۰ نفر
۳ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۵

حسن غفوری فرد

  قانون اساسی جمهوری اسلامی به صراحت مواردی که طبق آن همه پرسی انجام می شود را مشخص کرده است یک مورد این است که مقام رهبری بخواهند در در قانون اساسی تجدید نظر صورت بگیرد بنابراین در خواست همه پرسی را مطرح می کنند تا مردم باشرکت در همه پرسی ،و با رای خود این تغییر را تائید کنند.

فارغ از این مساله ،اگر دو سوم نمایندگان مجلس بخواهند تغییری در قانون اساسی بدهند رفراندوم  را به تصویب می رسانند و در نهایت با تائید مقام رهبری امکان اجرا پیدا می کند بنابراین در قانون اساسی، مواردی که امکان اجرای رفراندوم وجود دارد پیش بینی شده است اما خارج از این چارچوب امکان پذیر نیست .

اگر رئیس جمهور بخواهد رفراندوم برگزار کند این مساله در قانون پیش بینی نشده است بنابراین رئیس جمهور نمی تواند در مورد برگزاری رفراندوم تصمیم گیری کند چون از چنین اختیاری برخوردار نیست و نمی تواند برای اجرای یک طرح درخواست برگزاری رفراندوم کند.

آقای احمدی نژاد در مصاحبه تلویزیونی خود خواستار برگزاری رفراندوم برای اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها شدند اما بعید به نظر می رسد که نمایندگان بخواهند در مورد این لایحه دوباره تصمیم گیری کنند بنابراین هیچ راهی برای تجدید نظر در این مورد وجود ندارد .

البته این طرح در حدی نیست که برای آن رفراندوم برگزارشود بخصوص اینکه نه نمایندگان در این مورد رای داده اند نه اینکه رهبری در این مورد نظری داده اند بنابراین برگزاری رفراندوم به طور کلی منتفی است زیرا نمایندگان در این مورد اظهار نظر کرده اند و لایحه را تصویب نمودند هرچند در مورد مبلغ پیشنهادی اختلاف نظر بوجود آمد.

این اختلاف نظر از جنس اختلاف نظرهائی نیست که مجمع تشخیص بخواهد آن را حل کند چون اختلافی بوجود نیامده زیرا مجلس رای خود را  داده و شورای نگهبان نیز  آن را تائید کرده است  و دولت موظف به اجرا است ونمی تواند از اجرای آن سرباز بزند.

حسن غفوری فرد نماینده مجلس هشتم

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 50440

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۲:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۱/۰۴
    0 0
    نظر رئیس جمهور هم پیشنهادبه مجلس است که با توجه به اهمیت مسئله میتوان به عنوان یک راه حل به آراء مردم مراجعه کرد( اگر مجلس بپذیرد}