ایران نوشت: عصر دوشنبه 21 دی «جامعه مهندسان مشاور ایران» میزبان مهندسان، مشاوران و دانشجویان معماری بود. نشستی که با حضور «داریوش شایگان» و به همت «علی دهباشی» برگزار شد.

 شایگان در این مراسم گفت: «همواره مدینه‌های بزرگ تاریخی نظر من را به خود جلب می‌کرده چرا که بناهای پر اهمیت را در خود جای داده‌اند. من به اصفهان و ونیز عشق می‌ورزم و در پی شناخت بیشتر پاریس هستم.»
او معتقد است میان مسکن بنا شده و اقلیم آن همیشه نوعی مناسبت وجود دارد و معماری تحقق رؤیا و تخیل بوده است. او از شیوه‌های متفاوت زندگی می‌گوید و اضافه می‌کند: «با گذر از «بنارس» که قلب معنوی هند است تا اصفهان و پاریس و لس‌آنجلس، فقط از فضاهای گوناگون گذر نمی‌کنیم بلکه با شیوه‌های مختلف زندگی رو به رو می‌شویم. در «رود گنگ» در آن واحد شما چندین صحنه متفاوت از فرهنگ را مشاهده می‌کنید. گوشه‌ای فردی در حال عبادت است، قسمتی در حال سوزاندن مرده‌ها هستند و صدای انفجار جمجمه‌ها را می‌شنوید و در قسمتی دیگر کسی در حال نوشیدن آب است و به نوعی هر کسی فعالیت مربوط به خودش را انجام می‌دهد. در اصفهان درخشش گنبدهای فیروزه‌ای چشم را خیره می‌کند، در پاریس شاهد سیر و سلوک روح در طول تاریخ هستیم و گاه در فضاهای کسل‌کننده لس‌آنجلس قرار می‌گیریم.»
وی در پاسخ به این پرسش که آیا معماری ایران بعد از صفویه قابلیت مقایسه با پاریس را دارد؟ گفت: «تهران می‌توانست شهری بسیار زیبا باشد که البته خیلی تلاش‌ها صورت گرفت. اما این تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند. در تهران هنجارشکنی‌های زیادی می‌بینیم؛ مثلاً هر روز یک برج سر به آسمان می‌کشد و در کل تهران شهری خارج از کنترل شده است.»

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 498755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عطا IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    10 1
    بلی میتوانست زیبا باشد ولی با 2 میلیون جمعیت و افراد تولید کنند نه اینکه 15 میلیون جمعیت دارد و همه یا دلال و کاسب و تاجر و خدماتی هستند
  • عطا IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    5 11
    شهری که مردمش پر مدعا باشند هیچ وقت زیبا نمیشود
  • بی نام IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    3 12
    معماری تهران...الان روشنفکر مساله اش باید معماری باشه یا اکسیژن؟ الان هوا نداریم تنفس کنیم.من راضی ام معماری از این زشت تر شه که بساز بفروشا انجام میدن اما اسمون ابی باشه....