای دبیر جالبه . ایشان هفته قبل مطلقا مخالف بودند اما این هفته با نرخ پیشنهادی مخالف شدند
  • بی نام EE ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    مدیریت با نخلف همیشه سود اور است . حال که تراکم فروشی و ماده صد و فروش مجوز در عشرت اباد و000 محدود شده . چون مدیریت علمی هم وجود ندارد وهمه در شهرداری دنبال پول هستند . باید کفگیر به ته دیگ بخورد. سزی به کوچه های 3 متری دولت بزنید وبرج باغ های 12 طبقه را اگر ببینید یا برج های منطقه 22 را یا برج های روی کوه ها را متوجه می شوید چه خیانتی به شهر شده است
  • بی نام DE ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    عدالت اجتماعی اینه که فضای سبز و پارک ها متعلق به همه مردم هست متعلق به چند تا بساز بفروش نیست که شما تراکم می فروشید و بهشون مجوز می دهید
  • بی نام DE ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    چه طور اون موقع که ریه های تنفسی تهران را برج و مرکز خرید کردید به فکر عدالت اجتماعی نبودید مگر مردم حق تنفس ندارند؟
  • بی نام A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    شورای شهریها آیا شما نماینده مردم هستید؟اگه از دزدیها در شهرداری جلوگیری شود سالانه کلی درآمد اضافی هم شهرداری خواهد داشت
  • بی نام DE ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    حتما چند وقت دیگه برای عبور از پیاده رو هم عوارض تعین می کنید چون با پول مردم ساخته شده
  • بی نام DE ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    اگر با پول مردم ساخته شده،مردم راضی نیستند که برای عبور از این معابر عوارض پرداخت کنند
  • بی نام A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    قالیباف تهران را با مجتمع تجاری پر کرده در آینده. این مجتمع ها بدلیل. تعداد زیاد آسیب جدی به. اقتصاد شهر تهران وارد میکند
  • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    کل بودجه رو هم بدن به شهرداری پول کم میاره
  • بی نام IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    خیلی احمقانه است
  • بی نام IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    خوب یه عده زیادی که سعی می کنن مسیرشون رو عوض کنن که این کار با فلسفه وجودی این معابر که ایجادتسهیل در ترافیک منطقه هست مغایرت داره. از طرفی ترافیک شدیدی هم در ورودی های این معابر بوجود میاد برای پرداخت پول، مخصوصا با این قیمتهایی که هر ساعتش یه نرخی داره.
  • همشهری A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    این عوارض پول زور است و در مجموع به ضرر کشور وقتی که مردم از این امکانات استفاده نکنند یعنی ترافیک بیشتر،آلودگی بیشتر، واردات بنزین بیشتر، استهلاک ماشین بیشتر..... شهر داری فقط یک سویه به درآمد خودش فکر میکند بجای آنکه به مدیریت هزینه که همان کنترل مخارجش است فکر کند میخواهد پول زور از مردم بگیرد.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    بزرگراه سازی تو تهران کلا اشتباهه. اقلا این تعرفه ها شاید به کاهش عبور و مرور خودرو کمک کنه. من موافقم
  • بی نام A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    باور کنین اگه برای هر بار تردد هم 5 هزار تومن دریافت کنن باز هم معلوم نیست این پولها چی میشه، خب شهرداری این همه درآمد داره، خب این پولها رو چیکار میکنه، چرا یه گزارش از نحوه ی خرج کردن این پولهای بیت المال ارائه نمیده