یک تارنمای روسی نوشت: مقام های عربستان سعودی از ابعاد نارضایتی ها در سطح کشور خود اطلاع داشته و از فروپاشی آن هراس دارند.

به گزارش ایرنا، تارنمای «رگنوم» امروز (یکشنبه) در مقاله ای به قلم «کریل جاولاخ» نوشت: افزون بر نارضایتی همگانی، اختلاف های شدیدی میان شاهزادگان خاندان سعودی وجود دارد که موجودیت حکومت این کشور را در معرض خطر واقعی قرار داده است.

رگنوم افزود: جنگ قدرت میان اعضای خاندان سعودی پس از مرگ ملک عبدالله پادشاه قبلی و روی کار آمدن ملک سلمان به شدت افزایش یافته و بین نخبگان حاکم بر این کشور دودستگی افتاده است.
در گزارش رسانه روسی با اشاره به اعدام آیت الله «نمر باقر النمر» روحانی برجسته در عربستان سعودی، این اقدام دارای چند هدف خارجی و داخلی عنوان شده که ایجاد رعب و وحشت در میان مخالفان دولت عربستان به ویژه شیعیان مناطق شرق این کشور مهم ترین هدف داخلی بیان شده است.
تارنمای روسی خاطرنشان می کند:مقام های سعودی در واقع با اعدام شیخ نمر به مخالفان خود پیام دادند که در سرکوب مخالفت های داخلی از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند و به هیچ کس حتی اگر روحانی برجسته هم باشد، رحم نخواهند کرد.
«آیت الله نمر روحانی برجسته شیعه عربستان بود که در اعتراضات سال 2011 در شرق این کشور حضور فعال داشت و دعوت به مقاومت در برابر ظلم و بیدادگری های حکومت سعودی کرده بود.» 
«کریل جاولاخ» در ادامه مقاله خود یاداوری کرد: اعدام آیت الله نمر موج اعتراضات در عرصه بین المللی را به همراه داشت، اما شدیدترین محکومیت ها از طرف ایران انجام گرفت و سران سیاسی و نظامی ایران این جنایت سعودی ها را محکوم کردند.
اعدام این روحانی عربستانی باعث شد حکومت عربستان سعودی از طرف شماری از کشورها و حتی آمریکا محکوم شود و دبیرکل سازمان ملل نیز در بیانیه ای این اقدام ریاض را محکوم کرد و خواستار پایان یافتن اقدامات سرکوبگرانه علیه مخالفان سیاسی دولت این کشور شد. 
کارشناس روس در ادامه مقاله خود افزود: اما بیشترین عواقب این اقدام ریاض متوجه وضعیت داخلی عربستان است و مقام های خاندان سعودی به شدت از اعتراض ها و قیام مردمی می ترسند و به همین دلیل به اعزام واحدهای ارتش به مناطق شرق عربستان به ویژه در منطقه قطیف پرداختند.
رسانه روسی ادامه داده است: مردم عربستان سعودی از ظلم و ستمکاری به ویژه اقدامات خلاف قانون مقام های این کشور در سطح داخلی و خارجی به ستوه آمده اند. در این میان شیعیان که اکثریت ساکنان مناطق شرق پادشاهی سعودی را تشکیل می دهند، مورد تبعیض های جدی و نقض حقوق اساسی و آزادی های فردی قرار دارند که ده ها سال است ادامه دارد و بیش از دیگران از این وضعیت ناراضی هستند.
نویسنده مقاله سپس با اشاره به نقش مخرب عربستان در کشورهای منطقه از جمله حمایت از گروه های افراط گرا و تروریستی در سوریه و عراق، خاطرنشان کرد: ریاض در سیاست های خود در منطقه در راستای منافع آمریکا و اسراییل اقدام می کند و اقدام های خود را با آنها هماهنگ می کند.
این رسانه روسی افزود: نکته بسیار مهم این که عربستان در روز اعدام آیت الله نمر از پایان اتش بس در یمن خبر داد و به این ترتیب اقدام های ریاض، وضعیت منطقه پرتنش خاورمیانه را متشنج تر می کند و به نظر می رسد این بخشی از برنامه ریزی ریاض است.

5050

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 497778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    8 0
    ان شاالله منتظر نابودی آل سعود هستیم